• mormor 1965

Framåtvänd bilstol för 3åring

Mitt barnbarn ska få en ny bilstol. Har hittills haft en bakåtvänd Britax, men eftersom hans föräldrar inte har egen bil så lånar de bil från olika håll väldigt ofta, och remmarna är alltid på fel plats dvs hittas inte, och då sätter de fast denna stol framåt på nåt underligt sätt med bilens bälten istället. Nåväl, vi har kämpat såhär länge med remmarna (vi har tre par, alla i olika bilar, men ändå...) och droppen var när de lånade en litet Clio utan bakdörrar. Det var bara för besvärligt med bakvändheten. Så nu ska det införskaffas en framåtvänd stol. Pojken är nu 2 år och 9 månader. Vilken stol kunde vara lämplig för honom? Observera enkelheten....

• Svar på tråden Framåtvänd bilstol för 3åring
  • hic sunt leones
    galnevale skrev 2010-03-25 12:45:38 följande:
    jag har för mig att de som är framåtvända inte är fastspännda utan står löst i sätet? rätta mig gärna om jag har fel. vi köpte en akta graco cosmic comfort till dottern. vi har henne dock bakåtvänd än men den går att ha framåtvänd men då använder man bilens bälte och sätter fast barnet med.tror den funkar som en vanlig böltesstol som ställs i sätet och inte spänns fast (men kan ha fel)
    I tråden som länkas ovan predikas det att man inte ska använda en sådan stol framåtvänt även om tillverkaren säger det. Den är så tung och barnets kläms mellan bältet och stolen vid ev krock. Då är det mkt bättre att köpa en lätt bältesstol när det är dags för framåtvänt.
  • galnevale
    helene306 skrev 2010-03-25 12:47:33 följande:
    De står lösa i bilen ja. Ska man vara riktigt ordentlig spänner man fast stolen med bältet när barnet inte sitter i vid färd för att undvika att den flyger vid ev. krock. Vi har dock aldrig gjort det och i ärlighetens namn tror jag inte många % gör det heller.
    tack för svaret. då vet jag hur vi ska göra när det är dags att vända henne.
    mormor 1965 skrev 2010-03-25 12:53:09 följande:
    Jag vet det mesta om detta(har själv sålt bilstolar i tiderna) men det unga föräldraparet är det svårt att övertyga om vissa saker, speciellt när de har bråttom och det blir besvärligt. Då väljer de den enklare varianten (typ hålla barnet i famnen) Detta irriterar mig också förstås, men om jag förmanar dem så blir de bara irriterade. Tyvärr så är det inte så mycket att göra.
    då är det helt klart bättre om barnet i alla fall sitter fastspännt om än framåtvänd. Man orkar aldrig hålla fast ett barn om man skulle krocka. hoppas ni hittar någon bra stol
  • Linnie74

Vi har köpt bilstol till våran snart 3 åring han blir 3 i maj å han växte helöt enkelt ur sin framåtvända stol å den va riktigt bögit att få i han i stolen när man ska iväg så vi fick tips om Mekonomens bältesstol som har fått mycke bäst i test betyg å den siter min son i som en gud fast han e framåt vänd.

: BeSafe 1-2-3, stolen som växer med barnet. Godkänd för barn mellan 15-36 kg,  framåtvänt åkande. Godkänd enl ECE R44-03. Utrustad med FixLock och bälteslås. Det ger en statisk fixering av skulderbältet vilket ger en korrekt placering av barnet i bältet och förkortar framkastet vid en ev olycka. Ingjutet plastskelett i huvudregionen ger extra stabilitet och skydd vid sidokollisioner. Extra lång sittkudde gör stolen bekväm även för de större barnen, samt att både huvud- och korsryggskudden är separat reglerbara i höjd.
    Info: Svart
    Info: BeSafe
    Pris: 1298.00 kr

• hönaböna

Det finns ju någon film på youtube som visar vad som händer vid krock när ett barn är för liten för att åka framvänt. ska se om jag kan hitta det.

• 071001

Ts, jag förstår. Du gör det bästa av situationen helt enkelt .

• PLRMamma

vi har en britax kid plus. suverän å enkel att bära med sig..

• mormor 1965
    071001 skrev 2010-03-25 13:10:19 följande:
    Ts, jag förstår. Du gör det bästa av situationen helt enkelt .
    Tack, du fattar. Gissa vem som köpt alla stolar och trugat dem på dem.
  • 071001

Apselut, jag förstår dig! Hoppas du hittar en bra och smidig modell åt barnbarnet.

• galnevale
    mormor 1965 skrev 2010-03-25 13:58:38 följande:
    Tack, du fattar. Gissa vem som köpt alla stolar och trugat dem på dem.
    lite synd att de inte inser viktev av säkerhet i bilen.

jag har varit lite "galen" vad gäller bilstolar. de ska vara djupa med mycket sidoskydd då bilen är sämst skyddan mot kollisioner från sidan. därför valde jag aktas cosmic komfort till min 3 åring och lillasyster har en bakåtvänd britax sekura.
  • cicci85

Britax adventure är en smidig lätt bältesstol. Inte lika bra sidoskydd som KidPlus men billigare och lättare. Tråkigt att de inte tänker mer på säkerheten!

Svar på tråden Framåtvänd bilstol för 3åring