• Taniaa

HJÄLP navelpiercing infektion

Heej Hej.

Jag gjorde navel piercing för 9 dagar sen och nu tror jag att det har blivit en navelpiercing infektion, hålet har blivit större och en bit av piecingen ligger i hålet, och det klias & svider, jag gör rent 2 gånger om dagen vatten,tvål och alsolsprit jag har försökt att få det bättre men det funkar inte. Vad ska ja göra några förslag :(

• Svar på tråden HJÄLP navelpiercing infektion
  • SeTa

Prova att dränk en kompress med alsolsprit och tejpa på den på piercingen under natten.
    Tvätta med tvålen för piercingar ofta, och var noga med att tvätta dina händer innan. Gå tillbaka till stället du gjorde den på och visa?

• Taniaa

Jag hörde att man kan koka salt i vatten och tvättar med den? funkar det tror du ?

• SeTa

Saltvatten är bakteriedödande. Men inte lika effektivt som alsolsprit.
    Har du tvålen du ska använda i början? Du måste tvätta så att hela staven på insidan blir ren. Jag kan tänka att det svider bra med sprit, om det är det enda du har?

• Taniaa

Jag fick inget medel när jag tog hålet . Så funderar om jag ska gå till apoteket och köpa något som kan funka.

• krian87

prova desivon, jag använde det när jag hade piercat navlen. både tvättade med det samt lät navlen "bada" i det. Hade aldrig några problem med infektioner. Fick tipset av piercinsstudion att  använda det.  Men tvål tror jag du ska vara lite försiktig med. Det är ju trots allt ett öppet sår..

( http://www.holidayshop.se/desivon-p-369.html )

• Taniaa

Köpte du det på apoteket, om du gjorde det hur mycket kostade det :)?

• krian87

Jag minns inte om jag köpte det på apoteket eller i en vanlig affär ( tex ica maxi). Men det kostade inte mycket. en 50 lapp eller så. Men väldigt dryg och räcker länge. och är ju en vanlig sårdesinfektion/rengöring så man kan använda dem på andra sår oxå. Men för min del väldigt effektiv.. =) *Men kolla i affären i morrn så hittar du nog den. Bland sårprodukter där..

• Tyson77

Använd för guds skull inte vanlig tvål! Och inte alsolsprit. Det är extremt uttorkande.
    Desivon eller koksalt för rengöring och tex lactasyd som tvål.

• SeTa

På det stället jag har tagit mina har jag fått rådet att använda en antiseptisk tvål, Barbarella Wildcat. Den är framtagen för just piercingar. Vanlig tvål är ju en helt annan sak.. Jag har haft en infektion en gång och använde då alsolsprit efter råd från apoteket. Alsolen drar ur varet ur såret.

• Ängaboll

Jag hade samma problem när jag gjorde min piercing, det ville inte läka utan vara bara infekterat och ingenting hjälpte.
    Tillslut var de tvunga att plocka bort den med motiveringen att kroppen helt enkelt försökte stöta bort den.......så jag var piercad i 3 veckor ....
    lycka till!

• Joico

Jag fick rådet av han som piercade min navel att lägga alsolsprit-omslag, men det var det sämsta rådet nånsin! Huden över piercingen blev alldeles tunn så och konstig, liksom "frätes" bort.. så det blev ett till hål mellan hålen (över staven så att säga). Jag fick givetvis ta ut det och har nu världens fulaste ärr. Om jag vore du så skulle jag ta ur piercingen direkt och låta det läka ihop. Så har du större chans att få ett snyggt ärr och kanske kan göra om det istället

Svar på tråden HJÄLP navelpiercing infektion