Inlägg från: idamarja |Visa alla inlägg
  • idamarja

Septemberbarn 2009 DEL 3

i fredags hade vi begravning av min farmor, n-j skötte sig riktigt bra i kyrkan, han sov länge just innan kyrkan så det blev bra flyt. vid maten i församlingshemmet höll han hov, satt vid änden av ena långbordet och spexade, lättade upp stämningen. Själv var jag helt knäckt, av sömnbrist, stress och sorg. när vi kom hem hade p-n köpt morsdagsblommor till mig, det var uppmuntrande.

det här med pappor som är borta mkt, det kräver egentligen en del av båda föräldrarna, alltså när dom väl är hemma så måste dom ju avlasta. när p-n har varit borta några nätter då är det han som får ta nätterna när han kommer hem. det har han inget emot såklart, för han har ju saknat oss och han har ju fått sova på nätterna. den enda riktigt jobbiga tiden för oss är vintern då han är borta mkt, men då också jobbar i princip dygnet runt så då kan jag ju inte kräva avlastning på samma sätt, men då får man prioritera bort det mesta andra, då är det jobb och sömn som gäller i princip, hehe. men, får oss blir det bättre när n-j blir större, då kan jag och han följa med, och då behöver vi inte vara så mkt ifrån varandra.

men jag förstår alla andra kvinnor som måste vara mkt ensamma med sina barn, och det är ju inte lättare för att man har fler barn, det är mkt ansvar och mkt med det praktiska.

vi fick klartecken av läkaren att n-j kan åka till fjälls i sommar, gud så skönt, då får jag o pojken följa med o så behöver vi inte vara ifrån varandra så länge då iaf! får ju hoppas o be för att det inte ska bli någon ändring på situationen nu bara.

• idamarja

här är det inte finvädret som håller mig från datorn, det har varit svinkallt, igår o i morse dalade det ner några snöflingor, inte så himla skoj. karlsloken har varit iväg och röjt några dagar,han höll på att frysa förståndet av sig. jag blev passande nog sjuk så fort han stack, himla slitsamt att ta hela nätterna själv med en unge som skriker o inte vill sova, n-j har varit sjuk sen onsdag, nu har febern släppt iaf, men han hostar så rysligt. ska till bvc m honom i morgon för lite vägning o så får doktorn lyssna på honom så det inte e nått i luftvägarna.

här är det inget krypande, en himla vilja att ta sig fram men han får inte till det, han älskar att gå runt när jag håller honom i händerna men än är han långt ifrån stadig, susar runt i sin gåstol och är allmänt livsfarlig. :)

svärmödrar är väl ett släkten för sig, tycker väldigt mkt om min och trivs bra med henne men det är klart att man har olika åsikter ibland, och jag tycker väl inte att hon alltid måste säga exakt precis det hon tänker. nåväl, jag får förstå att det är en stor förändring i hennes liv, vi var så vuxna när vi träffades o p-n har ju alltid funnits för henne o hjälp henne med allt, sen kom jag, o sen kom en unge som tar all hans tid :P i sommar blir det spännande, vi ska bo 5 vuxna o en bebis på, hm...20 kvadrat kanske, jag tror det kommer gå bra, man får ha överseende med ett o annat förstås. glädjer mig iaf väldigt till sommaren :)

• idamarja
    Sephiroth & Bubba80 - vilka duktiga killar ni har :)
    Saga är fortfarande i sitt rulla runt på golvet stadie och hon försöker väl dra sig lite upp mot vardagsrumsbordet men hon har absolut inte rest på sig ännu. Hon blir tok glad när vi ställer henne på golvet och håller i så det är ju bra iallafall. Här "pratas" det med men än så länge är det bara en massa baba och gaga som hon säger - alltså inga ord ännu...
    låter som nils-john, han vill så gärna framåt men tar sig ingenstans, men när man håller hans händer o går med honom så blir han nöjd och glad. tror nog han kommer hoppa över kryp-grejjen. samma med pratet, eller ljudandet snarare då, det är lite olika läten, tror "awww" betyder lampa, det säger han iaf varje gång vi frågar vars lampan är. mamama säger han också, det verkar alla ungar göra fast man inte kallar sig för just ordet mamma.

nu börjar n-j vara frisk från sin förkylning, hostan är dock kvar o det är ju den som håller honom vaken, just när han har somnat så kommer den, jättejobbigt för honom :/

funderade på att sätta upp en bild på lilltrollet, om ja lyckas :P
  • idamarja

vi använder babyskyddet ännu, eftersom vi flyttar mellan olika bilar så är den lätt att hantera, o så är han ju så liten så vikt o längdmässigt är det god växtmån. nästa vecka ska vi äntligen till verkstad o koppla bort airbagen på bussen, en sån med bara framsäte. har inte kunnat använda den eftersom den har airbag o inget baksäte, slitsamt att hela tiden behöva bytlåna m svärmor o svåger, men dom är snälla så det går iofs bra.

vad gäller huslån så är det nog så att det kan vara svårt att få en så pass stort lån om man inte har anställning. men som alla säger, det varierar ju från bank till bank, vi har eget och det är ju himla mkt extrajobb när man inte bara kan skriva en fast månadslön rakt upp o ner. hoppas det löser sig!
    på tal om sulky, är just på jakt efter en, nån som har tids var på nätet man kan beställa, så billig som möjlig, men samtidigt är kravet att ryggstödet ska gå o fälla ner åtminstone lite. tänkte ha den i sommar när vi ska t fjälls så n-j får sova middag i den. den ska vara lätt o bli pytteliten när man fäller ihop den, så ja får med den i helikoptern.

nån bild fick ja inte upp, hur gör man egentligen?  det är väl dösimpelt :P

• idamarja

tack för tipsen om vagnar, har kikat lite men vet inte ännu vad det blir.

• idamarja
    Knubbe12 skrev 2010-06-12 20:23:35 följande:
    Middagen hos svärisarna avklarad. Vi äkte hem tidigt. Är så trötta allihopa.

Jag gick ju som bekant motvilligt med på att döpa Arvid. Fick en tid för dop, men avbokade den då vi insåg att det skulle bli för stressigt eftersom vi kom hem från semestern i torsdags (dopet skulle ha varit idag). Nu frågade svärföräldrarna när dopet skulle bli av och vi svarade att vi inte ens vet om han ska döpas eller inte. Svärmor for i taket... "Men de andra barnen är ju döpta" (visst, men det var för att Magnus propsade på det, kanske min tur att välja nu), "Det kan väl aldrig skada att döpas", "Ni behöver ju inte ta det så allvarligt, se det som en tradition bara" osv. Jag försökte förklara att då jag inte är troende känns det fel för mig och att jag vill att Arvid ska få välja själv när han blir äldre och kan fatta ett sådant beslut. Jag förklarade oxå att jag visste tycker att det är en stor grej att ansluta sig till en religion osv. Ingenting tycktes gå in. "Men ni kan ju ha dop först och sedan en namnfest". Öh... då har man ju liksom missat hela poängen... Sedan tyckte hon att vi kan hålla det enkelt, med bara de närmaste anhöriga (vilket i deras ögon är vi och dem + mina föräldrar. Jag sa att om det ens blir tal om något dop vill jag i alla fall ha med åtminstone mina tre eller fyra närmaste vänner med familjer. "Nä, varför det? Det är ju enklare om det bara är vi".

AAAAARGH! Demon Och så maken då, som sitter där som ett mähä och knappt öppnar käften. Har insett att det förmodligen kommer att vara så här för alltid. De lägger näsan i blöt vad gäller allt och jag är så himla trött på det. Vår förestående flytt har de oxå lagt sig i. Ska det behöva sluta i skilsmässa för att maken inte säger ifrån?! BLÄ.

Sådär, nu har jag fått klaga av mig Flört Är på så dåligt humör så jag ska lägga mig tidigt ikväll och läsa. Maken får nog sova på soffan...
    det är en stor sak att döpa sitt barn, inget man ska göra av bara farten eller av tradition. det är trist när det kommer påtryckningar från föräldrar/svärföräldrar. för oss var det oerhört viktigt att döpa nils-john. men hade det inte varit det, så hade det nog blivit kaos hos både mina föräldrar o svärföräldrarna. här var det väl lite invändningar mot namnvalet från svärföräldrarna, sånt gör mig ledsen, vi la till ett namn efter dopet, eftersom n-j blev nöddöpt hann vi inte riktigt bestämma fler än tilltalsnamn då. dom tyckte nog det var att göra sig till att lägga till ett namn efter dopet, men vad dom inte fattar är att namnet inte registreras via dopet. dom har aldrig sagt hans tredje namn, det är liksom en "familjehemlighet"

radeklev: tack för den informationen, jag hade väl aldrig fattat det, nu ska ja testa :)
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-06-13 01:49:33 följande:
    Du kan kopiera bilder varthelst från internet och lägga upp. =)

Jo det där med att lägga sig i namn känner jag igen. Var riktigt sne på farsans käring emellanåt. Hon hade bestämt att Loke skulle heta Alfons. Om det blev en tjej skulle hon heta Nova eller liknande. Verkligen inte namn i vår smak!

Vi fick absoluut inte döpa Loke till Daemon eller Damien, bara för att ungen i Omen heter så. Då skulle han minsann bli ond. Urgh! Det är ett vanligt engelskt namn!!

Förresten, som ni säkert märker, så är det uppesittarnatt i natt. Hemskt roligt med sådana nätter när man inte sovit på några dagar.
    man får akta sig så man inte själv blir en sån där kärring när man får barnbarn, hehe.
    namn e ju en känslig fråga, man väljer ju det vackraste man vet, så man vill ju inte få kommentarer sen. n-j har nils efter sin pappa o farfar, o john efter min farfar, men dom tyckte att vi borde sätta efter min pappa, dvs, nils-åke (eller nils-kjell men det e ju helknäppt). släktnamn e all ära, men det måste ju kännas rätt också.
  • idamarja

n-j börjar också vara en farlig kompis, jag har ojjat mig över att han inte vill krypa, han ligger på mage o gallskriker med benen o rumpan i vädret, när han har gjort så några gånger så skiter han i allt o sitter bara o tittar på leksakerna som han förut försökte krypa till. det farliga i kråksången nu är att han också börjat dra sig upp, och ska gå hela tiden, han försöker ta bort mina händer hela tiden, han vill inte bli fasthållen på nått vis. så nu börjar jag inse att den här killen strunta i att krypa. han kommer bli livsfarlig i sommar, vet inte hur man ska hantera honom på den lilla ytan vi kommer bo på, med gasolspis och vedkamin, massa farliga saker.

vi är ensamma igen, p-n ska vara borta hela veckan, n-j sover trots allt hyfsat bra, han håller på o gnäller lite fram o tillbaks på kvällen men sen när ja kommer o lägger mig brukar han sova bra. han totalvägrar egen säng nu, förut sov han i egen säng, o somnade själv, men den lyxen är över.

pamsa: det låter riktigt jobbgt, stackars dig som har börjat jobba, trist att inte hinna vara så mkt m familjen. vi har bestämt att jag inte ska jobba innan han är 2-3 år, o ja då vet man ju inte om det kanske kommit syskon också. men eftersom n-j har lite speciella behov skulle jag inte våga lämna honom till förskola. och för våran livssituation passar det bättre att jag är hemma.

nu ska ja dricka en kopp kaffe...då kan man ge sig tusan på att bebisen börjar skrika, dom tål inte att mammor dricker kaffe :)

• idamarja
    MammaAlex skrev 2010-06-15 20:47:09 följande:
    Ida-Marja: Så mysigt att vara hemma så länge. Hade jag med velat. Hade till och med kunnat vara hemmafru fast inte där jag bor nu, gärna i typ los AngelesCool
    ja det är mysigt, känner mig lyckligt lottad som har den möjligheten. hehe, lyxhemmafru då? ja tycker hemmafru i norra norrlands inland låter lika bra ;)
  • idamarja
    Sephiroth skrev 2010-06-16 20:51:11 följande:

Arvid ville ju sälja lite bodys i storlek 80 till Loke hörde jag rykten om. ;) Eller var det inte Arvid? :-S
    wow, eller nått, jag blir paff, vilka stora killar ni har :) eller, snarare vilken liten kille jag har, min lilla räka bär upp stl 68, har börjat rensa bort stl 62 nu, men vissa saker funkar ännu. han har en del 74 men det blir lite väl pösigt. vi dopar maten med rapsolja o minimax näringstillskott, men han gör av med så mkt, därför jag inte riktigt vill att han ska börja gå för tidigt, då gör dom ju av med ännu mer.
    men han mår ju bra nu o går ju upp sakta men säkert, så det e ju ingen fara :)

idag har ja sytt lite, så himla kul när man hinner göra något, eller jag har hållt på flera dagar, klippt ut en dag, sicksackat en dag o så sytt färdigt idag, några dregglisar o en trikåmössa. håller på med en likadan mössa som han har på bilden där han har kolt på sig. gör en med sommarfoder nu, han måste ha en ny fin mössa när vi ska till fjälls ju :)

annars e det stilla, gubben är fortfarande borta, och kommer väl på lördag, men då är vi på marknad i norge med min mamma, det blir en höjdare :)
Svar på tråden Septemberbarn 2009 DEL 3