• didda

Vårkläder till 1-åring! Hjälp!

Min dotter fyller 1 år i början av maj. Hon har börjat resa sig upp nu och går med stöd kring möbler osv, dvs jag kan tänka mig att hon nog börjar gå inom en snar framtid. Med den bakgrunden- vad bör jag handla för kläder nu till våren och sommaren? Alltså- jag har ingen aning om vad hon behöver!

Regnkläder?

Fleeceoverall/fleeceset?

Ytterkläder/jacka? Jag har läst om skaljacka/byxor- vad är det och ersätter det något annat- typ regnkläder?

Fodrade/ofodrade regnkläder- vad är bäst?

Stövlar? Skor?

Annat som jag inte tänkt på?

Shiit, det är verkligen mycket som ska inhandlas helt plötsligt! Fram till nu har det ju räckt med "vanliga" kläder typ bodys, byxor osv och så en varm overall utanpå det.

En annan grej- om jag köper typ regnkläder eller liknande nu till våren tror ni hon kan ha dessa till hösten också? Förstår att det är individuellt hur mycket att barn växer men om vi pratar generellt.Man vill ju inte köpa alltför stort heller nu, hon ska ju helst kunna gå i det

Hhur mycket växer att par fötter på en ettåring Kan hon ha samma stövlar tex i höst om jag köper nu till våren?

En sak till (och ursäkta mina okunniga frågor men jag har helt enkelt inte haft anledning att sätta mig in i det här området innan)- vad är bävernylon och när använder man det?

Måååååååååånga frågor blev det Tack på förhand- behöver alla tips jag kan få!

• Svar på tråden Vårkläder till 1-åring! Hjälp!
  • Rocktroll

Min snart 1 åring med har massor av ytterkläder och skor redan :P hon har fleecefodrat regnställ, en ofodrad regnoverall, vindjacka, fleecejcka+lurvjackor och overaller, och vanlig jacka (skinnjacka).Regnställ är i 86 och sitter bra på henne fast hon är en tunnis...kommer kunna ha dom till hösten med.

I skoväg har hon ofodrade gummistövlar, kommer köpa fodrade med när hon börjar dagis till hösten, skinnskor lära gå variant i märket Kavat, och tygskor. Hon fick även ett par kavatsandaler av farmor idag :) så nu behöver inte fler skor.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Rocktroll

Galonbyxor har hon med..asbra för dom går ju högre upp än vanliga regnbyxor.

.:: Mamma till yrvädret Vilda 090425 ::.
  • Findusfideli

Jag har en pojke som snart blir ett och ett halvt. Han har ett set ofodrade galonkläder, vanlig jacka, fleeceoveraller, fleeceset och fodrade kavatskor än så länge. Egentligen behövs väl inte all denna fleece och inte flera jackor heller, det har bara blivit så. Jag ska köpa en skaljacka och byxa också tänkte jag. Om det är väldigt blött och lerigt får han ha galonkläder med fleece under, annars skalkläder med fleece eller utan. Beror på hur varmt det är. Egentligen behöver du nog inte både galon och skalkläder. Allt beror också på hur mycket ni är ute. Mina galonkläder är i stl 86 och dem har han haft sedan i höstas, så de kan säkert räcka till hösten för er också. Nu hade jag inte köpt fodrad galon, då jag tror att det strax blir alldeles för svettigt med det, men min stora pojke har haft det under höstar då det varit väldigt lerigt och runt fem grader kanske. Det är nog också en smaksak vad man gillar bäst.  
       Än så länge har min pojke inga stövlar, men det ska inhandlas. Om din flicka inte gått så länge, kanske du kan vänta med stövlar. De är rätt svåra att gå i. Min pojke vägrade skor säkert två månader efter att han började gå. Nu när det blir varmare så ska han få vårskor, Kavat (som är det enda som går på hans knubbiga fötter). Vad det gäller fötter, så brukar jag oftast få köpa nya skor till mina barn vår och höst. Helt plötsligt brukar de ha växt jättemycket. Du ska ha en växmån i skorna när du köper, typ 1- 1, 5 cm på gympaskor. Fråga i affären så blir det rätt storlek.
       Bävernylon är ett sånt där halt, blankt tyg som till exempel brukar finnas på  vissa vinteroveraller. Jag brukar inte köpa dem, så jag kan inte säga så mycket om dem. De barn som har bävernylon på förskolan där jag jobbar blir ofta blöta. Dock tror jag att det finns folk som är nöjda med dem. Hade själv en sådan när jag var liten. Gud vad jag babblar, bävernylon hör i alla fall allt som oftast vintern till, så det kan du kika på i höst. Annars rekommenderar jag då en smidig overall i något annat funktionsmaterial, som håller torrt och andas.
       Hoppas du hittar bra ytterkläder som ni blir nöjda med! 

• Stora Havet

Min son hade dessa kläder förra året:

Skaljacka (vindtät och andas) - PoP:s är en personlig favorit
    Vindfleece (även kallad "Windstopper") - fleecejacka som är vindtät
    Galonbyxor (finns till helt ok-pris på HM, Lindex etc)
    Tunn mössa från PoP (randiga modellen), finns billigare märken om man vill
    Gympa-skor med kardborreknäppning
    Tunna vantar

Det var jättebra kläder.

Skaljackan (köpte en storlek större) kunde han ha både vår och höst.
    Galonbyxor är toppen, eftersom de går högt upp och barnet kan då sätta sig eller lägga sig vart de vill tex. sandlådan
    VIndfleece är SUVERÄNT - kan fungera som en jacka när det blir lite varmare (+ 10 grader), då funkar vindfleece och galonbyxor jättebra. Skillnaden mellan vanlig fleece och vindfleece är att "vanlig" fleece är varm, medan vindfleece är både varm och vindstoppande (vi köpte en av varje).
    I år får sonen dessutom galonvantar - helt suveränt bra! Då det är väligt blött ute.

Skaljackor finns till bra priser på PoP:s hemsida/deras Köp o Sälj (2:a hand). Jag skulle absolut rekommendera en skaljacka!

• emma enhörning

Oj, va mycket en del verkar ha... Mitt tredje barn blev 1 i början på mars och denna gång har jag lovat mig själv att inte köpa hem en massa onödigt.
    Här hemma behövs det en tunnare vårjack, tunn mössa och fingervantar. Ett par regnbyxor i modell med hängsle, ett par ordentliga skor och att par gummistövlar...

Än så länge funkar overallen, eller jackan i vagnen. Men tanken är väl att hon snart hakar på sina systrar i sandlådan och då är det bra med ett par regnbyxor. Regnjacka skippar jag då hon får sitta i vagnen regniga dagar...

Jaa, det är nog det. Men här hemma finns grejer i överflöd trots att jag precis rensat så det ska nog inte vara några problem om jag skulle behöva något mer...

Köp i omgångar är mitt tips, känn efter efter hand vad ni beöver. Gör du bara en lista och shoppar loss efter den tror jag ni köper för mycket!

• mrs maniac

grabben är 14 mån. och blir allt vassare på att gå och springa

igår var vi och köpte vanligt regnställ, ofodrade stövlar med plats för tjock ullsula och jympadojor. när du köper skor ska innermåttet på skon vara mellan 15-20mm större än själva foten, det finns bra mätgrejer på nästan alla skoaffärer.

utöver det har vi fleecejacka, en täckväst, och jag funderar på att köpa fleecebrallor med, att ha under galonisarna, det lär ju bli lite gåövningar i dikeskanten, haha.

ha en kul shoppingrunda =)

ps, på bvc (eller i boken) kan du ju kolla ungefär var hon kommer ligga i längd om du följer kurvan, det kan ju iaf vara en riktlinje

• emma enhörning
    mrs maniac skrev 2010-03-27 23:10:09 följande:
    grabben är 14 mån. och blir allt vassare på att gå och springa igår var vi och köpte vanligt regnställ, ofodrade stövlar med plats för tjock ullsula och jympadojor. när du köper skor ska innermåttet på skon vara mellan 15-20mm större än själva foten, det finns bra mätgrejer på nästan alla skoaffärer. utöver det har vi fleecejacka, en täckväst, och jag funderar på att köpa fleecebrallor med, att ha under galonisarna, det lär ju bli lite gåövningar i dikeskanten, haha. ha en kul shoppingrunda =) ps, på bvc (eller i boken) kan du ju kolla ungefär var hon kommer ligga i längd om du följer kurvan, det kan ju iaf vara en riktlinje
    På vår- sommarskor räcker det gott med 1- 1,5 cm framtill!
  • Lantani
    mrs maniac skrev 2010-03-27 23:10:09 följande:
    grabben är 14 mån. och blir allt vassare på att gå och springa igår var vi och köpte vanligt regnställ, ofodrade stövlar med plats för tjock ullsula och jympadojor. när du köper skor ska innermåttet på skon vara mellan 15-20mm större än själva foten, det finns bra mätgrejer på nästan alla skoaffärer. utöver det har vi fleecejacka, en täckväst, och jag funderar på att köpa fleecebrallor med, att ha under galonisarna, det lär ju bli lite gåövningar i dikeskanten, haha. ha en kul shoppingrunda =) ps, på bvc (eller i boken) kan du ju kolla ungefär var hon kommer ligga i längd om du följer kurvan, det kan ju iaf vara en riktlinje
    Det är p+å vinterskor som det ska vara 1,5-2 cm större än foten, övriga skor ska vara mellan 1-1,5 cm större än foten vid inköp.
  • Sandris82

Hejsan!
    rekommenderar vatten- och vindtäta skalkläder till en ettåring. Vi har kört med Pop s jackor och fleecar och Lindex har jättebra liknande skalbyxor (från stl 80 tror jag) i år fick mina tjejer jättebra fleecebyxor från Stadium (99kr Everest) att ha under skalbyxorna. detta kommer man långt med när barnet inte är på dagis eller om man inte tokleker med barnet ute när det regnar

Dom flesta regnkläderna är från stl 80 eller 86/92 men det gör inget om de är stora när du köper dem, det funkar bra ändå. Abdeko är ett prisvärt märke tycker jag köpte också didriksson regnkläder till stora flickan som hållt hennes höga slitage, men de kostar lite mer (hittade dock på rea!)

Stövlar och skor tycker jag är VÄLDIGT induviduellt, en del barns fötter växer tre stl på en säsong (min stora flicka) medan andras nästan inget (min lilla tjejs.) Vi hade på ettåringen ett par gummistövlar från coop typ, och ett par bättre (stadiga) gympadojor. Sen när värmen kommer är det ju kalas med sandaler som håller "om" foten lite, men personalen på skoaffärerna brukar vara jätteduktiga på vad barnen behöver.

Lycka till! Kram

• Sandris82

Måste skriva lite till Vantar!? blir galen, har nog inlett en lite lätt manisk jakt på "den ultimata vanten".... tips? Nu är ju mina tjejer lite större än TS (2år och vild, 4 år och lugn) och går på dagis, men ändå!?

• Tankgirrrl

Jag har bara läst ts! men jag skulle köra när det är geggig och regnigt fleecebyxor med galonbyxor över, vi valde det istället för fodrat regnställ för vi tänkte att blir hon blöt så är det bara att byta fleecebyxorna man har under! mycket bättre än att byta hela galonbyxan!.

Skaljacka är som en vindjacka och fleece i ett, vi köpte en Pop på tradera för 165kr i strl 92, så det går att fynda!

Sen vill jag typsa om jättebra överdragsbyxor! Lindex för 149:- vi använde dem förra året när dottern var ett och även denna vår de sitter bra, är vattentäta och billiga!

Satsa på ett par fodrade gummistövlar, men det kan vara lite klurigare att gå i gummistövlar om man inte är så stadig men om hon får ha dem inne och leka med dem kanske hon en dag provar att gå med dem.

Sist vill jag tipsa om POPs fleecefodrade galonvantar! bästa köpet jag gjort! hett tips till barn på dagis eller barn som är ute mycket.

Lycka till med alla inköp!

• Lantani
    Tankgirrrl skrev 2010-03-28 09:11:36 följande:
    Jag har bara läst ts! men jag skulle köra när det är geggig och regnigt fleecebyxor med galonbyxor över, vi valde det istället för fodrat regnställ för vi tänkte att blir hon blöt så är det bara att byta fleecebyxorna man har under! mycket bättre än att byta hela galonbyxan!. Skaljacka är som en vindjacka och fleece i ett, vi köpte en Pop på tradera för 165kr i strl 92, så det går att fynda! Sen vill jag typsa om jättebra överdragsbyxor! Lindex för 149:- vi använde dem förra året när dottern var ett och även denna vår de sitter bra, är vattentäta och billiga! Satsa på ett par fodrade gummistövlar, men det kan vara lite klurigare att gå i gummistövlar om man inte är så stadig men om hon får ha dem inne och leka med dem kanske hon en dag provar att gå med dem. Sist vill jag tipsa om POPs fleecefodrade galonvantar! bästa köpet jag gjort! hett tips till barn på dagis eller barn som är ute mycket. Lycka till med alla inköp!
    Tänkte bara säga att en skaljacka är inte vindjacka och fleece i ett. Skaljacka är som ett skal, alltså helt ofodrade. De äldre modellerna av skaljackor kunde man fästa vindfleecejacka i med hjälp av dragkedja, men de har pop nu tagit bort, eftersom det blev för tätt med både vindskyddande material i fleece och i jackan.
  • Miss Maya

Dottern är 18 månader och har till våren: Skaljacka och skalbyxor, "finare" jacka att ha hemma, ofodrade regnkläder och en fleecetröja, stövlar och två par skor (räcker med ett par självklart).

Jag vill ha skalbyxor också för de andas mer än regnbyxor.

• Tankgirrrl

Glömde skriva att skaljackan används med fleece från nu till ungefär september/ oktober och under sommaren använder vi antingen bara fleecen eller skaljackan så det är en allaround- jacka typ, det är bara när det är riktigt kallt vi använder overall!

• didda

Åhhh, vad mycket bra svar! Vad glad jag blir att ni vill dela med er Tack snälla ni! Fler får jättegärna dela med sig!

Nu ska jag sätta mig och lusläsa alla svar ordentligt och bilda mig en uppfattning om vad jag vill/behöver köpa!

Tack igen!

Svar på tråden Vårkläder till 1-åring! Hjälp!