Tonx skrev 2010-03-28 21:27:54 följande:
Om du gjort dem själv hemma så har det garanterat inte varit sterila smycken, och jag gissar att du inte hade råd att köpa hem en autoklav att ha på rummet när du var 12 år.På "din tid" fanns visst åldersgränser för håltagning, det är inget nytt. (Kollar jag på din sida kan jag konstatera att du är 3 år äldre än mig) Det är ingen lag, det är en rekommendation och den fanns redan då. De som går till en hemmapulare är i regel yngre och de som inte vill betala dyra pengar för en piercing/gaddning. Och även idag kan du knalla in hos en frisör eller guldsmed och få näsan piercad för en 50-lapp, det gör det inte bättre.Åldersgränsen är som sagt en rekommendation, och den följer alla seriösa studios, och vill man vara säker på att piercingen blir korrekt gjort med sterila verktyg och minska risken för utväxt, blödningar m.m så går man till en seriös. I mina ögon är det ungefär som att jag skulle öppna t.ex tandläkarmottagning och dra ut folks tänder hemma i soffan. Skulle någon komma tror du?
Du vet väl inte vad jag har piercat med??? Att ta hål i näsan var inte samma som att "pierca" ögobryn eller annat när jag gick på högstadet, det var som att ta hål i öronen och det fick vi "yngre" göra utan föräldrarnas tillstånd. Att ta hål i ögonbryn läpp kan jag inte svara för då jag som sagt gjorde dom själv.