• wac

Beslutsångest, ska jag flytta 60 mil ifrån barnens far?

Har en son på 4 år och dotter 18 mån. Har varit separerad från barnens far i 7 månader nu. flyttade 20 mil till mina föräldrar. sedan dess har barnen träffat pappan 4 ggr. pappan har stundtagls vägrat kontakt med barnen pga av att han varit arg på mig. dessutom är jag gravid med tredje barnet som han inte brytt sig om så mkt hittills. trean är beräknad i maj. nu har jag äntligen hittat lägenhet i sthlm, 70 mil från pappan. perfekt pris i perfekt område nära min sociala nätverk och släkting. men jag har fått sån ångest nu eftersom pappan till barnen har ändrat sig och vill att vi ska flytta tillbaka. han vill ta del av barnens liv. hjälpa mig med barnen och kanske så småningom kan vi hitta tillbaka till varandra. Jag vill så gärna att han finns i barnens liv och hjälper mig med dem. Men han har hittills varit oberäknerlig. När vi bråkat så har han försvunnit flera dagar eller veckor. Senast menade han att han var så arg på mig för att ha tagit barnens uppväxt från honom. Fastän jag erbjöd att flytta till lägenhet i samma ort i samband med separationen. Men han vägrade kontakt med oss första 3 mån. Menade på att lämnar jag honom så ville han inte ha kontakt med oss i början. Men nu när han ändrat sig vill han va med oss. Han håller på att studera och har 2 år kvar så han kan inte lämna staden han bor idag. Dessutom har han som mål att jobba på ett företag som finns i staden som han har fått praktisera. Så hans mål är där. Jag däremot har ingen bra social eller stöd nätverk där. Har stått ut alla dessa år men insett att det inte fungerar till slut. Däremot har jag bra nätverk i sthlm men å andra sidan så kommer barnen inte ha möjlighet att träffa sin far så ofta pga av distansen och ekonomin. Jag vet verkligen inte vad jag ska göra. Men måste ta ett snabbt beslut i dagarna.

• Svar på tråden Beslutsångest, ska jag flytta 60 mil ifrån barnens far?
  • Tryfflan

Tänk efter var du själv vill vara om 5 eller 10 år.
    Vill du flytta till Stockholm, ser du att du bor där och trivs, så flytta.
    Vad är det som säger att inte han kan flytta efter?

• hymafr

Kan du kanske försöka i ett eller ett par år i ditt ex:s hemstad - funkar det inte kan du ju flytta.

• wac

Ja jag är inne i de banorna att flytta till exets hemstad några år. Se hur det går. Under tiden ha vakande öga på Stockholm, dit jag slutligen vill hamna. Tror att det är bäst att se till var jobben finns i Stockholm innan jag flyttar dit så jag inte hamnar på konstiga pendlingsavstånd. Hörde från en kompis att 45 min är vanlig att man räknar med att få pendla. Inte så roligt för mina barn att gå så länge på dagis vid så ung ålder.

• hymafr

Det finns de som pendlar längre än så i Stockholm så jag tycker att du är helt rätt ute när du inte vill flytta förrän allt är ordnat.

• Cupido

Hej

Jag förstår ditt dilema men det finns nog inga raka svar... det finns så många faktorer som man måste ta ställning till.
    Jag sitter i en liknande situation där jag bor i Sthlm och mitt ex bor utanför Gbg. Jag vill att han och min dotter ska få en bra relation eftersom han också är viktig i vårt barns liv. Jag funderar på att flytta ner för att det ska bli enklare för honom att träffa sin dotter.
    Är ditt ex en bra pappa?
    Om han är en bra pappa tycker jag det är viktigt att han finns i deras liv... allra helst när du snart får en till liten så kan det vara skönt med avlastning. Att han varit arg och inte närvarande från början är ganska vanligt efter en seperation. Missförstå mig rätt... jag menar inte att det är acceptabelt att han uppför sig illa men det är mycket känslor i omlopp när man går isär och man klarar inte alltid av att sätta känslorna åt sidan och koncentrera sig på vad som är bäst för barnen. Vilket är det viktigaste... vad är bäst för barnen. Sedan är det också viktigt att du mår bra... du kan inte flytta närmare honom om det gör att du själv mår dåligt för mår du dåligt så mår alla dåligt.
    Mitt råd till dig är alltså att sätta dig och försöka lägga dina känslor åt sidan och fundera på vad som blir bäst för barnen och dig själv i det långa loppet.

Jag önskar dig alla lycka och hoppas verkligen att ni lyckas lösa det på bästa sätt.
    Kram

Svar på tråden Beslutsångest, ska jag flytta 60 mil ifrån barnens far?