• Toppluvan

Hur länge äter dom var tredje timme?

Frågan lyder som rubriken - hur länge äter barn var trejde timme? Jag behöver få lite tröst då jag börjar bli rätt så sliten av att mata var tredje timme dygnet runt : /
    (med en tuff förlossning i ryggen)

• Svar på tråden Hur länge äter dom var tredje timme?
  • minimou

Här är det varannan timme dygnet runt som gäller för min 5½-månaders. Samma med hans storasyster så länge jag ammade.

• minimou
    minimou skrev 2010-03-26 10:55:26 följande:
    Här är det varannan timme dygnet runt som gäller för min 5½-månaders. Samma med hans storasyster så länge jag ammade.
    *hennes skulle det ju stå. Förstår inte var för jag envisas med att kalla min yngsta dotter för "han".{#lang_emotions_kiss}
  • Apmor2

båda mina ammade jag var tredje timme, då har dom ätit ca 15-30 min per bröst!! har inte haft problem med mjölkproduktionen.

• Tualisa

MIn dotter åt var 3 timma tills hon var 3 mån och sen var fjärde ca. Slutade äta på natten vid 5 mån ålder och började äta på natten igen!!! när hon var 9 månader. Min son nu han äter var tredje på natten och varannan på dagen.

Håll ut, snart kommr nog mat vanorna att ändras. Att alla äter olika beror ju på hur man vant dom att äta. Jag har haft bra mjölk produktion även fast dom ätit så.....

Mina småtroll: Alva 080514, Tor 100130.
  • Helene70

Om du har haft en jobbig förlossning och känner att du behöver lite avlastning så prova att ge ersättning innan ni går och lägger er.
    Det är allmänt känt att ersättning ger nöjdare och mättare bebisar vilket leder till att dom sover längre:) Jag skriver av egen erfarenhet och jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra annorlunda.
    Tack vare detta har vår bebis sovit sex timmar i sträck redan efter 3 veckor. Nu är han 3 månader och sover 10 timmar i sträck. Detta gör att jag alltid känner mig fräsch och utsövd:) Det är rena drömmen!

Kram och lycka till!

• kiwi81

Äldsta sonen ammade i två timmar, sov en timme, ammade 2 timmar osv dygnet runt (men han ammade så lång tid för att han hade en väldigt omogen sugteknig pga att han föddes 9 veckor för tidigt).
       Efter varje amningspass var jag tvungen att sätta mig vid pumpen (hade en överproduktion och fick dra ner på pumpandet gradvis under ca 3 månaders tid. Om jag trappade ner för fort fick jag mjölkstockning). Och efter pumpandet fick jag koka alla delar och amningsnappen (som min son behövde) och sen fick jag ca 20 min sömn innan det var dags igen.
       Min man fick ta honom i vagnen och gå ut och gå på kvällen (sonen sov gott i vagnen) så att jag kunde få en timmes sömn då. Det blev lite bättre med åldern, men jag slutade till slut att amma helt vid 8 månaders ålder av ren utmattning (men mjölken jag hade i frysen räckte flera månader till, trots att jag donerat 13 L till sjukhuset).

Yngsta sonen som nu är lite drygt 2 månader är en dröm i jämförelse! (Hade oxå en tuff förlossning och fick en sfinkterruptur man klarade mig utan smärtstillande efter bara 2 veckor). Han ammar ca var 2a timme. Ibland går det bara en timme emellan. Men när han väl ammar så går det på 15-30 minuter bara! På natten har han hela tiden ammat med 2 timmars mellanrum fram till klockan 4 och sen har det kunnat gå 45 min mellan amningarna. Nu (sedan 1 vecka: hoppas det håller i sig!!!) så ammar han sista gången vid ca 21 och sen sover han fram till ca 01:30. Så det är 4,5 timmar!!! Helt otroligt. Det dumma är bara att jag sällan lyckas komma i säng samtidigt, eftersom det är först då, när båda barnen sover, som jag kan få lite "egentid".

Men tänkte försöka vrida på dygnet lite efter påsk och testa att gå och lägga mig så fort båda barnen somnat (vid 20-21) och sen gå upp tidigt vid 4-5 istället, eftersom det är då sonen vill amma superofta och jag blir så trött av att få sömen avbruten efter bara några minuter... Bättre borde vara att sova på kvällen när yngsta har sitt långa sovintervall, för på morgonen får jag ändå inget bra sömn. Borde kunna få lite "egentid" på morgonen istället, innan äldsta sonen vaknar vid ca 6-7... Ska se om det funkar! 

Lycka till och hoppas att din lilla snart sover lääääänge på nätterna! En kompis jag har fick sova hela nätter efter att bebben fyllt 3 månader. Hoppas våra små tar efter!

• Cloud Berry
    Helene70 skrev 2010-04-01 10:07:42 följande:
    Om du har haft en jobbig förlossning och känner att du behöver lite avlastning så prova att ge ersättning innan ni går och lägger er. Det är allmänt känt att ersättning ger nöjdare och mättare bebisar vilket leder till att dom sover längre:) Jag skriver av egen erfarenhet och jag skulle aldrig kunna tänka mig att göra annorlunda. Tack vare detta har vår bebis sovit sex timmar i sträck redan efter 3 veckor. Nu är han 3 månader och sover 10 timmar i sträck. Detta gör att jag alltid känner mig fräsch och utsövd:) Det är rena drömmen!Kram och lycka till!
    jättebra idé...Om du inte alls vill amma utan tycker att din egna sömn är det viktigaste av allt.

Det är allmänt känt att ersättning är svårare för kroppen att bryta och det är därför barn inte behöver äta lika ofta som när de får lättsmält och mild bröstmjölk.
  • Makadam

Min dotter som är 5 månader ammar jag med 2-3½ timmes mellanrum.

• MiniFröberg

Hela livet. Varken barn eller vuxna bör äta med mer än 3-4 timmars mellanrum.
    Hur länge dom äter på natten är högst individuellt. Min stora slutade när han var 2 månader. Min lilla gick från 3ggr/natt till 2ggr/natt när jag slutade amma henne. Då var hon 7 månader. Hon äter fortfarande 1-2 ggr/natt och är nu 1 år.

• LindaMamman

Vår son ammar var tredje/fjärde timme men slutade med ett nattmål för några veckor sedan - nu är han 5 mån - så mellan 21-5 ibland 6 äter han inte alls och verkar nöjd med det. Det är ju hans val. Innan ammade vi var tredje timme, även på natten.

Lycka till!

• Trillian80

Blir så trött på folk som säger att ersättning automatiskt ger en bebis som sover längre... Vi har gett ersättning sedan sonen var 10 veckor gammal, och nu är han 15 veckor. Som mest har han sovit 8 timmar i sträck, men hamnar nog på ungefär 6 timmar i sträck, och detta är något som inträffat NU, innan sov han högst 4 timmar i sträck om nätterna (men när jag ammade sov han typ 2-3 timmar).

Sonen är snart 4 månader och äter var 3:e timme om dagen. Tror att det hänger ihop med att han är en kräkbebis, annars hade han säkert kunna äta var 4:e timme. Men om han äter var 3:e så minskar risken att han äter på natten, så det är nog inte ett jättedåligt dag-matschema om man går upp kl 7 och lägger barnet kl 19..

• zanna80

Min dotter började sova hela natten (22-06) för ett par veckor sedan, då var hon runt 6 veckor. På dagtid äter hon ca var 3-4 timme. Det är mitt första barn, men har förstått att det inte är så vanligt med natten, men så är det här hemma.

♥ Lovisa ♥
Svar på tråden Hur länge äter dom var tredje timme?