• Mrs Ella

Pseudotvillingar - samma kön?

Jag har tyckt mig märka att pseudotvillingar (syskon som det skiljer mindre än 18 månader på) har samma kön oftare än andra syskon. Så nu tänkte jag ta reda på hur det är med det

Snälla - rösta inte om du inte har pseudotvillingar.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Pseudotvillingar - samma kön?
  • frux
    SkåneP skrev 2010-04-04 13:50:38 följande:
    Då könet är bestämt redan i mannens sädescell borde det vara precis så jämt fördelat som det är i hela populationen.
    Ja. fast om mannen bara har tex "pojkspermier" så kanske kvinnans slida och inre miljö inte är bra för dessa- då dör pojkspermierna. För det är bevisat att "flick" och "pojk" sperimer trivs och gynnas av olika miljöer. Så en basisk kvinna kanske dödar flickor och gynnar pojkar osv.
  • marianne a

min sambo är pseudotvilling (är 11 månader mellan han och hans storebror) och båda är killar.

sedan har min syster pseudotvillingar som är en kille och en tjej. så det varierar nog.

• marianne a

jag röstade inte eftersom jag inte har pseudotvillinar, bara vanliga

• lennartsdotter
    SkåneP skrev 2010-04-04 13:50:38 följande:
    Då könet är bestämt redan i mannens sädescell borde det vara precis så jämt fördelat som det är i hela populationen.
    Nja... könsfördelningen bland spermierna behöver ju inte vara lika hos alla män så bara för att det under en period föds 50-50 kan ju teoretiskt en man bara ha y-spermier men en annan man väger upp med bara x-spermier (ett extremt exempel för att vara övertydlig).

Intressant artikel i ämnet: http://www.popsci.com/scitech/article/2008-12/why-does-war-breed-more-boys
  • Sassa155

Finns inga sådana samband som du beskriver visade rent vetenskapligt. Därmed inte sagt att det inte är så, men skillnaden är i så fall marginell, annars hade det nog varit visat för länge sedan.

/Doktorn

• Bevabus

Jag och min syster är pseudotvillingar, så för oss stämmer det

There's a difference between speaking your mind and being a judgmental a**hole. Walk the line.
  • Dr Mupp

Hur ska sperimerna veta att kvinnan födde ett barn av visst kön för en viss tid sen?

Mina pseudotvillingar har olika kön förövrigt.

• Faile

Det var exakt 18 månader mellan mina ( vet inte om det räknas ) men det är två pojkar.

Sluta jiddra, börja trolla!
  • mammatill3underbara

Jag kan inte rösta eftersom röstningen är färdig men jag sällar mig till dem som har med samma kön... har två flickor födda med 11 månaders mellanrum... Nr 3 är en pojke och beräknad om 13 dagar

Svar på tråden Pseudotvillingar - samma kön?