• Mumu

Vad ska ni äta i dag 25

lizagirl skrev 2010-07-01 07:05:34 följande:
    Jag tog fram kycklingfileer ur frysen igår.. så det får bli kyckling av något slag...
    nått tips på exakt VAD jag skulle kunna göra? :)
    Ja, vi ska också ha kyckling. Det här, supergott är det:

http://www.kokaihop.se/recept/kycklingwok-5

Jag brukar köra med fryst mango ibland, det funkar jättebra.
    Bäst just nu: Sommarlov!
  • Mumu

Vi har precis ätit hemmagjord pizza här hemma. Nu fredagsmyser barnen med lite chips framför en film.

• Mumu

Sambon slänger på hemmaknådade hamburgare på grillen just nu, Friscobröd och massa grönt till. Ikväll ska vi på fest och blir bjudna på käk där, ska bli så trevligt och så roligt!

• Mumu

Vi åt lunch på stan, buffé på en kombinerad thai/kina/japansk restaurang. Det blev lite sushi och nån wokad biff med grönsaker och lite kyckling och jordnötssås. Gott, men inte så märkvärdigt. Sen har man ju inte så mycket aptit i värmen kan jag tycka, så middag blev faktiskt bara nyponsoppa, mandelbiskvier och glass. Barnen stärkte upp det hela med lite smörgås också. Jag och sambon tar nog lite fika ikväll kanske, rostad macka med baconost.

• Mumu
    miss alm skrev 2010-07-06 16:44:08 följande:
    Och idag blir det moussaka med en grekisk sallad och tzatziki!
    Åååååh, vad gott!

Vi var i skogen halva dagen, så "lunch" blev en macka där. Till mellis blev det en knäckemacka med årets första smörstekta kantareller på och nu snart ska vi ta ur en jättepirog ur ugnen och äta med en god sallad. *älskar*

Vi hittade även flera deciliter smultron, så till efterrätt blir det hembakta små marängbon med vaniljglass, grädde och smultron. 
  • Mumu

Vi har varit på stranden, så lunch blev kalla köttbullar, smörgås, skinkklämmor, körsbär och jordgubbar. Ikväll äter vi resterna av gårdagens jättepirog (för den är ju verkligen JÄTTE) och i ugnen står en gryta med karré som ska få långbakas på låg temperatur till morgondagens middag.

• Mumu
    toksnippa skrev 2010-07-07 21:53:08 följande:
    Åt ute idag till varmrätt blev det grillad hälleflundrafilé med ostronskivling, en jättegod vispad chablissås och nån till sås mer åt smörhållet. Efterrätt blev vit chokladpannacotta toppat med bär och en hallonspoom. Gott! Kan varmt rekommendera Axmar Brygga om ni har vägarna förbi norr om Gävle!
    Åh, de har en galet god varm smörsås som de kallar choronsås (men jag tycker inte alls den är som en choronsås) som jag försöker återskapa då och då. Jag och en kompis som är kock brukar ha en liten vänskaplig tävlan på nyårsaftnarna om vem som lyckas bäst, men det är svårt att kora en vinnare då han firar på annat håll än jag, så vi får aldrig smaka på varandras såser, bara skryta om hur likt det blev ...
  • Mumu

Till lunch vet jag inte vad det blir, nåt lätt utomhus på nån utflykt skulle jag tro. Till middag pulled pork i pitabröd med grönsaker och nån kall sås.

• Mumu
    toksnippa skrev 2010-07-08 05:06:27 följande:
    Mumu: haha ja det var mig en rolig tävling ni har sins emellan! Allt de gör är ju himmelskt, fisken var som bomull för magen igår.
    Jag har faktiskt bara ätit julbord där ute och det var jättebra. Men jag är ju en sucker för kött, så jag drar mig för att gå på så "fisking" krog. Hur är det, har de bara fiskrätter nu eller har de nåt kött också?
  • Mumu

Igår åt vi ost- och skinksallad på stranden till lunch. På kvällen gjorde vi i ordning en plocktallrik med lufttorkad skinka, salami med karljohansmak, pärltomater, rostbiff, bröd, potatissallad och världens godaste aubergineröra. Den tar lite tid att göra, men är värd varje minut! Till det drack vi lite rosévin på altanen.

Ikväll ska jag ha hem  några tjejkompisar på fest. Vi äter en sallad. Det är ett tyskt recept på en helt sjukt onyttig sallad, men den är så god. Man lägger alla ingredienserna i olika lager och så ska man göra den dagen innan för att alla smaker ska dra ihop sig på rätt sätt. Det är stränga order från tyskan i vilken ordning lagren ska vara , och i mitten ligger en dressing på vispgrädde, creme fraiche och majonnäs. Till det äter vi ett gott bröd och så gör jag äppelpaj till efterrätt. Och så massor av vin!

Svar på tråden Vad ska ni äta i dag 25