• Ela

Vad ska ni äta i dag 25

I lördags åt vi entrecote, klyftpotatis och en klassisk rödvinssås. Det må vara traditionellt och lite fantasilöst, men ack vad gott det är.

Igår blev det hemgjorda burgare med allsköns tillbehör.

Idag tog jag rätt på ditt och datt i kylen och svängde ihop en pastasås med lövbiff, bacon, lök, vitlök, crème fraîche, kalvfond m.m. Med grovriven parmesan och en tomatsallad till blev det riktigt gott om jag får säga det själv.

• Ela

Vi har ätit klyftpotatis, tzatziki och kikärtsbiffar. Jag får nog lov att säga att det var tur att de blev så pass goda att de gick åt idag för de blev så bedrövligt fula att jag hade skämts över att ta med dem i en matlåda till jobbet.

• Ela

Igår åt vi lax i teriyakisås med ris och broccoli.

Idag åt jag moules frites till lunch och blev ärligt talat så mätt att jag hoppade över middagen (vilket passade bra eftersom jag jobbade sent). Resten av familjen har ätit pasta med kycklingsås och jag tar mig kanske en knäckemacka och någon frukt om en stund.

• Ela

Igår hade vi tema "sådant som kan dippas". Vårrullar, dumplings, olika grönssaksstavar. Och så ett antal såser då.

Idag plockade vi fram pulled pork ur frysen. Är sååå mätt.

• Ela

Igår åt vi fisksoppa.

Idag var det tvunget att gå snabbt och enkelt efter äldsta dotterns fotbollsträning. Kokt potatis och benfria fläskkotletter i Arlas crème fraîche med parmesan och vitlök blev det.

Ett stort fat med olika grönsaker att plocka av också. Det brukar vi ha och det är ett bra sätt att få barnen (eller alla) att äta mycket grönsaker. Oftast blir det morotsstavar, gurkstavar, paprika eller tomat. I övrigt går broccoli, ärtor, majs och - hos några av barnen - bönor och kikärtor hem. Blomkål, zucchini, aubergine och liknande gillas inte (tyvärr för det gillar jag) även om jag brukar riva/mixa i de två förstnämnda i soppor och pastasåser och så utan att någon märker det. Har ni och era barn andra favoriter?

• Ela

Igår åt vi limekyckling med ris.

Idag stekt rödspätta, kokt potatis, broccoli och romsås. Citron att pressa över fisken för den som ville (jag - massa!).

• Ela

Igår åt vi sushi och konstaterade att en familjesushi (30 bitars) knappt räcker längre - i alla fall inte om barnen är riktigt hungriga. Som tur var hade vi lite goda ostar och kex hemma som maken och jag (som åt minst av sushin) kunde avnjuta till ett par glas Amarone senare under kvällen.

Idag är det synd om mig som har fått sitta inne och jobba när resten av familjen varit ute i det fina vädret. Så jag tjoffade bara in lite klyftpotatis och kycklingfilé i ugnen som vi ska äta med chilibea alternativt en kall mangosås när de kommer in.

• Ela

Renskavsgryta med lingon. Pressad potatis och gröna ärtor till.

• Ela

I veckan har vi ätit:

Lövbiff i ädelostsås med klyftpotatis.

Haloumi med quinoa, yoghurtsås och avocado.

Kyckling, kikärtor och en massa grönsaker i tortillabröd med tomatsalsa.

Pasta med en sås med räkor och saffran m.m. Massa grovriven parmesan på toppen.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25