• ungmamma90

Får min dotter inte åka sulky?

Min dotter är snart 3år, väger cirka 15 kilo. Jag hade tänkt att köpa en sulkyvagn till henne nu, då hon inte åker vagn så mycket längre. Men alla sulkyvagnar jag läst om står det "Lämplig för barn upp till 15 kilo".

Ska inte min dotter kunna åka sulky? Eller är det någon här med ett större/äldre barn som åker sulkyvagn?

• Svar på tråden Får min dotter inte åka sulky?
  • galnevale

hmm det finns ju yngre barn som väger mer än 15 kg. Jag har aldrig hört detta faktiskt. jag hade tänkt skaffa en sulky nu dels för att ha till min 3 åring och dels som lillasyster kan ha. använder även syskonvagn-. Min tjej får välja om hon vill gå eller åka vagn.

• Shmone

Vagntillverkarna vill inte ta ansvar för vad som händer med vagnen om ett större barn åker i den. Jag tror det är därför dom skriver 15 kilo. Det är lite knasigt eftersom det är rätt vanligt med svenska ettåringar som väger så mkt.

Mina kids har visserligen inte åkt vagn när de vägt över 15kg.. dom har varit små lätta filurer.. eller ja undantag är när dom är sjuka o man ska till doktorn. Då har till o med femåringen åkt vagn och inte har vagnen brakat ihop för det.

Men däremot har jag använt våra sulkyvagnar som nån smärre shoppingkärra.. Varukorgen säger max tre kilo - och jag har då kört minst 10 kilo varor på vagnen(förmodligen mer) + barnet - flera gånger i veckan.. och det har aldrig varit något problem. :)

• bohusbebis

Köpte just en beg Quinny Zapp att ha som resevagn till dottern 2 år i sommar, väger visserligen runt 13 nu, men man vill ju gärna ha den ett tag... Så jag kollade lite och denna modell säger upp till 18 kg, vilket är vad min 4,5-åring väger nu. Tjejen jag köpte vagnen av sa att hennes 4åring (sa visserligen inget om vikt) åkte i vagnen då och då in i det sista... Så det måste väl finnas andra mer stabila sulkymodeller än just Zapp (som inte verkar sådär superstabil) som ska klara mer än 15 kg....

• sarsparis

Vi har en carena easy, såg att det stod maxvikt 15 kg. frågade i affären om detta och han sa att tillverkaren bara kan garantera att den håller för den vikten då, han sa att en del sulkysar är klenare än andra, just carena easy skullle visst vara en som som faktiskt tål lite mer än 15 kg, men går något sönder på den så gäller inte garantin om ett barn som väger över 15 kg åkt i den.

Vi köpte därför en brio sitty till kille som det inte finns nån maxvikt på enligt bruksanvisningen iallafall.

• MammaNova

Tar inte Emmaljunga Scooter 20 kg ? Vi har en trehjuling/jogger minns ej vad märket heter men köpt på Babyproffsen (inte deras egna) och den tar 25 kg !

Dottern e snart 4 år o väger runt 20 kg. Vi har den endast på långpromenader.

• ungmamma90

Okej, jag hade tänkt mig en enklare vagn. Jag har kollat på en Zero2Four Cape Town. Jag har en Emmaljunga Scooter, men tycker att den är klumpig och tar stor plats med tanke på att dottern inte åker vagn så ofta.

• Laire

I Emmaljungatråden var det en diskussion då Scooterns maxvikt skrevs ner från 20 till 15 kg (enligt Emmaljunga ska det vara fel vikt skriven i de äldre manualerna). Där konstaterades det att vagnarna oftast håller för mer än 15 kg, dock görs standardtesterna med 15-kilosdockor (och ska man göra fler tester med tyngre dockor kostar det mer pengar antar jag).

Jag tycker att 15-kilosmärkningen är lite befängd, t o m Konsumentverket har reagerat för barnvagnstillverkarnas alla friskrivningar (ibland känns det som om man inte ens får använda vagnen utan att garantin slutar gälla) och även om Konsumentverket inte reagerade över just vikten så anser jag att viktfrågan faller under samma princip.

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • Laire

TS, kan Brio Sitty vara något? Maxvikt 20 kilo. 

Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.
  • EMJA 0103

Babyjogger City Mini har en viktkapacitet på 22,5 kg. Det väger inte ens min 6,5-åring, så den räcker ett tag! :)

Har just köpt en sådan till min 11-månaders och är supernöjd. Mer info finns på:

http://www.babyjogger.se/citymini.aspx

• annakohler
    EMJA 0103 skrev 2010-03-26 07:53:05 följande:
    Babyjogger City Mini har en viktkapacitet på 22,5 kg. Det väger inte ens min 6,5-åring, så den räcker ett tag! :)Har just köpt en sådan till min 11-månaders och är supernöjd. Mer info finns på:www.babyjogger.se/citymini.aspx
    finns även en vagn på den sidan som är viktkapacitet 34kg...på www.bloggfamiljen.se så trycker ni på hannahs blogg där har hon bild på en vagn
  • ungmamma90

Tack för alla råd. Jag vill ha en sulky i typ av en paraplyvagn eller liknande, som ska vara händig att ta med på resan. Jag har varit och kollat på en Carena, och den skulle hålla för barn över 15kg sa dom i butiken. Så det blir förmodligen en sån!

• bohusbebis

Fick hem min "nya" Quinny Zapp i fredags och jag måste bara säga att jag är otroligt imponerad över den. Var först skeptisk till att den saknar liggläge/viloläge och att jag trodde den skulle vara "vickig". Men den är överraskande bra, stabil och RYMLIG. 4,5-åringen (18kg+) satt bra i den, den klagade inte över det. 2,5-åringen åker som en prinsessa i den! Tack vare hopfällnings-idén för denna vagn så kan den ändå vara bred över bakhjulen, vilket gör den ordentligt stadig.
    Jag jämförde mängder av paraply/rese-sulkymodeller (mest på nätet dock) och testkörde några. Men de flesta upplevde jag som ganska otympliga och tunga ändå, trots att man vill ha dem som smidiga resevagnar. Zapp:en går att vika på mitten och trycka ner i en väska som är helt hanterbar, väger 7,8 kg. Minst på marknaden, sägs det. Att den saknar viloläge är väl det stora minuset, men dottern sitter i den som i en bilbarnstol ungefär, hela vagnen går att luta bakåt en aning om man stöttar upp den och då blir det ju lite mer "liggläge".
    OCH den tar 1/4-del av platsen i bakluckan!!!
    Köpte min begagnat, fint skick, för 600 spänn. Halva priset mot en ny Liteway-vilket var mitt andra alternativ... Får se om jag är lika nöjd när jag rullat den lite mer...

• oasis4ever

Har en äldre brio sulky från ca 1996/97  som min flickväns lillebröder åkte i när vi var på heldagsutflykter och dylikt från 2 års ålder  till 4.5 års ålder ca..
    Sulkyn höll och gör än idag trots att dom vägde bra mycket mer än 15 kilo.
    dom fick ju åka en i taget så klart..
    skall du ha den typen av sulky skall du satsa på en brio och gärna en äldre.. chassi och tyg håller mycket bättre, rekommenderar hjärtligt..
    Nu mer använder min systerdotter vagnen när hon är på besök..

• stor grön drake

15kg gränsen är en EU-standard. De vagnar som nämns med högre vikt är testade utanför EU (garanterat godkända även inom) och kan ju därför garantera en högre vikt.
    En brio/emmaljunga sulky från början av 2000-talet har högre vikt i manualerna för då gjordes svenska tester med tyngre dockor.

Min kille blir 2 om en månad, följer sina kurvor fint och väger garanterat 15kg nu (han vägde 14,6 naken för 2.5månad sen) med höst/vinterkläder på. Han är även lång, så helt proportionerlig. och älskar att sova i (ligg)vagn.
    Han verkligen älskar vår emmaljunga softy från -04 och har mycket rum både på längd och bredd, även med mycket kläder

• t0va
    stor grön drake skrev 2011-10-14 21:45:02 följande:
    15kg gränsen är en EU-standard. De vagnar som nämns med högre vikt är testade utanför EU (garanterat godkända även inom) och kan ju därför garantera en högre vikt.
    En brio/emmaljunga sulky från början av 2000-talet har högre vikt i manualerna för då gjordes svenska tester med tyngre dockor.

Min kille blir 2 om en månad, följer sina kurvor fint och väger garanterat 15kg nu (han vägde 14,6 naken för 2.5månad sen) med höst/vinterkläder på. Han är även lång, så helt proportionerlig. och älskar att sova i (ligg)vagn.
    Han verkligen älskar vår emmaljunga softy från -04 och har mycket rum både på längd och bredd, även med mycket kläder
    och min 14månaders väger också 15kg, men han får fortsätta åka nitro, softy och jet. Ungen går ju inte än så jag vet inte vad vi har för alternativ heller, skrinda kanske. 

Helt sjukt egentligen att gränsen går vid 15kg, men enligt normalkurvan så "ska" en treåring väga det. 
  • An1977na

Jag skulle satsa på en brio spinn......min son på 5 år får plats i racen i fall han inte skulle orka gå ,men den blir trög att svänga med.

Kompisen har en crescent som hon är nöjd med......den är hög i ryggen och är lite rymligare än racen.

Svar på tråden Får min dotter inte åka sulky?