"Din lilla snärta"???
Vad är en snärta? Positivt eller negativt?
att blir kallad "din lilla snärta" är det bra eller dåligt? vad är ordet "Snärtas" betydelse?
Vad är en snärta? Positivt eller negativt?
att blir kallad "din lilla snärta" är det bra eller dåligt? vad är ordet "Snärtas" betydelse?
Han vill ha sex med dig och är betydligt äldre ?
">
Spela lite glad musik för honom så blir han glad
Alltså, spontant tänker jag negativt. Men jag fick upp det som synonym till flicka. Vet inte vad jag tycker det betyder, känns inte som att det används så mycket.
Om det är positivt eller negativt bror på hur det sägs, vem som säger det etc.
I mina öron har det en negativ klang.
Det var sagt av en äldre kvinna som till 100% inte ville mig något väl med den kommentaren...
I arbetslivet skulle jag gissa att det oftast sägs för att förminska någon, få dem att verka yngre och dummare än man själv- annat exempel är "men LILLA du, det förstår du väl att..."
Men en farfar eller morfar av äldre generation i Skåne kan också säga det helt neutralt/positivt om sitt barnbarn, eller kanske en ung assistent på äldreboendet:
"Ja, den flicksnärtan hon är ju bara för kär, vad skulle jag göra utan henne?"
(kär= rar)
Det är förminskande och "den kära flicksnärtan" ovan lär väl vara det enda sammanhang där det kan vara sagt med god vilja.
"Liten snärta" signalerar att personen är ung och mindre kunnig/insatt än den som talar. "Ska den där lilla snärtan komma och tala om för mig hur man..."
Men det är inte ett uttryck jag väntar mig av någon under 75
Jag har blivit så gammal att jag uppfattar det som positivt i den bemärkelsen att den som fäller påståendet åtminstone inte tycker att jag är en gammal hagga, utan en ung snärta.