Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?
rightbackatyou skrev 2010-04-03 12:36:00 följande:
Min sambos barn sedan innan slarvar med ordet "brorsan" coh upprepar han det för ofta så ber jag honom använda den rätta släktbenämningen eller hålla sig till namn om det är för jobbigt att säga "halvbrorsan".För mig är det viktigt eftersom jag bara har ett barn, att pappan itne ser det som ajg förstår jag eftersom båda barnen är hans men rätt ska vara rätt, han har själv bestämt att hans första barn inte ska ha helsyskon (syskon) utan bara halvsyskon så kan jag inte förstå hur svårt det kan vara att hålla sig till den skillnad som är.Gör ingen scen utav det hela, men när jag känner att "nu räcker det" så säger jag till vilket jag inte har gjort innan när det gäller alldeles för mycket vilket i sin tur byggt upp en emellanåt väldigt obehaglig känsla inom mig.Man är så drillad att den som har barn seddan innan har någon slags förtur och att det är så synd om "bonusbarn" att man bortser från sina egna känslor som "bonusmamma" men jag börjar känna mig säkrare i min roll som heltidsboende och mamma till det gemensamma barnet, att anpassa mig helt efter ett barn som kommer till oss varannan vecka medd allt vad det innebär håller successivt på att föörsvinna vilket känns skönt.