Inlägg från: Tecken |Visa alla inlägg
  • Tecken

Sveriges rikes lag?

Varför inte den röda lagboken?

• Tecken

Den blå är den mest urförliga. Den röda innehåller i princip samma sak, men är lättare att hitta i. Den gröna är för tunn på vissa områden.

• Tecken
    emtono skrev 2010-03-24 20:43:26 följande:
    Du skriver i "i princip", vet du vad det är som skiljer sig?  Sen är det ju tyvärr viss "status" att ha den blå lagboken, men om det ändå inte är så stor skillnad har jag hellre råd med nåt annat kul än blir ruinerad för att köpa den.
    Det är främst en smaksak - samt en traditionssak. Juristerna har alltid haft den blå, vi andra dödliga kan välja färg

Och jag skriver "i princip", för jag har inte lusläst båda lagböckerna...
  • Tecken
    Minimax skrev 2010-03-24 21:53:27 följande:
    Jag läser till ekonom och har läst en hel del juridik för att få revisorbehörighet. Jag, och många av mina kursare, har valt den gröna. Som icke-jurist klarar man sig bra med den. Den saknar några förvaltningslagar och skattelagsstiftningen, men den köper jag ändå separat för att kunna uppdatera ofta. Och den är framför allt lättare att bära på! Vet inte vad ni behöver som socionomer, men vi klarar oss bra med den om vi kompletterar med skattelagstiftningen.
    Men läser inte socionomer förvaltningsrätt? Då kanske det kan vara en god idé att köpa den röda.
Svar på tråden Sveriges rikes lag?