Kvinna inom byggbranschen, vad skall jag göra?
Jag behöver verkligen lite hjälp just nu.
Jag är snart 25 år fyllda, jag är arbetslös sedan januari detta året och arbetade innan dess som arbetsledare inom byggbranschen. Det är ett ganska bra jobb för en tjej i min ålder som inte pluggat chalmers utan "bara" en KY utbildning på 2 år.
Jag hade en helt okej ingångslön och de flesta jag känner(alltså vänner) tyckte att det var jättekul att en tjej arbetade som just detta och beskrev det som att det var skönt att det äntligen började bli jämställt. Det som ingen visste var att jag mådde jättedåligt över det jobbet. Jag fick utstå så mycket kränkande kommentarer och situationer och även äldre kollegor som "testade" mig och hellst ville att jag skulle vara någon springpojke och egentligen bara visa att de va duktigare än mig. Det började dyka upp lögner om mig och gå rykten. Jag började må riktigt dåligt över detta och tog vid ett flertal tillfällen upp detta med min närmsta chef som bara sa "jaja det är så här det är i början". När jag tillslut svimmade av i hallen när jag kom hem fick jag nog. Jag hade då inte tagit en enda rast på ca 2 veckor, alltså inte ätit en enda gång under min arbetstid som varade från 06:30-16:15 varje dag. Ibland han jag inte ens gå på toaletten. Jag hade hand om att hela denna jättestora offentliga byggnad var upplåst/låst avlarmad/pålarmad , alltdå först på morgonen och sist hem av alla på eftermiddagen. Jag var även tvungen att åka dit pga att larmet gått pga inbrott etc och fick då släppa middagen och allt och åka dit även om inte detta var mitt jobb på något sätt. Jag kan inte ens beskriva hur fruktansvärt jag mådde under det nästan året som jag var på detta ställe. Det var allt från utskällningar var och varannan dag där saliven sprutade pga hur nära de som skrek faktiskt var mig. Det var "fuck you" fingrar som kördes upp framför näsan och folk som skrattade bakom ryggen och klappande händer på huvudet där man gång på gång fick höra att "en liten tjej som du hör verkligen inte hemma på en byggarbetsplats, gå hem till ungarna istället". Jag är nu väldigt kluven till att jag inte arbetar där längre. Jag har ALDRIG mått så dåligt och jag kan på fullaste allvar säga att jag grät mig själv till sömns säkerligen hela sista halvåret. Men även att jag inte är kvar där mår jag bara illa av tanken att behöva utsätta mig för detta igen. Jag och min kille skall precis börja försöka att bli med barn och jag känner bara att jag inte klarar av att arbeta med något sånt hemskt igen. Vad skall jag göra, måste jag sätta mig i skolbänken igen eller vad fasiken skall jag göra? Jag kan ju inte ändra på hela bygggenerationen. För som dom säger hör jag tydligen inte hemma där och tro mig, de har verkligen fått mig att känna mig helt värdelös.