Prematurbarn födda runt jul -09
Hej hej!
Vår pojke föddes i slutet av nov i vecka 31 och vägde 1280 g. Nu väger han över 4kg och är alltså riktig stor enligt oss!
Hej hej!
Vår pojke föddes i slutet av nov i vecka 31 och vägde 1280 g. Nu väger han över 4kg och är alltså riktig stor enligt oss!
Jo, jag är ganska lättgråten när jag tänker på förlossningen. Han föddes med kejsarsnittt och blev direkt ivägburen till ett annat rum. Jag blev förd till uppvaket och fick inte träffa honom eller fick någon information alls om honom på de nästan fem timmar jag låg där.
Håller med om att det kändes så tomt att sitta och äta frukost själv på BB, usch.
Hej!
Jag läste Ida04Emma06Thea09 som isolerat sig hemma på grund av rädsla för RS-virus. Jag är också livrädd för det men många tycker att jag är överdriven. Hur tänker ni andra kring smittor och vad gör ni med era bebisar? Tar ni med dem i affärer , etc?
Jag pumpade i tre månader. De första två sondmatades han med mjölken jag pumpat ut samtidigt som han övningsammade. Den tredje månaden ammade han med bröstnapp plus utpumpad mjölk efteråt eftersom han inte orkade äta tillräckligt själv. Nu ammar han endast (utan bröstnapp) sedan drygt en månad. Jag är glad att jag inte gav upp trots att det var jobbigt, det är skönt att slippa gå upp på natten för att fixa med ersättning. Jag inbillar mig att det är lite lättare att bara vara kvar i sängen och amma.
Lycka till - man känner sig verkligen som en mjölkko....
Hej!
Jag har en fråga angående smakportioner. Har ni börjat med smakportioner? Och i så fall vad och när? Min pojke är nu 5 månader (omräknat 3 månader) så det börjar bli dags.
Bananflugan, jag förstår att du är orolig, skönt i alla fall att ni får experthjälp nu och att man förhoppningsvis kan göra något åt det!
Min pojke är oftast glad under dagarna men inte alls lika nöjd på kvällarna. Oftast måste en av oss bära honom hela tiden - tur att vi är två så att vi kan turas om.
Jag har problem med att han inte ökar tillräckligt i vikt. Detta tror jag hänger ihop med att han numera sover nästan varje natt igenom och alltså inte vaknar och är hungrig samt att han har svårt att koncentrera sig när han ska amma. Han ammar fortfarande bara men är mycket lättstörd vad gäller ljud, ljus etc. Ofta sätter jag mig i ett mörkt rum när han ska ha mat och det hjälper ändå inte alltid, mycket runt omkring (i synnerhet att titta på mig) är mycket intressantare än att äta. I övrigt verkar han nöjd och glad.
Har någon tips på hur man ska göra, eller är det kanske dags för smakportioner?
Ang. ämnet smakportioner:
Igår fick vår pojke sin första smakportion (drygt 5 månader från födsel). Han verkar ha tröttnat lite på att amma, det är så mycket annat som distraherar och intresserar honom så det kändes lagom.
Smakportionen var verkligen mikroskopiskt liten (potatis blandad med bröstmjölk) och det gick ganska bra, han verkade nyfiken. Dock satt han i halsen vid något tillfälle och hostade. Detta med att sätta i halsen gör mig ganska nervös men vi ska nog försöka idag igen.
Usch, jag läste precis artikeln. Det togs prover i Malmö också men det var för resistenta bakterier (ESBL), det var nog samma i Lund.
Nästan samma som Viggo! Han är 5 1/2 månader och vägde på kontrollen igår 5150 g, också 9 veckor för tidigt.
Utvecklingsmässigt går det bra (tror jag). Han rullar runt, griper tag, håller i sina fötter, jollrar och går lättare att avleda när han är ledsen. Han sitter inte än och vi ska precis börja med smakportioner.
Han går lite sakta upp i vikt men ändå inom kurvan.
Hur går det själv?