mildamatildas skrev 2010-04-18 15:27:28 följande:
Du pratar om att inte lägga värderingar i ord men du säger samtidigt att det är ett misslyckande att ha barn utanför kärnfamiljen. Ja förvisso kan det kännas så, men skilsmässor och nya familjekonstellationer kan också vara en gåva och ett lyft för alla inblandade. Jag vet vad ett halvsyskon innebär, för mej handlar hela diskussionen om vilka värderingar man lägger i orden inför barnen, de egna och sambons. Något för dej att fundera på kanske?Sen så spelar det väl ingen roll vad du vill och inte, förmodligen fick du lov att acceptera att dina barn skulle bo växelvis om pappan insisterade. Och när du antar att de barnen har två halva hem, så skulle jag vilja påstå att det är fullt möjligt för dem att ha två HELA hem, det har mina barn idag. Före skilsmässan vet jag inte om de hade ett helt hem ens :( De är dessutom trygga och glada och inte det minsta "osäkra i hjärtat". Om en månad föds deras HALVsyster, de är nyfikna och förväntansfulla över att få en liten syster och de har dessutom fyra lyckliga vuxna människor som värnar om dem. Försökte förklara det där med halv- och helsyskon för 11-åringen, men han dissade mej helt. Halvsyskon tyckte han var styvsyskonet som bor i södra Sverige och som han bara träffat en gång. De han bor med är syskon, punkt slut. Och jag kan inte annat än instämma :)
JAG pratar inte om att jag inte lägger värderingar i ord, jag vet hur mina värderingar är och ser inget problem att stå för dem, jag är av tron att folk till slut växer upp och skapar sig sina egna värderingar och jag är inte den som kommer hindra någon
Och nej, inga utav mina barn hade tvingats bo varannan vecka, jag är inte så egoistisk.
Är fullkomligt övertygad om att två hela hem inte existerar, varför bor inte fler vuxna på två ställen om det nu är så fantastiskt och endast en vinst, kanske hade kunnat ordnas med två halvtidsjobb på olika orter.
Vilen kanonlösning, dubbelt så många olika människor omkring en, kanske två helt olika jobb, två olika statusområden och boendeform så är allt klappat och klart för en trygghet och känsla av att höra hemma där man befinner sig för dagen.
...eller inte.
Hur kan ett styvsyskon bli halvsyskon?
Bara nyfiken.
ANDRA säger sig inte vilja lägga värderingar i ord som halvsyskon men är JÄDRIGT nog a med att använda ordet "syskon" istället för att det anses vara mer "äkta"