• Thelma82

Ytterkläder till hennes första sommar?

Hej!

Min dotter är född i slutet av november och kommer alltså att vara i åldern 6-9 månader då hon upplever sin första sommar.

Hur ska vi tänka kring ytterkläder för att täcka både t ex kalla försommardagar, varma men blåsiga dagar, regn, lek sittandes i sandlådan, krypande osv...? Det kan ju faktiskt bli riktigt kyligt och blåsigt vissa dagar, särskilt i början av juni och slutet av augusti (särskilt här i norrland).

Jag har funderat på en skaloverall med avtagbart fleecefoder eller skaljacka+byxa, samt en separat windstopperfleece. Är det rätt tänkt och vad är isåfall bäst, en overall eller ett set? Hur ska vi tänka med storleken om hon har stl 62/68 nu?
    Vad behöver vi mer? Tunnare mössor, vantar(??)...?
    Och vad ska hon ha på fötterna...? Har tänkt mig ett par sneakers, någon form av sandaler och ett par stövlar. Vad sägs om det?

Tacksam för svar! Och gärna ett detaljerat sådant

MVH
    Emma 

♥ Klara 091129 ♥
  • Svar på tråden Ytterkläder till hennes första sommar?
  • Barnklädesexperten

Hej!

Vad bra att du har tänkt satsa på skalplagg!Skaloverallen är praktisk på så sätt att det bara är ett plagg att ta på.Inga glipor och få kroppsöppningar,oftast billigare än att köpa 3-delat.
    När det gäller 3-delat som skaljacka/byxa/vindflecce får du något längre användningsområde då du kan använda plaggen var för sig men även tillsammans.Ibland kan det även vara lättare att välja storlek på 3-delat då du kan reglera storleken lättare beroende på om din dotter tex är längre i överkroppen än i underkroppen.Tänk på vad som är viktigast just för er!
    När det gäller stl så är det så olika från barn till barn men det skiljer sig även på olika märken,det bästa är att prova sig fram.Prova gärna och jämför 2 stl oftast ser du direkt om det går att gå upp en storlek utan att din dotter blir hämmad i sin lek.
    Sedan tycker jag att det är bra att ha en liten tjockare mössa som du varvar med en tunnare mössa beroende på väderlek.Stickade tunnare tumvantar,en vattentät galon/skalvante om ni kommer att vara i närheten av vattenpölar.Till sist en bra solhatt med breda brätten så din dotter inte bränner sig i den starka vårsolen.

När det gäller skor låter det mycket bra med sneakers/promenadsko,gummistövel och en sandal till sommaren.
    Lycka till!Hör gärna av dig om du har fler frågor,mvh Therese

Svar på tråden Ytterkläder till hennes första sommar?