• Multignutten

Enkel tårta, botten och fyllning?

Snart är det dags för sonens 3 årskalas och jag skulle gärna vilja göra en enkel tårta från grunden, dvs baka bottnar själv och fylla med nått smarrigt. Men jag har ju sååå dålig fantasi på fyllning och inte heller har jag nått bra recept på bottnar, nån som kan hjälpa mig? Fluff har jag aldrig gjort men hört talas om, men vilken sort? Brukar oftast bara fylla färdiga bottnar med sylt, grädde, frukt osv. Vill prova nått  nytt! Hjälp!

• Svar på tråden Enkel tårta, botten och fyllning?
  • thomasw

Botten - Googla sockerkaka - eller köp färdig.

3dl vispgrädde - blanda hälften med några skedar jordgubbsylt som fyllning
    Andra hälften ovanpå

Dekorera med Nonstop - en höjdare i den åldern om man får äta godis

• myskatt

Rårörda jordgubbar
    Mosa tinade frysta jordgubbar med nån msk marsanpulver

Glaskräm
    Blanda färdig marsankräm med grädde

Täck med grädde och dekorera med frukt, godis och kanske pyntgel som du skriver namn med.

Vill du göra det mer avancerat, prova att täcka tårtan med marsipan, mmf eller sockerpasta.

Mamma till ~ Tilde ~ 051202 ~ myskatt.com
  • Trisse78

Olika sorters moussé kanske (citronmoussé med jordgubbsbitar i är gott).

Chokladkräm.

• Lil W

lingonsylt är supergott blanda med lite vispad grädde

• inze

Mina barns favorittårta.

Botten:
    3 ägg
    3 dl socker
    1 dl hett vatten
    3 dl vetemjöl
    1½ tsk bakpulver.

Vispa ägg och socker pösigt. Tillsätt vattnet, lite i taget mot slutet av vispningen. Blanda mjöl och bakpulver och rör försiktigt ner det i smeten. Häll i 2 liters smörad och bröad form och grädda i nedre delan av ugnen ca 35 min. 175 grader.

För det mesta byter jag ut 3-4 msk mjöl mot kakao så det blir en chokladbotten.

Delar kakan i tre delar när den svalnat och har mosade bananer i ett lager och chokladpudding (gjord på pulver) i ett lager. Grädde på och sen massor av non-stop på.

• Jujja

Jag brukar köpa färdig bottnar. Sen fyller jag med:hackad ananas m grädde på ett lager, mosad banan,grädde o oboy på nästa lager. Grädde runt om o en massa god frukt..helst färska jordgubbar.

• pindile

Förslag på olika fyllningar:
    vit chokladfluff och limemousse

apelsinmousse och maraboufluff

aftereigthfluff och päronmousse(lite vuxnare smak)

hallonmousse(eller mosade hallon) och mariannefluff

godisfluff och glasskräm(vaniljkräm+grädde)
    (valfritt godis tex bilar, rosa kantareller, zoo, viol, osv...)

lakritsfluff och citronmousse

"vanlig" prinsessfyllning=sylt och vaniljkräm

dumlefluff och passionsmousse

noblessfluff och blåbärsmousse (blåbärsmoussen är supergod , kan kombineras med valfri choklad-fluff)

stracciaccellamousse och chokladtryffel

kokosmousse och valfri godis/chokladfluff eller fruktmousse
    kokosmoussen är jättegod och passar till det mesta.

Går ju att variera i all oändlighet, det viktiga är ju att smakerna passar ihop.
    Googla så hittar du lätt recept på fluff och de andra fyllningarna.
    mina barn älskar när jag kombinerar kokosmoussen med nåt smaskigt. Den är favoriten här hemma. sist gjorde jag limemousse till oc det blev populärt.

• pindile

jag köper oftast bottnar färdiga, lägger mer tid på fyllningarna istället och dessutom tycker jag de köpta bottnarna är godare och inte så kompakta som de man gör själv kan bli.

Ett tips till är ju marängtårta med köpta bottnar, grädde blandad med krossad daim emellan lagren och ovanpå. och massa färska bär, hallon, blåbär eller jordgubbar.
    in i frysen nån haltimma, klart!!
    Denna är store pojkens (5 år) absoluta favorittårta!!

Svar på tråden Enkel tårta, botten och fyllning?