• Anonym (Mamman)

Få sparken för Vab?

Jag har ett långtidsvikariat i en matvarubutik, har arbetat där i drygt ett år på heltid men ännu inte fått skriva på ett enda papper.
    Nu är jag kallad till butikschef och VD för de tycker jag vabbat för mycket, det ryktas om att jag kommer få gå pga det.
    De tycker att det är jobbigt att hela tiden behöva ta in vikarier för mig.
    Jag gjorde en uträkning och såg att jag sedan jag började i mars.09 har vabbat 11 dagar.
    Vilket jag inte anser är jättemycket med tre barn under 6 år hemma.
    Vad kan jag säga till om ? det känns fruktansvärt...

• Svar på tråden Få sparken för Vab?
  • Uller

Det verkar jättekonstigt att du ska ha VABat för mycket. Om du är med i facket kontakta genast dem för att höra vad det annser.

Tycker det låter väldigt konstigt att du inte fått skriva på några papper om vikariatet, de borde du ha fått skrivit på på en gång. Man skriver dessutom på ett nytt varje gång vicket går ut coh man kan då även förhandla om ny löneökning.

man har lagit rätt att ta vård av barn när det behövs. 11 dagar, låter inte jättemycket heller.

• Anonym

Men, även utan papper, blir man inte enligt lagen tillsvidareanställd om man arbetat på ett ställe i mer än 6 månader? Har för mig att det är så att det sker automatiskt, om inte måste det aktivt avtalas bort mellan parterna, dvs att du måste skriva på ett papper vilket du ju inte verkar ha gjort.

Man får inte avskeda någon för vab, det är alldelses fantastiskt olagligt! Och du har ju inte vab:at alls mycket, även om det inte spelar ngn roll eg.

Facket, absolut!

• Anonym

Hur ofta och mycket jobbar du? Är du med i facket?

• Anonym (hm)

Hej även om du inte skrivit papper så betyder inte det att du inte har fast tjänst. Det har du nämligen. Om papper inte skrivits efter en tid så är man aoutomatiskt fast anställd, spelar ingen roll vad din chef säger på den punkten. Är du med i facket? Om inte skulle jag råda dig att gå med direkt....för även om det inte blir problem nu så kan du räkna med att det kommer komma eftersom chefen verkar vara en riktig sopa o inte sköta sitt jobb ordentligt....

• idiblon yes

Prata med facket om det skulle komma upp. Om din chef bekräftar dina farhågor så upplys denne om att du visst är fast anställd och att det är olagligt att säga upp p.g.a vab och att du absolut tänker ta det vidare. Är du inte med i facket så gå med IDAG.

• Anonym (Mamman)
    Anonym skrev 2010-03-25 07:36:00 följande:
    Hur ofta och mycket jobbar du? Är du med i facket?
    Som sagt, jag jobbar heltid. Och jag är med i facket.
    Tack för alla svar... Usch, detta är jobbigt!
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2010-03-25 07:42:24 följande:
    Som sagt, jag jobbar heltid. Och jag är med i facket. Tack för alla svar... Usch, detta är jobbigt!
    Okej, bra. Ta genast kontakt med facket om att du inte fått dina papper och angående dina farhågor. Det kan ju vara kollegor som är trötta på att du inte alltid har kunnat jobba som snackar skit. Det är inte säkert att det är sanning och kommer från chefen.
    Anonym (hm) skrev 2010-03-25 07:38:02 följande:
    Hej även om du inte skrivit papper så betyder inte det att du inte har fast tjänst. Det har du nämligen. Om papper inte skrivits efter en tid så är man aoutomatiskt fast anställd, spelar ingen roll vad din chef säger på den punkten. Är du med i facket? Om inte skulle jag råda dig att gå med direkt....för även om det inte blir problem nu så kan du räkna med att det kommer komma eftersom chefen verkar vara en riktig sopa o inte sköta sitt jobb ordentligt....
    Nej, man kan givetvis ha vikariat utan att bli tillsvidareanställd!1
  • Carisma95
    Anonym skrev 2010-03-25 07:49:12 följande:
    Nej, man kan givetvis ha vikariat utan att bli tillsvidareanställd!1
    Förvisso sant. Men i detta fallet har inte TS skrivit på något tidsbegränsat vikariat. Frågan är hur det blir när det står ord mot ord? Det kan ju bli så att det går att tolka som 6 mån provanställning och DÅ är det fast anställning efteråt som gäller.

TS:
    Säger som övriga, kontakta ditt fackombud och upplys din arbetsgivare om de lagar som finns vad gäller anställningsavtal samt föräldraledighetslag.
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym
    Carisma95 skrev 2010-03-25 07:56:50 följande:
    Förvisso sant. Men i detta fallet har inte TS skrivit på något tidsbegränsat vikariat. Frågan är hur det blir när det står ord mot ord? Det kan ju bli så att det går att tolka som 6 mån provanställning och DÅ är det fast anställning efteråt som gäller. TS: Säger som övriga, kontakta ditt fackombud och upplys din arbetsgivare om de lagar som finns vad gäller anställningsavtal samt föräldraledighetslag.
    Hur ska det kunna bli ord mot ord när ts själv säger att hon har ett långtidsvikariat? Vem skulle påstå annat menar du? Chefen? Eller skulle ts ljuga?
  • Carisma95
    Anonym skrev 2010-03-25 08:00:39 följande:
    Hur ska det kunna bli ord mot ord när ts själv säger att hon har ett långtidsvikariat? Vem skulle påstå annat menar du? Chefen? Eller skulle ts ljuga?
    Ursäkta, jag omformulerar mig. Hur tolkar lagen en anställning där inga papper är skrivna på något slutdatum...? Om båda parter hävdar långtidsvik. Visst, men tills NÄRDÅ?
    vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • Anonym
    Anonym (hm) skrev 2010-03-25 07:38:02 följande:
    Hon hade ett långtidsvikariat
  • Anonym
    Anonym (Mamman) skrev 2010-03-25 07:10:51 följande:
    Jag har ett långtidsvikariat i en matvarubutik, har arbetat där i drygt ett år på heltid men ännu inte fått skriva på ett enda papper.Nu är jag kallad till butikschef och VD för de tycker jag vabbat för mycket, det ryktas om att jag kommer få gå pga det.De tycker att det är jobbigt att hela tiden behöva ta in vikarier för mig.Jag gjorde en uträkning och såg att jag sedan jag började i mars.09 har vabbat 11 dagar.Vilket jag inte anser är jättemycket med tre barn under 6 år hemma.Vad kan jag säga till om ? det känns fruktansvärt...
    11 dagar = en halv arbetsmånad, kan ju vara känsligt att behöva ta in vikarier för vikarien
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-25 07:21:16 följande:
    Men, även utan papper, blir man inte enligt lagen tillsvidareanställd om man arbetat på ett ställe i mer än 6 månader? Har för mig att det är så att det sker automatiskt, om inte måste det aktivt avtalas bort mellan parterna, dvs att du måste skriva på ett papper vilket du ju inte verkar ha gjort.Man får inte avskeda någon för vab, det är alldelses fantastiskt olagligt! Och du har ju inte vab:at alls mycket, även om det inte spelar ngn roll eg.Facket, absolut!
    inte om det är vikariat
  • Soul

Ta inte ut något i förskott, det kanske inte alls är som du tror. Vänta med att se vad de har att säga innan du målar faan på väggen.

Man får självklart inte avskeda någon för att de vabbat. Har svårt att tro att dina chefer är så dumma att de tror de kan komma undan med något sådant. Skulle det gå så långt ska du prata med facket, men vill du ha kvar jobbet skulle jag inte rekommendera att du går i krigsställning direkt. Lyssna på vad de har att säga, stå på dig vad gäller dina rättigheter, men var även beredd att diskutera hur ni ska hantera situationen.

• MickeN1973
    Soul skrev 2010-03-25 09:45:04 följande:
    Ta inte ut något i förskott, det kanske inte alls är som du tror. Vänta med att se vad de har att säga innan du målar faan på väggen.Man får självklart inte avskeda någon för att de vabbat. Har svårt att tro att dina chefer är så dumma att de tror de kan komma undan med något sådant. Skulle det gå så långt ska du prata med facket, men vill du ha kvar jobbet skulle jag inte rekommendera att du går i krigsställning direkt. Lyssna på vad de har att säga, stå på dig vad gäller dina rättigheter, men var även beredd att diskutera hur ni ska hantera situationen.
    Säg inte det...

Har man till en början inte skrivet ett anställningskontrakt ja då ser det inte bra ut
  • Anonym

Har du jobbat i ett år utan anställningspapper? Varför har du inte begärt det innan?
    Jag gjorde så när jag var "ung och dum", men bara ett par månader, sen fick vi gå -och det visade sig att företaget hade haft oss svart.. Skulle ALDRIG jobba utan att att fått papper.
    Har du kollat med skatteverket att de betalt skatt och arbetsgivaravgifter för dig?

Svar på tråden Få sparken för Vab?