• Sanningsdan

Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?

rightbackatyou skrev 2010-04-03 12:36:00 följande:
    Min sambos barn sedan innan slarvar med ordet "brorsan" coh upprepar han det för ofta så ber jag honom använda den rätta släktbenämningen eller hålla sig till namn om det är för jobbigt att säga "halvbrorsan".För mig är det viktigt eftersom jag bara har ett barn, att pappan itne ser det som ajg förstår jag eftersom båda barnen är hans men rätt ska vara rätt, han har själv bestämt att hans första barn inte ska ha helsyskon (syskon) utan bara halvsyskon så kan jag inte förstå hur svårt det kan vara att hålla sig till den skillnad som är.Gör ingen scen utav det hela, men när jag känner att "nu räcker det" så säger jag till vilket jag inte har gjort innan när det gäller alldeles för mycket vilket i sin tur byggt upp en emellanåt väldigt obehaglig känsla inom mig.Man är så drillad att den som har barn seddan innan har någon slags förtur och att det är så synd om "bonusbarn" att man bortser från sina egna känslor som "bonusmamma" men jag börjar känna mig säkrare i min roll som heltidsboende och mamma till det gemensamma barnet, att anpassa mig helt efter ett barn som kommer till oss varannan vecka medd allt vad det innebär håller successivt på att föörsvinna vilket känns skönt.
    Att poängtera för ett barn att "ni är bara halvsyskon" vore för mej att reducera det barnet till något mindre viktigt än ett helsyskon. Alltså att bonusbarnet blir avvikande och ert gemensamma barn blir normen, det riktiga, det hela.
  • Sanningsdan
    rightbackatyou skrev 2010-04-05 11:39:48 följande:
    Barnet sedan innan ÄR mindre viktig, han bor inte ens här, han har en säng i ett rum och är med sin pappa varannan vecka.Det gemensamma barnet träffar grannungarna oftare än halvsyskonet som dessutom är runt tio år äldre, de delar alltså inget mer än gener från pappans sida och tak varannan vecka. Så han ÄR mindre viktig, om viktig alls
    Usch, det låter inte alls som någon trevlig tillvaro för ditt bonusbarn när han är hos er :(
    Även om han är oviktig för dej så är han det allra största och viktigaste i sin fars liv, tillsammans med ert gemensamma barn, hoppas jag. Om inte, borde han skyddas från att vara hos er överhuvudtaget. Och vadå bor inte här, han verkar ju vara hos er lika mycket som hos sin mamma? Vad är du för nåt, elaka styvmodern från Askungen eller vad? Vet din man om hur du ser på hans barn? Vet barnets mamma?
  • Sanningsdan
    AnnaOlsson skrev 2010-04-13 22:26:03 följande:
    Inte särskilt ofta, då och då slinker "brorsan" ut från sambons barn som han har sedan tidigare förhållande men det är inget jag uppmuntrar utan går in och använder namnet istället. Om barnet säger "kom till brorsan" så fyller jag i "x vill att du går till honom, vill du det?" och så får det gemensamma bestämma själv om han vill gå eller inte.Mitt barn kan omöjligt ha en bror eftersom det är mitt första och än så länge enda barn, bror för mig är bror, inte halvbror.Ser att det tjatats en del om hel/halvbsyskon innan i många trådar och folk har uppenbarligen olika åsikter och jag har min, konstigt att de som verkar tycka som jag inte får göra det då det finns de som vill att man ska tycka som dem eftersom "det är det enda rätta"Det enda rätta för mig är att vi bor i Sverige, har åsiktsfrihet och alla bör respekteras såvida man inte bryter mot lagen.
    Men vad tycker din sambo då? Han har två barn, anser inte han att de är syskon???

Jag väntar mitt tredje barn. Hon kommer att växa upp med sina två halvsyskon, jag kommer att göra allt för att de aldrig ska känna sig som något annat än just syskon.
  • Sanningsdan
    Lillii skrev 2010-04-15 11:16:55 följande:
    Jag har en teori om att bonusmammor  mer gärna sätter ettiketen "halvsyskon" på sin partners barn för tidigare realtioner än vad bonuspappor gör.  Och jag tror inte heller att om det var så att det var ni som var mammor till "bonusbarnen som finns i familjen" att ni skulle vara lika benägna att poängtera att de bara är halvsyskon. För då skulle de helt plötsligt inte vara några "halvsyskon" eftersom DU var mamma till dem allihop.De hör ju ihop - du har ju uppfostrat dem allihop från början.Sen tror jag vidare att det är lättare att berätta och poängtera att de bara är halvsyskon om det bara finns ett bonusbarn med i bilden, dvs bara ett barn som inte bor i familjen på heltid. För skulle familjen vara uppbygd så att det finns två syskon som åker fram och tillbaka mellan olika hem, och det gemensama barnet skulle vara ensamt hemma hos er när syskonen inte var där, så blir det erat barn som är "det halvasyskonet", "det icke normala", det barn som inte har riktig samhörighet med sina sykson (för de delar ju inte samma gener rakt igenom). Och jag tror inte att ni skulle uppskatta att höra era bonusbarn slänga i ansiktet på ert egna - du är inte våran syster/våran bror, du har ju en annan mamma/pappa. Jag tror att det skulle skära i hjärtat och känns precis lika jobbigt för er som ni påstår att det gör att höra dem säga "brorsan, syrran" om inte till och med mer!!Jag anser att har man valt att bilda familj med någon som redan har barn så finns det inte "mitt barn, ditt barn och vårat barn" Även om man självklart inte har samma känslomässiga band till bonusbarnen som sitt eget, och troligtvis prioriterar sitt egna barn högre på listan.
    Mycket väl talat!!!!
  • Sanningsdan
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 09:46:25 följande:
    Antar att du själv inte har några halvsyskon för då skulle du förstå att de syskon man växer upp tillsammans med är just syskon? Jag har vuxit upp med en syster och en bror som har en annan pappa än jag, vore ytterst märkligt att inte få kalla dem för syskon, vi har samma mamma och har vuxit upp som vilka syskon som helst. Ska jag förklara våra familjeförhållanden för någon så säger jag att vi har olika pappor, men inom hemmets väggar är vi inte halva.

Om det var du som hade ett barn sedan innan och inte din sambo, skulle du då vara lika noga med att poängtera inför dina båda barn att de inte är syskon??

Och det där med att lägga värderingar i ordet halvsyskon, visst görs det det? Läs bara "Rightbackatyou´s" inlägg där hon säger att sambons barn sedan tidigare är mindre viktigt i familjen, om ens viktigt alls..."

Får mej att vilja ta till en himla massa fula ord...
  • Sanningsdan
    mildamatildas skrev 2010-04-18 10:17:08 följande:
    Antar att du själv inte har några halvsyskon för då skulle du förstå att de syskon man växer upp tillsammans med är just syskon? Jag har vuxit upp med en syster och en bror som har en annan pappa än jag, vore ytterst märkligt att inte få kalla dem för syskon, vi har samma mamma och har vuxit upp som vilka syskon som helst. Ska jag förklara våra familjeförhållanden för någon så säger jag att vi har olika pappor, men inom hemmets väggar är vi inte halva.Om det var du som hade ett barn sedan innan och inte din sambo, skulle du då vara lika noga med att poängtera inför dina båda barn att de inte är syskon??Och det där med att lägga värderingar i ordet halvsyskon, visst görs det det? Läs bara "Rightbackatyou´s" inlägg där hon säger att sambons barn sedan tidigare är mindre viktigt i familjen, om ens viktigt alls..." Får mej att vilja ta till en himla massa fula ord...
    Anna Olssons ord försvann visst, det som står här ovan är naturligtvis mina ord, om nu någon inte förstod det ;)
  • Sanningsdan
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 14:40:27 följande:
    Jag har ett syskon och ett halvsyskon, varför antar du att du vet något om mig?Jag vet också att genetik inte ändras pga hur man känner, kanske värt att fundera på för din del?Hade jag misslyckats och velat till det med fler än en pappa (varför nu folk vill göra så men hursomhelst) så hade mina barn varit halvsyskon men levt och tillhört samma familj eftersom jag inte skulle acceptera varannan vecka då jag är fullständigt övertygad om att de barnen blir rotlösa och osäkra i hjärtat att inte tillhöra ett ställe utan två halva.Varför är det så svårt för er att acceptera att barn är olika viktiga för olika människor, ni kan inte mena allvar att om ni kunde välja så skulle ni välja mitt barn framför erat om ni blev tvungna att välja ett.Ens eget barn står en närmast och är viktigast, ifall man är en bra förälder vill säga.Jag är en bra förälder och självklart är mitt barn viktigast för mig, men accepterar att era barn är viktigast för er.Kanske också något att fundera över för er som inte riktigt verkar ha tänkt till.
    Du pratar om att inte lägga värderingar i ord men du säger samtidigt att det är ett misslyckande att ha barn utanför kärnfamiljen. Ja förvisso kan det kännas så, men skilsmässor och nya familjekonstellationer kan också vara en gåva och ett lyft för alla inblandade. 

Jag vet vad ett halvsyskon innebär, för mej handlar hela diskussionen om vilka värderingar man lägger i orden inför barnen, de egna och sambons. Något för dej att fundera på kanske?

Sen så spelar det väl ingen roll vad du vill och inte, förmodligen fick du lov att acceptera att dina barn skulle bo växelvis om pappan insisterade. Och när du antar att de barnen har två halva hem, så skulle jag vilja påstå att det är fullt möjligt för dem att ha två HELA hem, det har mina barn idag. Före skilsmässan vet jag inte om de hade ett helt hem ens :(
    De är dessutom trygga och glada och inte det minsta "osäkra i hjärtat". Om en månad föds deras HALVsyster, de är nyfikna och förväntansfulla över att få en liten syster och de har dessutom fyra lyckliga vuxna människor som värnar om dem. Försökte förklara det där med halv- och helsyskon för 11-åringen, men han dissade mej helt. Halvsyskon tyckte han var styvsyskonet som bor i södra Sverige och som han bara träffat en gång. De han bor med är syskon, punkt slut. Och jag kan inte annat än instämma :)
  • Sanningsdan
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 15:43:30 följande:
    JAG pratar inte om att jag inte lägger värderingar i ord, jag vet hur mina värderingar är och ser inget problem att stå för dem, jag är av tron att folk till slut växer upp och skapar sig sina egna värderingar och jag är inte den som kommer hindra någon Och nej, inga utav mina barn hade tvingats bo varannan vecka, jag är inte så egoistisk.Är fullkomligt övertygad om att två hela hem inte existerar, varför bor inte fler vuxna på två ställen om det nu är så fantastiskt och endast en vinst, kanske hade kunnat ordnas med två halvtidsjobb på olika orter.Vilen kanonlösning, dubbelt så många olika människor omkring en, kanske två helt olika jobb, två olika statusområden och boendeform så är allt klappat och klart för en trygghet och känsla av att höra hemma där man befinner sig för dagen....eller inte.Hur kan ett styvsyskon bli halvsyskon?Bara nyfiken.ANDRA säger sig inte vilja lägga värderingar i ord som halvsyskon men är JÄDRIGT nog a med att använda ordet "syskon" istället för att det anses vara mer "äkta"
    Ingen gifter sig väl och skaffar barn med tanken att en dag bryta upp äktenskapet och tvingas flytta sina barn mellan två hem? Naturligtvis är det en tragedi för samtliga i familjen när man väl inser att det inte fungerar längre. Men ibland har man inget val och det behöver inte per automatik innebära en katastrof, det var det jag ville säga. Mitt äldsta barn har bestämt själv efter ett års växelvis boende att sova endast hos sin pappa, då hon är less på att flytta sina grejor. Men vi bor i husen intill varandra så det innebär ingen katastrof för mej och lägger ingen prestige i det...jag är alltså inte den fullblodsegoist som du försökte göra mej till i ditt inlägg ovan. Vad du menar med "två olika statusområden" vet jag inte, du får utveckla det om du vill eller låta bli...

Ja, hur min elvaåring kan få ordet styvsyskon till att bli halvsyskon det vet inte jag, men trots skilsmässa, otrygghet och två halva hem som du säger så har han uppenbarligen aldrig funderat över halva och hela syskon...och när han nu gjorde det så kom han fram till att har man gemensam förälder så är man syskon, annars så är man halvsyskon. Ordet STYV är väl inget som säger en elvaåring särskilt mycket i detta sammanhang gissar jag...jag har av olika skäl behållit barnens pappas efternamn och sonen tyckte till en början att det oerhört konstigt att den lilla bebisen kommer att få min nuvarande sambos efternamn och inte samma som han själv, tills jag förklarade att det skulle kännas lite knepigt för alla inblandade om lillasyster fick hans pappas namn och inte sin egen fars...men inte ens detta var alldeles självklart för min son ( och joo, han är en mycket intelligent gosse om du nu betvivlar detta). Detta tycker jag säger en hel del om hur barn ser på detta med syskon. Man är syskon eller så är man det inte. Svårare än så är det inte.

Till sist vill jag fråga dej om du växte upp tillsammans med ditt halvsyskon och om du i såfall kände att det var stor skillnad på din relation till det och till det "hela" syskonet?
  • Sanningsdan
    AnnaOlsson skrev 2010-04-18 22:35:02 följande:
    Två olika statusområden kan vara en sunkig etta i en nedgången förort och en nybyggd villa i ett fint överklassområde som exempel.Du skriver att ditt barn inte funderat över "hela" och "halva" syskon (märklig böjning men hursomhelst) men det har han uppenabrligen eftersom det är skillnad för honom.Jag betvivlar ingenting gällande intelligens hos ditt barn, har inte ens tänkt tanken.Har heller inte gjort dig till någon "fullblodsegoist".Jag växte upp med mitt syskon, halvsyskonet har inte varit en del av mitt liv men det gör inte den individen till ett mindre halvsyskon för det, generna är precis desamma.Förstår fortfarande inte hur det kan vara så svårt att se skillnad på känslor och gener.
    Nej, min son hade uppenbarligen inte funderat på detta förrän jag rörde till det för honom genom att oombedd vilja förklara att det nya syskonet rent formellt blir ett halvsyskon. Dumt gjort av mej, men ibland begår man ju som förälder misstaget att förklara saker för barn trots att de inte frågar.

Sen så tycker jag att ditt resonemang och din argumentation stundtals är så konstigt att jag faktiskt inte vet vad jag ska svara dej längre. Det du säger är ungefär som att envisas med att en tomat är en tomat och inte en grönsak.
    Din sambos barn är förvisso halvsyskon, men lik förbannat så är de även syskon!

Och sen om du ursäktar så tänker jag anta att om du vuxit upp i samma hem som ditt halvsyskon så hade du kanske haft en annan syn på det hela. Dessutom skiljer du inte heller på känslor och gener för då skulle du inte haft så stort behov av att korrigera ditt bonusbarn när det kallar sig bror till ditt barn. Antar jag ;)
  • Sanningsdan
    LillTussa skrev 2010-04-19 07:54:37 följande:
      Och jag har i lagens mening halvsyskon också, men vi lever som helsyskon och har vuxit upp tillsammans så jag tänker aldrig på att vi är #halva syskon#. Svammel! Hur blir det för de som adopterats var för sig till samma familj? De är ju inte syskon, fast lever som sådana? Hur ska vi benämna det?
    Ja eller hur, vad fånigt det skulle bli med föräldrar som går omkring och skäller: NEJ HAR JAG JU SAGT, du får inte ropa på "syrran", det är din adoptivsyster!!!!
Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?