• frk tiger

Andfådd i vecka 9

Jag är i vecka nio och har dom senaste dagarna känt mig andfådd. Har läst att det är normalt, men det verkar som att det brukar komma senare i graviditeten när magen börjar växa.

Första gången jag kände var häromdan när jag var på kören. Då tyckte jag inte det var nåt konstigt eftersom det är jobbigt att stå upp i en dryg timme och sjunga för full hals. Har också känt det i uppförsbackar eller trappor. Men dom senaste dagarna har jag känt mig andfådd till och med när jag sitter ner.

Nån annan som känt likadant så här tidigt?

• Svar på tråden Andfådd i vecka 9
  • stockholmare79

Visst är det normalt att bli andfådd och känna av en sämre kondition pga att hjärtat behöver pumpa runt mer blod men om du ( TS) känner dig andfådd även i vila så tycker jag att du skall söka läkare för att utesluta att du drabats av en propp i lungan! Jag vill inte skrämma upp er alla som svarat i tråden men det är inte normalt att känna sig väldigt andfådd i vila. Däremot vid promenader, gång i trappor osv.

• tiamant

Här är en till andfådd! Får tungt och trött upp för trappor och kan sitta och flåsa trots att jag står eller sitter stilla... Är i vecka 11. Längtar efter mitten av graviditeten då man äntligen kan få lite förståelse från folk runtomkring då de SER att man är gravid.

• tiamant

Går tungt och trött...ska det stå...

• merenwen
    tiamant skrev 2010-03-31 12:09:19 följande:
    Längtar efter mitten av graviditeten då man äntligen kan få lite förståelse från folk runtomkring då de SER att man är gravid.
    Ja! Det känns så fånigt att flåsa som om man har världens sämsta kondition när man inte ens har mage än...
    Ska försöka ta ett löppass efter jobbet. Får se hur det går. Det har varit skittungt varje gång de senaste veckorna. Ovant för en van löpare... {#lang_emotions_frown}
  • Lololo

en till här som e anfådd e i v. 12 flämtar efter en trappa...däremot e ja inte anfådd när ja sitter eller ligger men rör på mig så är det som ett tränings pass. Nån som vet om detta blir bättre eller om kroppen liksom vänjer sig?

• Pumpis

Hej tjejer
    Samma här.. slutet av v.7 nu så det är verkligen tidigt.. Blir såå andfådd av att gå i en vanlig trappa.. PUST PUST.. minns inte att det var så här vid min förra graviditet, men jag kanske har förträngt det. .. jag har dessutom varit sjuk i tre omgångar nu i feb-mars så det har inte blivit ett enda träningspass, nu går man och drar sej för att börja med träningen igen när man är såhär seg ..Hoppas vi får lite av det gamla flåset tillbaka!

• frk tiger

Nu när vädret bättrar på sig så kan man ju i alla fall gå ut och promenera.

• sponen

Ni som är ganska vältränad vilket jag oxå var innan ivf försök, mår ni bra under graviditeten, jag är i vecka 7 men känner inte så mkt

• HakunaMatata

Här är en till med plötslig extremt dålig kondis :)
    Är i vecka 10 och känt av det här några veckor!

Har oxå tränat en hel del innan, men nu har jag verkligen inte orkat sedan jag plussade. Pga kondisen och galen trötthet efter jobbet. Hoppas det blir bättre snart, så man orkar röra lite på sig igen. Springer iofs runt på jobbet hela dagarna, men skulle vara skönt att orka träna någon gång med. =)

• sagofröken

Haha, jag är bara i v.4 och tog gravtestet för att någon sa att andfåddhet kunde vara symptom - trodde att jag fått astma eller drabbats av vulkanaska {#lang_emotions_smile}

Svar på tråden Andfådd i vecka 9