Inlägg från: Muminmamman |Visa alla inlägg
  • Muminmamman

Graviditetshypertoni?

Har haft det under båda mina graviditeter. Tyvärr har det slutat med havandeskapsförgiftning båda gångerna... Men tjejerna har varit friska när de fötts. Själv kommer jag att få medicinera mot högt bt i resten av livet nu Det har blivit kroniskt redan efter första gången.

• Muminmamman

Ja. För mig började mitt höga tryck kanske runt v14-15 i första graviditeten. Jag började medicinera i v 37, då jag också blev inlagd. Ytterligare nån vecka senare fick jag havandskapsförgiftning...
    Sen gick det höga trycket aldrig ner efter förlossningen, utan snarare tvärtom. Jag fick åka till akuten ca 2 månader efter förlossningen för att jag hade sån huvudvärk och var så yr. Då låg trycket på 210/140 . Så då fick jag börja medicinera igen. Hade slutat 3 dagar efter förlossningen.
    Andra graviditeten fick jag ju gå in i med medicinerinng från start. Havnadeskapsförgiftningen kom runt v20-25 nånting, men jag klarade mig ända fram till tre vveckor innan bf innan de satte igång det! Då hade bebben slutat växa. Hade legat inne till och från länge då och gått på ul _ofta_....
    Nu blir det innga fler barn för min del.

Svar på tråden Graviditetshypertoni?