• Starstruck

På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?

Jag menar verkligen inte att trampa på några tår, men jag måste få fråga detta. När någon som är gbp-opererad har rasat i vikt, så brukar den personen få hyllningar och kommentarer om att han/hon är så duktig. Nu undrar jag - vari består prestationen?

Visst, det är strongt att komma till insikt om att man måste bli av med sin övervikt och visst - en bukoperation är ett stort ingrepp. Men om en gbp-opererad är duktig - vad är då en som går ner 40 kg utan operation? En hjälte?

Snälla, jag vill verkligen inte kränka någon, men jag måste få veta. Förhoppningsvis lär jag mig något nytt om vad gbp-operationer innebär på köpet.

• Svar på tråden På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?
  • luckyme83

att först och främst erkänna för sig själv att man inte klarar det utan hjälp..
    och sen är det ingen dans på rosor efter op..äter man för mycket, så mår man jättedåligt..och detsamma om man äter för mycket fett eller socker...

• Starstruck

Jo, men en icke-opererad som lyckas gå ner i vikt känner ju inte samma "gräns". Den personen får ju försöka sätta gränsen själv.

• Bam

Saken är väl den att dom som väljer en gbp inte kan banta på egen hand. Själv gick jag ner 45 kg genom att ändra kosten och motionera.
    Det verkar som allt fler gör en sådan operation. Lätt utväg kanske?

Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Starstruck

Bam - till dig kan jag lätt säga att jag tycker att du är duktig!

• luckyme83
    Starstruck skrev 2010-03-25 21:39:03 följande:
    Jo, men en icke-opererad som lyckas gå ner i vikt känner ju inte samma "gräns". Den personen får ju försöka sätta gränsen själv.
    nej den känner inte samma gräns..jag förstår inte varför man måste jämföra...
    en del klarar det själva en del behöver lite hjälp...
    att göra en operation tror jag inte att man gör bara så där...de flesta som gör en gbp har förmodligen försökt mer än en gång att gå ner i vikt och hålla vikten...
    för att gå ner i vikt är ju inte det svåra..det svåra är att hålla vikten...
  • SeTa
    Bam skrev 2010-03-25 21:40:57 följande:
    Saken är väl den att dom som väljer en gbp inte kan banta på egen hand. Själv gick jag ner 45 kg genom att ändra kosten och motionera. Det verkar som allt fler gör en sådan operation. Lätt utväg kanske?
    Jag har lite samma känsla som du. Men jag tror inte att operationen är så lätt som gemene man tror. I själva verket tror jag att det kan vara ett rent helvete efter den, utan att för den sakens skull förminska prestationen för den som har gått ner på egen hand!
  • Pix Ladin
    Saken är väl den att dom som väljer en gbp inte kan banta på egen hand. Själv gick jag ner 45 kg genom att ändra kosten och motionera. Det verkar som allt fler gör en sådan operation. Lätt utväg kanske?
    Det var otroligt bra gjort.
  • Bam
    Starstruck skrev 2010-03-25 21:42:12 följande:
    Bam - till dig kan jag lätt säga att jag tycker att du är duktig!
    Tack.
    SeTa skrev 2010-03-25 21:43:31 följande:
    Jag har lite samma känsla som du. Men jag tror inte att operationen är så lätt som gemene man tror. I själva verket tror jag att det kan vara ett rent helvete efter den, utan att för den sakens skull förminska prestationen för den som har gått ner på egen hand!
    Jo, har hört om hemska biverkningar som vissa har fått. Inget jag skulle välja.
    Sometimes when i´m alone i google myself.
  • Starstruck

Nej, det är kanske fel att jämföra, men jag har inte förstått varför man är "duktig" när man INTE KAN överäta. Eller kan man det?

Jag kan köpa att man är duktig som inser sin problematik och genomgår operationen, men själva viktminskningen? Är den en prestation om man är gbp-opererad?

• muumimamman 4
    Hur kan du tro att en gbg är en lätt väg? HUR? Tror du att det är lätt att få bort nästan 100kg? Visst man har skaffat vikten själv MEN när man redan är överviktig så är det enkelt att gå upp mer.. I bland händer det att man helt enkelt inte får ner vikten fast man försöker hur många gånger! Visst det är rätt så enkelt att gå ner 10 kg men där stannar det för dom flesta! Och om man nu har en övervikt på cirka 100 kg så är det inte mycket! Och fast man nu skulle ha en 40-50kg övervikt så varför skulle det vara en lätt utväg? Tror du att det är lätt att göra ett stort beslut som det är? Att man sen under resten av sitt liv kan bara äta 1 dl mat? Ingen godis eller nått annat sött? DET är en stor ändring man tar!
Svar på tråden På vilket sätt är en gbp-opererad person duktig?