• Anonym (jag)

Varför får jag så ont när jag ätit hämtpizza?

Nästan alltid, när jag ätit hämtpizza, får jag, någon timme senare, hemskt ont i magen och ryggen. Det kommer liksom i attacker och varar flera timmar. Vad är detta? Någon har föreslagit att det kan ha med gallan att göra, men jag får liksom inte ihop det. Borde jag då inte reagera på all fet mat? Det är enbart hämtpizza (alltså inte pizza från mataffären eller egenlagad pizza) som ger mig de här besvären.

Vill veta vad det beror på...kanske det finns någon medicin? Klart att man kan leva utan att någonsin äta pizza igen, men det är ju en enkel grej att ta till när man inte har tid och ork att laga mat.

• Svar på tråden Varför får jag så ont när jag ätit hämtpizza?
  • abinito

Jag har oxå reagerat på hämtpizza, men även på annan fet mat + godis o chips. Tog en massa prover o gjorde olika undersökningar på magen. I slutändan visade de sig att min sköldkörtel producerade för lite hormon, vilket kan orsaka problem med magen. Och sen jag fått ordning på medicineringen så kan jag äta vad som helst (i rimliga mängder såklart.

• Anonym (jag)
    abinito skrev 2010-03-27 08:27:20 följande:
    Jag har oxå reagerat på hämtpizza, men även på annan fet mat + godis o chips. Tog en massa prover o gjorde olika undersökningar på magen. I slutändan visade de sig att min sköldkörtel producerade för lite hormon, vilket kan orsaka problem med magen. Och sen jag fått ordning på medicineringen så kan jag äta vad som helst (i rimliga mängder såklart.
    Får du då samma "symptom" som jag, med mag- och ryggsmärtor? Men det är ju konstigt att jag inte reagerar på annan fet mat, det är enbart hämtpizza. Jag kan vräka i mig mängder och chips och godis utan att något händer (möjligtvis får jag lite ont i magen och mår illa, men inga såna problem som vid hämtpizza).

Är medicinen du får receptfri? Tänkte att man ju kunde prova i så fall...
  • Anonym (jag)

Kan även tillägga att det verkar som att mina problem förvärras när jag är gravid...

• abinito

Jag fick inte ont i ryggen, min medicin är receptbelagd. Ryggont kan ju va gallan.

• mia83

du kanske har problem med för fet mat?

• Anonym

jag lider av ibs och de gånger jag äter pizza vänder jag mig i plågor och är bosatt på toa, samma med pommes, kött ah nästan allt som är fett.

• Anonym (jag)
    mia83 skrev 2010-03-27 08:40:03 följande:
    du kanske har problem med för fet mat?
    Men all annan fet mat funkar, då får jag inga besvär.
  • Anonym (jag)
    Anonym skrev 2010-03-27 08:42:21 följande:
    jag lider av ibs och de gånger jag äter pizza vänder jag mig i plågor och är bosatt på toa, samma med pommes, kött ah nästan allt som är fett.
    Men jag behöver aldrig gå på toa eller kräkas eller nåt sånt. Jag har bara superont.
  • Anonym (jag)

Har mailat 1177 nu, får se om de har någon aning om vad det kan bero på.

• Gunsan75

Är vanligt att man kan få besvär med gallan under och efter graviditet.
    Jag tippar på att det är osten på pizzan som ställer till det för det låter som gallanfall.

• Anonym (jag)
    Gunsan75 skrev 2010-03-27 09:30:26 följande:
    Är vanligt att man kan få besvär med gallan under och efter graviditet.Jag tippar på att det är osten på pizzan som ställer till det för det låter som gallanfall.
    Den här gången åt jag bara en halv pizza, med mager ost dessutom. Men ändå fick jag så ont. Men det är ju förstås ändå rejält med ost, så det kanske är pga den då?
Svar på tråden Varför får jag så ont när jag ätit hämtpizza?