• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

Idag blir det äntligen carnitas! Med tortillabröd (fast där fuskar jag med köpta), mango- och habanerosalsa, guacamole och pico de gallo. Ska hem och slänga på grytan nu så det får koka riktigt länge.

• Mumu

Lövbiff fylld med färskost, hasselbackspotatis och nån sås. Lite grönt.

• Mumu

Igår:

Förrätt: Hummersoppa och vitlöksbröd.

Varmrätt: Helstekt oxfilé, potatiskaka, gräddkokt savoykål, lättkokt morot, balsamicosås och orientalisk smörsås.

Efterrätt: Créme brulee med fruktspett och limesocker.

Idag blir det hemmagjord pizza med salami.

• Mumu

Igår åt vi tournedous med klyftpotatis och whisky- och pepparsås. Och sallad med vinegrette.

Idag blir det kycklinggratäng med mango chutneysås och ris.

• Mumu

Det känns som vi inte lagat mat på hela veckan... Sushi i måndags, hamburgare i torsdags och sushi igen (!!!) igår. Men nu får det vara slut med latmaskeriet, ikväll blir det nån fin hängmörad köttbit som ska inhandlas från vår fina lilla saluhall. Risotto och balsamicosås till det och så ugnsbakade romanticatomater.

• Mumu

Vi har massor med rester kvar sedan i helgen, så det blir en liten restbuffé där alla får välja vad de vill. Själv hoppar jag över middag, i alla fall än på några timmar. Min mage är i uppror och måste få lugna sig först.

• Mumu

Igår åt vi blåmusslor med hemslagen majonnäs och baguette. Musslorna var kokta med chili, lök, vitlök, vin och sen avrundat med grädde och persilja.

Idag blir det carnitas och tacos med diverse goda chiliheta salsor, bla en med mango som är så god!

• Mumu

Idag blev det tacos. Tösen fyller sju på tisdag och då får man välja mat. Men hon valde tacos och det hinner vi inte äta samma kväll som hela släkten kommer eftersom födelsedagsbarnet ifråga tar minst två timmar på sig när hon äter tacos ! Så vi flyttade födelsedagsmiddagen till idag och tar något betydligt snabbare på tisdag.

Vad har ni på tacos? Vi har alltid både mjukt bröd och tacochips på bordet. Guacamole är ett måste och jag vill gärna ha banan på. Förutom alla andra måsten som sallad, tomat, paprika, gurka, majs, ost och lök. Och salsa! Och gräddfil! Sambon har jalapenõs på sin, och idag provade vi krossad ananas för första gången och det var supergott! Sambon ville få lite carnitas-känsla, så han hade, förutom den vanliga tacokryddan, lite Cramby-krydda (Jonas Crambys grillkrydda) och en skvätt coca cola i när han stekte färsen. Mums!

• Mumu

Igår åt vi köttfärsbiffar med potatismos och rödvinskokt rödlök. Jättegott! Vi köper allt kött från en saluhall som säljer ekologiskt och närproducerat kött och sen vi började köpa även färs därifrån så måste jag säga att det är förvånansvärt hur stor smakskillnad det faktiskt är. Trots att vi köpt mycket närproducerat och ekologiskt i vår vanliga affär tidigare.

Idag hämtar vi mat från grekisk restaurang. Barnen har ätit nu innan de ska på lågstadiedisco, så vi myser lite för oss själva innan det är dags att hämta dem.

• Mumu

Igår var det kycklinggratäng med mango chutney och ris. Idag har jag 2,5 kg karré i ugnen, som ska bli pulled pork. En del äter vi idag i pitabröd, resten fryser vi in i mindre förpackningar. Pulled pork går extremt bra att frysa tycker jag.

• Mumu

Igår blev det köpt pizza, sååå gott! Vi kom hem sent, så det blev lite av en nödlösning. Idag äter vi det vi skulle ätit då istället, lövbiff fylld med cantadouost, hasselbackspotatis, hemslagen bearnaise och tomat-och löksallad.

• Mumu

Familjen äter köttfärssås och spaghetti. Jag kommer att fika hemma hos en kompis.

• Mumu

Bakad potatis. Vi vuxna åt hemgjord skagenröra till och barnen åt ostsmör i sina potatisar och rökt skinka på sidan.

• Mumu

Igår blev vi hembjudna till vänner med kort varsel, så köttfärsen jag tagit fram fick åka in i kylen. Hos vännerna fick vi jättegod caesarsallad och gott vin. Idag äter vi tacos istället då, på köttfärsen som måste tillagad.

• Mumu

Ikväll plockmat. Salami, bresaola, räkor, vitlöksdipp, chiliaioli, ostar, kex, baguette, marmelad, småtomater, philadelphiaröra. Bästa räkvinet till: Kloster Eberbach kabinett riesling. Sååå gott till alla skaldjur.

• Mumu

Igår åt vi caesarsallad. Tog fram en jääääättestor kycklingfilé ur frysen (vi köper majskycklingbröst från en lokal gård, de är gigantiska) och det blev alldeles för mycket kyckling, så idag gjorde vi pastasås på resten, tillsammans med rödlök, champinjoner, grädde, mango chutney, hönsbuljong, citron och soja.

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25