Äldre barnet slår sitt syskon-vad ska man göra?
Vilka metoder ska man använda sig av? Många gånger tycker jag att man blir dömd av folk som tycker att dom kan så mycket om barnuppfostran.
Mitt problem är att min äldre son som nu är 2,5 år slår vår yngre son som nu är 1 år. Detta har pågått sedan den yngre var 1 mån. I vissa perioder blir det bättre, men andra dagar känns det som vi är tillbaka på ruta ett. Det kan vara att han slåss, kastar saker, kramar alldeles för hårt, drar i honom, river honom, biter honom, you name it!
Folk i omgivningen som uttalar sig anser att vi ska ge storebror mer uppmärksamhet, vilket vi förstås har gjort. I hela det här kan jag istället tycka att det är lillebror som aldrig får någon uppmärksamhet eftersom det hela tiden blir så att vi måste se till så att storebror inte slår etc. Storebror gör dessa saker när han är uttråkad och vill att det ska hända något. Men saker kan också vara frid och fröjd och storebror verkar nöjd och så helt prötligt får sig lillebror en smäll.
Vi har gjort så att när det händer får storebror lämna rummet. Nu har jag fått kommentarer från folk att detta nog bara gör att storebror vill slåss mer eftersom han känner sig övergiven. Jag trodde att det var ett bra sätt eftersom han blir medveten om att han gjort fel. Till saken hör att han fortfarande kan se oss när han lämnar rummet och han brukar få komma tillbaka ganska snabbt, alltså inom ett par minuter. Vi brukar bara vilja se att han har förtsått att vi menar allvar.
Hur ska man hantera det? Finns det något som man kan göra som gör att han börjar inse att ingen mår bra av hans beteende? Man orkar ju bara inte med beteendet. Det finns aldrig möjlighet att slappna av...
Kanske kommer en förändring nu när lillebror har blivit så stor. Han börjar slåss han också. Hoppas att det bara är en fas, men det kanske gör att storebror inser konsekvenser...