UnderYtan skrev 2010-03-27 09:04:03 följande:
Jag har några frågor till er som haft eller har havandeskapsförgiftning. 1. Hur började det för er? Symtom? 2. Vad ligger ert blodtryck på? / När tyckte bm det var för högt? 3. Hur mycket protein (?) ska man ha i urinen för att det ska räknas? 4. Vilken behandling/extra koll genomgår ni?
Det började med att BM upptäckte att jag hade 100 i undertryck på en rutinkontroll. Jag hade då +1 på äggvitan. Ingen fara på taket alls, men fick en tid till SpecMVC. Själv kände jag ingenting. Var på 37+1
Jag var på SpecMVC och hade 100 i undertryck där också. De gjorde ett tillväxtUL som visade att flödet i navelsträngen var bra, men bebisen hade fler -% (-14%) i storlek än på tidigare tillväxtUL (-7%).
Var tillbaka på specMVC 37+3. Hade nu 105 i undertryck, fortfarande +1 i äggvita. Tog toxprover. Läkaren var inne på att lägga in men jag fick åka hem eftersom jag hade en tid hos BM dagen efter.
BM 37+4. Hade 110 i undertryck och nu +2 på äggvitan. Fick åka in. Blev inlagd. Så här någonstans gick gränsen för vad de kunde gå med på.
Blodtrycket gick ner under natten. På morgonen hade jag 100 i undertryck och bara +1 på äggvita så jag blev hemskickad igen.
BM 38+1. Hade 105 i undertryck och +1 på stickan. Fick med mig urinstickor och blodtrycksmanschett hem för att kunna kolla själv. Urinstickorna fattade jag aldrig hur man skulle läsa av (BM sa att man skulle läsa av ganska snabbt... luddigt, för det blev stark färg ganska snabbt, men jag visste inte hur snabbt det skull vara...). Blodtrycket låg på mellan 100-105 hela veckan.
BM 38+4. Undertrycket var nu 115 och jag hade +3 på stickan. Inlagd direkt. (antagligen hade jag högt på stickan hela veckan). Det var först nu som jag själv kände mig påverkad. Mycket ont i huvudet och mådde allmänt kasst!
Sov hela dagen inne på förlossningen i ett alldeles mörkt rum. Orkade inget annat.
På morgonen hade jag så mycket äggvita att de bara precis behövde nudda med stickan urinet så tjoff, blev det så grönt som det kan bli. Undertryck på 117.
Igångsatt på 38+5 och Alva föddes 38+6. Undernärd och tilläxthämmad p.g.a. att moderkakan blivit jättekalkig av det höga blodtrycket.
Var naturligtvis ordinerad sängläge under hela tiden.
De extra kontroller som gjorde var ju at jag fick kolla trycket flera ggr.
När jag var inlagd så var det CTG som gjordes 4 ggr om dagen och så då blodtryck och urinprov.