• hjohanna

Hund som är lös i magen??

Finns det något man kan ge sin valp, 6 månader, som stoppar upp magen lite. Vår lilla snutta är super lös, och har vart det sen torsdagskväll.

Madicken & Emma - mina hjärtan!
  • Svar på tråden Hund som är lös i magen??
  • Stor mamma

du kan börja med koka ris o kyckling.

Ge endast miniportioner 6 ggr dagligen.

Ring vet i idag o hör om pro-kolin. Funkade på vår lilla tjej

• hjohanna

Jag läste på en sida på nätet nu, då stod det att man ska börja med ett dygns fasta. Att dom inte ska äta ngt på 24 timmar. Sen ge ris o fisk. Men det känns ju super elakt {#lang_emotions_surprised}

Ska fisken oxå vara kokt alltså? Salta?

• Anna o Leia
    hjohanna skrev 2010-03-27 10:29:17 följande:
    Jag läste på en sida på nätet nu, då stod det att man ska börja med ett dygns fasta. Att dom inte ska äta ngt på 24 timmar. Sen ge ris o fisk. Men det känns ju super elakt Ska fisken oxå vara kokt alltså? Salta?
    ja det e sant med fastan.. låter som en pina men tydligen är det bäst för hunden. Ris kokt med kyckling är jättebra(fast man bör ta bort kyckling bitarna som är enbart för smakens skull) men har jag hört att morotspure kan hjälpa. inte helt hundra, men hörde en hundägare som sa det:)
  • Joico

Ja hunden ska fasta... dom klarar det. Ingen fara. Men tillgång till färskt vatten. När Tyra är dålig så får hon fasta ett dygn sen är det överkokt ris som gäller, i små portioner.

• hjohanna

Då får hon inte ens äta godisbitar eller?

• Anna o Leia
    hjohanna skrev 2010-03-27 11:31:37 följande:
    nope.. bara vatten
  • hjohanna

Okej. Tack så mycket för hjälpen

• Joico
    hjohanna skrev 2010-03-27 11:31:37 följande:
    Nej, inte äter väl du godis om du är dålig i magen?
  • hjohanna
    Joico skrev 2010-03-27 11:37:54 följande:
    Nej, inte äter väl du godis om du är dålig i magen?
    Godis får an väl alltid ner?
  • Joico
    hjohanna skrev 2010-03-27 11:38:43 följande:
    Godis får an väl alltid ner?
    Ja, kasnke.. men det kommer förmodligen inte att göra så mkt gott för magen
  • Kan inte bli bättre än såhär

Alevomorötter finns i välsorterade djuraffärer. Är till för att torka upp magen

• Carisma

Hjälper det inte med fasta, sen ris och fisk så tycker jag att du skall testa Canicur. Det är grymt bra.

• Rottis77

Ser att du redan fått en del tips, men med tanke på att din hund är så ung är det viktigt att du håller koll på hundens allmäntillstånd, hunden ska va hyffsat pig och glad, blir den slö och inte vill varken äta eller dricka måste ni åka till en veterinär så hunden inte blit uttårkad.

• hjohanna
    Rottis77 skrev 2010-03-27 14:59:21 följande:
    Ser att du redan fått en del tips, men med tanke på att din hund är så ung är det viktigt att du håller koll på hundens allmäntillstånd, hunden ska va hyffsat pig och glad, blir den slö och inte vill varken äta eller dricka måste ni åka till en veterinär så hunden inte blit uttårkad.
    Än så länge håller hon igång.

Men fyyy, jag känner mej som världens sämsta matte. Hon tittar på mig med sina ledsna valpögon så fort jag närmar mig öket. Uscha!
  • che

När hunden "fastar" får tarmen vila och lugna ner sig.

Valpar har omoget matsmältningssystem och kan lätt få problem med lös avföring om man ger många olika godis, matrester och foder. Det bästa är att se till att hunden får äta ordentligt valpfoder som är anpassat för omoget matsmältningssystem - BARA foder och inte hundgodis etc. Detta stör matsmältningen och kan resultera i lös avföring! Titta på vad ni har gett valpen att äta i det sista och prova att bara ge foder så ordnar det sig säkert. Men viktigt att gå till veterinären om det inte blir bra!

• hjohanna

Fastade snuttan ett dygt, vilket resulterade i att hon bajsade fina korvar igen ( )
    Så igåår fick hon mat som vanligt igen, bra i magen hela dagen, men inatt så va hon lös igen. Sen korvar hela dagen o nu super lös igen. VAD kan problemet vara?
    Hon har alltid ätit samma mat, så känns ju inte som om det kan vara felet. Usch, ja blir orolig

• Carisma
    hjohanna skrev 2010-03-29 20:29:01 följande:
    Fastade snuttan ett dygt, vilket resulterade i att hon bajsade fina korvar igen ( ) Så igåår fick hon mat som vanligt igen, bra i magen hela dagen, men inatt så va hon lös igen. Sen korvar hela dagen o nu super lös igen. VAD kan problemet vara? Hon har alltid ätit samma mat, så känns ju inte som om det kan vara felet. Usch, ja blir orolig
    Så blev den för min första hund också när hon var valp. Försökte med allt, men inget hjälpte. Varje morgon vaknade jag till bajsränder och droppar på golvet. Stackars liten.
    Bytte från Hills till Robur tvärt, och vips - så var hon bra i magen igen.
    Även den andra valpen jag hade blev bättre av foderbytet. Han var väldigt gasig i magen på Hills men det försvann direkt när han började äta Robur.
  • hjohanna
    Carisma skrev 2010-03-29 20:43:54 följande:
    Så blev den för min första hund också när hon var valp. Försökte med allt, men inget hjälpte. Varje morgon vaknade jag till bajsränder och droppar på golvet. Stackars liten. Bytte från Hills till Robur tvärt, och vips - så var hon bra i magen igen. Även den andra valpen jag hade blev bättre av foderbytet. Han var väldigt gasig i magen på Hills men det försvann direkt när han började äta Robur.
    Okej, kanske ska testa med den andra maten då. Tack för rådet
  • Rottis77
    hjohanna skrev 2010-03-29 20:29:01 följande:
    Fastade snuttan ett dygt, vilket resulterade i att hon bajsade fina korvar igen ( ) Så igåår fick hon mat som vanligt igen, bra i magen hela dagen, men inatt så va hon lös igen. Sen korvar hela dagen o nu super lös igen. VAD kan problemet vara? Hon har alltid ätit samma mat, så känns ju inte som om det kan vara felet. Usch, ja blir orolig
    Jag tror att problemet va att du gick över till hennes egen mat för fort! Du skulle gett diet mat några dagar till och sen försiktigt börjat lägga i enbart några kulor av hennes egen mat åt gången och sen öka mängden sakta annars blir det för mycket för magen och hon blir dålig igen, bara att börja om med diet mat, inte byta mat!
Svar på tråden Hund som är lös i magen??