Du måste logga in för att svara i en tråd.

• didda

Vårkläder till 1-åring! Hjälp!

Min dotter fyller 1 år i början av maj. Hon har börjat resa sig upp nu och går med stöd kring möbler osv, dvs jag kan tänka mig att hon nog börjar gå inom en snar framtid. Med den bakgrunden- vad bör jag handla för kläder nu till våren och sommaren? Alltså- jag har ingen aning om vad hon behöver!

Regnkläder?

Fleeceoverall/fleeceset?

Ytterkläder/jacka? Jag har läst om skaljacka/byxor- vad är det och ersätter det något annat- typ regnkläder?

Fodrade/ofodrade regnkläder- vad är bäst?

Stövlar? Skor?

Annat som jag inte tänkt på?

Shiit, det är verkligen mycket som ska inhandlas helt plötsligt! Fram till nu har det ju räckt med "vanliga" kläder typ bodys, byxor osv och så en varm overall utanpå det.

En annan grej- om jag köper typ regnkläder eller liknande nu till våren tror ni hon kan ha dessa till hösten också? Förstår att det är individuellt hur mycket att barn växer men om vi pratar generellt.Man vill ju inte köpa alltför stort heller nu, hon ska ju helst kunna gå i det

Hhur mycket växer att par fötter på en ettåring Kan hon ha samma stövlar tex i höst om jag köper nu till våren?

En sak till (och ursäkta mina okunniga frågor men jag har helt enkelt inte haft anledning att sätta mig in i det här området innan)- vad är bävernylon och när använder man det?

Måååååååååånga frågor blev det Tack på förhand- behöver alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Vårkläder till 1-åring! Hjälp!
  • Älsko

Regnkläder kan du ju alltid köpa..! För även om hon inte kan gå är det ju bra att kanske sitta och leka i ute om det är lite mer fuktigt/blött..!

Alla gillar vi ju olika gällande ofodrad eller inte ofodrat regnställ..Det jag rekomenderar är att köpa regnställ som är fodrad men att man kan plocka bort fleecen när det är varmare ute.. 
    Skaljacka kan du ha året om bara det att du får ha lager på lager i under lite enklare kan man ju plocka bort när det är varmare ute..Värt att investera i iallafall..! du kan ju köpa skaljacka sen regnbyxor till..! För skaljacka är vind och vattentät.
    Så då behöver du ju inte köpa vår/sommar jacka..! Sen köp alltid stl större man kan ju vika upp ärmar och byxben oftast :) 
    Sen stövlar vänta med det tills hon kan gå.! För även om hon visar tecken på att hon snart kommer gå kan det ändå dröja..! Så köp vanliga vårskor finns även vanliga vårskor som är vatten av visande.. 
  • La Lola

Hedda är 1 år o går sen nån månad tillbaka o kom kommer få galonbyxor (ev jacka) utan foder, stövlar har vi, gympaskor ska vi köpa, nån jacka i tyg (ingen skaljacka utan en helt vanlig), fleeceställ har vi.
    Det räcker för oss.

*mamma till Alma 9 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • didda

Älsko och La Lola: tack för era åsikter! Fler? Jag hade ju massor av frågor Vill ha massor av synpunkter!

• Zavedos

Gå inte ut så behöver du inga kläder

• didda
    Zavedos skrev 2010-03-27 13:26:46 följande:
    Gå inte ut så behöver du inga kläder
    Det var ju ett oerhört bra tips! Att jag inte har tänkt på det! Tack så mycket för tipset!

Fler som vill tycka till? Uppskattar lite seriösare skribenter än ovanstående dock.
  • Fenomen a

jag har till mina
    vatten o vindtäta byxor vatten o vindtät flecce skinnskor med kant
    galon byxor fodrad jacka med stövlar
    tunna mössor i tyg fingervantar och galonvantar

sitter hon mycket kan jhu högre byxor ara bra

• Lippa

Å jag har samma undran som du? Så svårt med vad man behöver köpa för käder.

Hoppas fler med erfarenhet svarar!!!

• Lantani

Min son är 16 månader och han kommer inte gå på dagis nu i vår.

Till honom har jag: Skaljacka och skalbyxor, lurvoverall (typ fleece), vindfleecejacka. I skoväg har jag ett par fodrade gujmmistövlar som han använder nu, men sen när det blir lite varmare så kommer han få ett par kavatskor.

Så som det är nu (över +5 grader) så har han: Mössa, fuskpolo (men ska byta ut den mot tunnare scarfs när jag hittar någon), lurvoverall, skalkläderna (overall eller jacka +skalbyxor) och så fodrade gummistövlar och tunna vantar eller regnvantar, beroende på om det är bött eller inte.

Sen har jag även en skal/regnoverall, men den hade jag egentligen inte behövt ha, samma funktion som skaljacka + skalbyxor.
    vindfleecen kommer jag använda med skalbyxorna ibland och även när vi bara ska åka bilen och såhär.

Regnkläder kommer jag inte köpa nu när han bara kommer va hemma, känns ondöigt, de växer ju ändå ganska så bra.
    Fördelen med skaljacka och skalbyxor är ju att de andas, så man kan använda de ute när det är varmt, och att kläderna ändå släpper ut fukten från kroppen. Galonkläder är ju så tätt.

• lillvilda

Nu är ju min yngsta 1,5 år (oj vad snabbt allt går ) å vi bor utanför göteborg men jag har laddat upp med ett ofodrat regnställ, en jacka, stövlar och så kommer han ha sneakers. Under sommaren kommer han ha sandaler oxå. Ungefär samma som storebror på 3 år alltså. Regnbyxor hade min yngsta mycket förra året när han fortfarande kröp under våren å så. Vi hade länge blött på tomten å då var det smidigt eftersom han satt mycket på marken.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
  • lillvilda

glömde skriva att han har en fleeceoverall oxå som han nu har innan för regnkläderna om han behöver dom.

♥ KÄRLEK ♥Mina pojkar, L 2007 N 2008
Svar på tråden Vårkläder till 1-åring! Hjälp!