• mormor 1965

Framåtvänd bilstol för 3åring

Mitt barnbarn ska få en ny bilstol. Har hittills haft en bakåtvänd Britax, men eftersom hans föräldrar inte har egen bil så lånar de bil från olika håll väldigt ofta, och remmarna är alltid på fel plats dvs hittas inte, och då sätter de fast denna stol framåt på nåt underligt sätt med bilens bälten istället. Nåväl, vi har kämpat såhär länge med remmarna (vi har tre par, alla i olika bilar, men ändå...) och droppen var när de lånade en litet Clio utan bakdörrar. Det var bara för besvärligt med bakvändheten. Så nu ska det införskaffas en framåtvänd stol. Pojken är nu 2 år och 9 månader. Vilken stol kunde vara lämplig för honom? Observera enkelheten....

• Svar på tråden Framåtvänd bilstol för 3åring
  • 071001

Jag är ingen moraltant, men barn bör sitta bakåtvända till minst 4 års ålder. Finns en tråd om ämnet här nånstans på forumet.

• mormor 1965

I know, men det är inte mitt barn och jag kan inte vakta vad de gör . Och bättre är det väl med en bilstol som är rätt fastspänd än ingen bilstol alls, eller konstiga andra varianter. Ingen idé att predika åt mig.

• 071001

Inte predikade jag väl heller, det är inte min stil. Tänkte bara att du kanske inte visste om detta och ville i all vänlighet upplysa om det för barnets säkerhets skull.

• galnevale

jag har för mig att de som är framåtvända inte är fastspännda utan står löst i sätet? rätta mig gärna om jag har fel. vi köpte en akta graco cosmic comfort till dottern. vi har henne dock bakåtvänd än men den går att ha framåtvänd men då använder man bilens bälte och sätter fast barnet med.
    tror den funkar som en vanlig böltesstol som ställs i sätet och inte spänns fast (men kan ha fel)

• helene306
    galnevale skrev 2010-03-25 12:45:38 följande:
    jag har för mig att de som är framåtvända inte är fastspännda utan står löst i sätet? rätta mig gärna om jag har fel. vi köpte en akta graco cosmic comfort till dottern. vi har henne dock bakåtvänd än men den går att ha framåtvänd men då använder man bilens bälte och sätter fast barnet med.tror den funkar som en vanlig böltesstol som ställs i sätet och inte spänns fast (men kan ha fel)
    De står lösa i bilen ja. Ska man vara riktigt ordentlig spänner man fast stolen med bältet när barnet inte sitter i vid färd för att undvika att den flyger vid ev. krock. Vi har dock aldrig gjort det och i ärlighetens namn tror jag inte många % gör det heller.
  • mormor 1965
    071001 skrev 2010-03-25 12:43:48 följande:
    Inte predikade jag väl heller, det är inte min stil. Tänkte bara att du kanske inte visste om detta och ville i all vänlighet upplysa om det för barnets säkerhets skull.
    Jag vet det mesta om detta(har själv sålt bilstolar i tiderna) men det unga föräldraparet är det svårt att övertyga om vissa saker, speciellt när de har bråttom och det blir besvärligt. Då väljer de den enklare varianten (typ hålla barnet i famnen)
    Detta irriterar mig också förstås, men om jag förmanar dem så blir de bara irriterade.
    Tyvärr så är det inte så mycket att göra.
  • Kina79

Trist att föräldrarna inte bryr sig mer om sitt barns säkerhet än så

Tänk på att de flesta (om inte alla) bältesstolarna som säljs är godkända från 15 kg. Väger pojken så mkt?

Svar på tråden Framåtvänd bilstol för 3åring