• AnnaOlsson

Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?

Inte särskilt ofta, då och då slinker "brorsan" ut från sambons barn som han har sedan tidigare förhållande men det är inget jag uppmuntrar utan går in och använder namnet istället. Om barnet säger "kom till brorsan" så fyller jag i "x vill att du går till honom, vill du det?" och så får det gemensamma bestämma själv om han vill gå eller inte.

Mitt barn kan omöjligt ha en bror eftersom det är mitt första och än så länge enda barn, bror för mig är bror, inte halvbror.

Ser att det tjatats en del om hel/halvbsyskon innan i många trådar och folk har uppenbarligen olika åsikter och jag har min, konstigt att de som verkar tycka som jag inte får göra det då det finns de som vill att man ska tycka som dem eftersom "det är det enda rätta"

Det enda rätta för mig är att vi bor i Sverige, har åsiktsfrihet och alla bör respekteras såvida man inte bryter mot lagen.

• AnnaOlsson
    mildamatildas skrev 2010-04-13 23:22:26 följande:
    Men vad tycker din sambo då? Han har två barn, anser inte han att de är syskon???Jag väntar mitt tredje barn. Hon kommer att växa upp med sina två halvsyskon, jag kommer att göra allt för att de aldrig ska känna sig som något annat än just syskon.
    Det gör han säkert, men det ändrar inte att de är halvsyskon.

Vill de använda släktrelationen som tilltal så är det halvsyskon som isåfall gäller eftersom det är just det de är, men lättast blir nog om de säger namnet så behövs det inte diskuteras mer om det är känsligt att inse fakta.

Men visst, vill de säga halvbrorsan till varandra så kommer jag inte hindra dem.
  • AnnaOlsson
    Lillii skrev 2010-04-16 09:28:26 följande:
    För vilken värdering jag själv har ang. ordet halvsyskon spelar ingen som helst roll, för det är värderingen som barnet lägger in i den benämningen som har betydelse
    ....jo, du verkar vara helt neutral och bara tänka på hur barnet "uppfattar" ett ord som halvsyskon.

Hade du inte haft någon värdering i det så hade du inte lagt ner sådant engagemang att försöka kasta dåligt samvete på de som väljer att hålla sig till det ord som verkligen är ordet för släktbandet.

Om du är så neutral som du vill framställa dig så låter du folk, inte bara barn, använda vilket orde de än känner för.

Barn sägs ta efter värderingar och personligen ser inte problemet i det, jag anser inte att jag har osunda värderingar bara för att jag kallar halvsyskon för det de är, just halvsyskon.
  • AnnaOlsson
    mildamatildas skrev 2010-04-18 10:17:08 följande:
    Antar att du själv inte har några halvsyskon för då skulle du förstå att de syskon man växer upp tillsammans med är just syskon? Jag har vuxit upp med en syster och en bror som har en annan pappa än jag, vore ytterst märkligt att inte få kalla dem för syskon, vi har samma mamma och har vuxit upp som vilka syskon som helst. Ska jag förklara våra familjeförhållanden för någon så säger jag att vi har olika pappor, men inom hemmets väggar är vi inte halva.Om det var du som hade ett barn sedan innan och inte din sambo, skulle du då vara lika noga med att poängtera inför dina båda barn att de inte är syskon??Och det där med att lägga värderingar i ordet halvsyskon, visst görs det det? Läs bara "Rightbackatyou´s" inlägg där hon säger att sambons barn sedan tidigare är mindre viktigt i familjen, om ens viktigt alls..." Får mej att vilja ta till en himla massa fula ord...
    Jag har ett syskon och ett halvsyskon, varför antar du att du vet något om mig?

Jag vet också att genetik inte ändras pga hur man känner, kanske värt att fundera på för din del?

Hade jag misslyckats och velat till det med fler än en pappa (varför nu folk vill göra så men hursomhelst) så hade mina barn varit halvsyskon men levt och tillhört samma familj eftersom jag inte skulle acceptera varannan vecka då jag är fullständigt övertygad om att de barnen blir rotlösa och osäkra i hjärtat att inte tillhöra ett ställe utan två halva.

Varför är det så svårt för er att acceptera att barn är olika viktiga för olika människor, ni kan inte mena allvar att om ni kunde välja så skulle ni välja mitt barn framför erat om ni blev tvungna att välja ett.
    Ens eget barn står en närmast och är viktigast, ifall man är en bra förälder vill säga.
    Jag är en bra förälder och självklart är mitt barn viktigast för mig, men accepterar att era barn är viktigast för er.
    Kanske också något att fundera över för er som inte riktigt verkar ha tänkt till.
  • AnnaOlsson
    mildamatildas skrev 2010-04-18 15:27:28 följande:
    Du pratar om att inte lägga värderingar i ord men du säger samtidigt att det är ett misslyckande att ha barn utanför kärnfamiljen. Ja förvisso kan det kännas så, men skilsmässor och nya familjekonstellationer kan också vara en gåva och ett lyft för alla inblandade. Jag vet vad ett halvsyskon innebär, för mej handlar hela diskussionen om vilka värderingar man lägger i orden inför barnen, de egna och sambons. Något för dej att fundera på kanske?Sen så spelar det väl ingen roll vad du vill och inte, förmodligen fick du lov att acceptera att dina barn skulle bo växelvis om pappan insisterade. Och när du antar att de barnen har två halva hem, så skulle jag vilja påstå att det är fullt möjligt för dem att ha två HELA hem, det har mina barn idag. Före skilsmässan vet jag inte om de hade ett helt hem ens :( De är dessutom trygga och glada och inte det minsta "osäkra i hjärtat". Om en månad föds deras HALVsyster, de är nyfikna och förväntansfulla över att få en liten syster och de har dessutom fyra lyckliga vuxna människor som värnar om dem. Försökte förklara det där med halv- och helsyskon för 11-åringen, men han dissade mej helt. Halvsyskon tyckte han var styvsyskonet som bor i södra Sverige och som han bara träffat en gång. De han bor med är syskon, punkt slut. Och jag kan inte annat än instämma :)
    JAG pratar inte om att jag inte lägger värderingar i ord, jag vet hur mina värderingar är och ser inget problem att stå för dem, jag är av tron att folk till slut växer upp och skapar sig sina egna värderingar och jag är inte den som kommer hindra någon

Och nej, inga utav mina barn hade tvingats bo varannan vecka, jag är inte så egoistisk.

Är fullkomligt övertygad om att två hela hem inte existerar, varför bor inte fler vuxna på två ställen om det nu är så fantastiskt och endast en vinst, kanske hade kunnat ordnas med två halvtidsjobb på olika orter.
    Vilen kanonlösning, dubbelt så många olika människor omkring en, kanske två helt olika jobb, två olika statusområden och boendeform så är allt klappat och klart för en trygghet och känsla av att höra hemma där man befinner sig för dagen.

...eller inte.

Hur kan ett styvsyskon bli halvsyskon?
    Bara nyfiken.

ANDRA säger sig inte vilja lägga värderingar i ord som halvsyskon men är JÄDRIGT nog a med att använda ordet "syskon" istället för att det anses vara mer "äkta"
  • AnnaOlsson

...blev knasig delning, det sista skulle vara med i början.

*tangentslint*

• AnnaOlsson
    Lillii skrev 2010-04-18 20:05:58 följande:
    Jag vet inte, men du verkar missa en del av det man skriver, eller bara plocka ut den del som inte passar in hur du känner/tänker/tyckermen jag skrev i ett tidigare inlägg"Jag anser att har man valt att bilda familj med någon som redan har barn så finns det inte "mitt barn, ditt barn och vårat barn" Även om man självklart inte har samma känslomässiga band till bonusbarnen som sitt eget, och troligtvis prioriterar sitt egna barn högre på listan."jag har aldrig någonsin påstått att jag skulle sätta mitt bonusbarn framför mitt eget, jag menar mest att jag inte behöver upplysa henne om den saken. HON behöver inte veta att hon inte är nr. 1 på min prioriteringslista, och genom att påpeka att hon är ett halvsyskon så anser JAG (min egna personliga åsikt, som jag försöker framför) att jag upplyser henne om detta. Jag skulle alltså bidrar till "hennes rotlöshet" som du så fint kallar det. Hon är nog tillräckligt rotlös ändå, utan att behöva höra att hon inte "räknas till familjen på riktigt, eftersom hon är här bara på halvtid"För övrigt, som sant skilsmässobarn sedan 10 månaders ålder, anser jag att det är bättre att ha två "halva hem" än ett "helt hem" där föräldrarna bråkar, eller ännu värre inte pratar med varandra för att de är rädd för att bråka!och jag har aldrig någonsin känt mig rotlös. - fast jag vet ju å andra sidan inte om något annat sätt att växa upp på heller.
    Det bästa vore väl att föräldrarna bor tillsammans som den familj de skapat och INTE bråkar och beter sig som de kärleksfulla vuxna de borde vara som fattat ett gemensamt beslut om att dela familj

Å ena sidan skriver du att din bonus är rotlös men å andra sidan skriver du att du inte var rotlös som vv-barn... hmm... hängde inte riktigt med där.

Och självklart anser jag att det finns ditt, mitt och våra barn om det nu är mitt, ditt och våra barn i en konstellation.
    Man kan faktiskt få saker och ting att fungera ändå TROTS att var och en tar ansvar över debiologiska barn man valt att skaffa

Inte skulle jag lägga över något ansvar på en ny partner om jag har laster jag själv valt, varför skulle folk vilja göra det mer än av ren lathet.
    Men visst, vill folk ta hand om andras ansvar så är det upp till var och en, jag gör det inte iallafall.
    Jag väljer och har mina egna ansvarsområden, de räcker gott och väl.
  • AnnaOlsson
    mildamatildas skrev 2010-04-18 16:05:14 följande:
    Ingen gifter sig väl och skaffar barn med tanken att en dag bryta upp äktenskapet och tvingas flytta sina barn mellan två hem? Naturligtvis är det en tragedi för samtliga i familjen när man väl inser att det inte fungerar längre. Men ibland har man inget val och det behöver inte per automatik innebära en katastrof, det var det jag ville säga. Mitt äldsta barn har bestämt själv efter ett års växelvis boende att sova endast hos sin pappa, då hon är less på att flytta sina grejor. Men vi bor i husen intill varandra så det innebär ingen katastrof för mej och lägger ingen prestige i det...jag är alltså inte den fullblodsegoist som du försökte göra mej till i ditt inlägg ovan. Vad du menar med "två olika statusområden" vet jag inte, du får utveckla det om du vill eller låta bli...Ja, hur min elvaåring kan få ordet styvsyskon till att bli halvsyskon det vet inte jag, men trots skilsmässa, otrygghet och två halva hem som du säger så har han uppenbarligen aldrig funderat över halva och hela syskon...och när han nu gjorde det så kom han fram till att har man gemensam förälder så är man syskon, annars så är man halvsyskon. Ordet STYV är väl inget som säger en elvaåring särskilt mycket i detta sammanhang gissar jag...jag har av olika skäl behållit barnens pappas efternamn och sonen tyckte till en början att det oerhört konstigt att den lilla bebisen kommer att få min nuvarande sambos efternamn och inte samma som han själv, tills jag förklarade att det skulle kännas lite knepigt för alla inblandade om lillasyster fick hans pappas namn och inte sin egen fars...men inte ens detta var alldeles självklart för min son ( och joo, han är en mycket intelligent gosse om du nu betvivlar detta). Detta tycker jag säger en hel del om hur barn ser på detta med syskon. Man är syskon eller så är man det inte. Svårare än så är det inte.Till sist vill jag fråga dej om du växte upp tillsammans med ditt halvsyskon och om du i såfall kände att det var stor skillnad på din relation till det och till det "hela" syskonet?
    Två olika statusområden kan vara en sunkig etta i en nedgången förort och en nybyggd villa i ett fint överklassområde som exempel.

Du skriver att ditt barn inte funderat över "hela" och "halva" syskon (märklig böjning men hursomhelst) men det har han uppenabrligen eftersom det är skillnad för honom.

Jag betvivlar ingenting gällande intelligens hos ditt barn, har inte ens tänkt tanken.

Har heller inte gjort dig till någon "fullblodsegoist".

Jag växte upp med mitt syskon, halvsyskonet har inte varit en del av mitt liv men det gör inte den individen till ett mindre halvsyskon för det, generna är precis desamma.

Förstår fortfarande inte hur det kan vara så svårt att se skillnad på känslor och gener.
  • AnnaOlsson
    LillTussa skrev 2010-04-18 22:39:55 följande:
    Nej, faktiskt inte. Här är de systrar. För de är mig veterligen hela människor, hela individer och inte halva. Rent juridiskt  har de samma rättigheter/skyldigheter som helsyskon också gällande pappas o mina egendomar. Har vi sett till. (förutom den obligatoriska laglotten då) Hel/halvdiskussionen låter för mig som rasbiologin på 30-talet. Trodde vi kommit längre.
    "kommit längre"???

Som i "bortse från fakta och inrikta oss på att bli känslostyrda"?
    Om de syskon som är riktiga syskon inte känner sig som syskon, är de inte syskon då?
    Så borde det ju rimligtvis vara ifall de som inte är syskon men känner sig som det "är" syskon.

Låter vrickat i mina öron eftersom genetik inte går att varken känna bort eller känna fram.

Hur har ni fått till det att de har samma rättigheter/skyldigheter gällande egendom, om ex du med barn sedan innan går bort så ärver inte din sambo någonting utan allt delas lika till barnen påstuds, ev en god  man som tar hand om rubb och stubb?
    Om ett särkullsbarn vill ha ut sina pengar spelar det väl ingen roll vad ni skrivit.

Resonemanget med "halva individer" är bara löjligt så det går jag inte ens in på.
  • AnnaOlsson
    mildamatildas skrev 2010-04-19 08:53:21 följande:
    Ja eller hur, vad fånigt det skulle bli med föräldrar som går omkring och skäller: NEJ HAR JAG JU SAGT, du får inte ropa på "syrran", det är din adoptivsyster!!!!
    Hur nu adoptivbarn kom in i bilden...

Är ju LIIIIIIIIIIIIIIIIIIITE annorlunda jämfört med barn som ahr separerade föräldrar och två hem.

Men vill man jämföra äpplen och päron bara för att de båda är frukter så finns väl inget hinder att skapa en diskussion om även detta.

Jag kommer dock inte lägga mig i eftersom jag ser adopterade barn till sammanboende föräldrar som deras barn och blir det slattbarn av dem som bor vv så räknar jag dem som vilka "biologiska" barn till föräldrarna som helst.
  • AnnaOlsson
    eval skrev 2010-04-18 23:48:11 följande:
    Du behöver inte längre vara övertygad om att två hela hem inte existerar, för det är precis vad jag hade under min uppväxt. Däremot inga varannanveckahem. Båda mina hem (i olika statusområden och boendeformer) var mitt hem. Inte mammas hem och pappas hem där jag fick vistas enligt något schema mina föräldrar gjort upp, utan hem, där jag bodde.    Jag har förresten fyra syskon. Ett av dem har samma föräldrar som jag. 
    Bra och kul för dig att du känner så om det funkar för dina halvsyskon

Men själv talar jag inte om enstaka undantag.
  • AnnaOlsson
    LillTussa skrev 2010-04-19 07:54:37 följande:
    Jadu, förutom den lagliga laglotten (som skiljer mellan barnen) har alla barnen samma arvsrätt från mig och sin pappa.  Min sambo ärver det gemensamma boendet och sakerna utanför har vi sett till att båda står på (ex bilen). Men det spelar ingen roll i för sig eftersom vi snart är gifta. Så vi har ganska skyddat bo.. Oroa dig inte. Men det krävs en duktig jurist för att få det bra skrivet. Det enda som särkullbarnet kan kräva ut är sin laglott om testamenten finns men laglotten faller även ut till de andra barnen. Dock gäller det bara det som sambolagen innefattar. Resten måste man se till. Även försäkringar och dyl kan man ordna att sambon är den som ärver. Så, läs på juridiken lite. Det du säger gäller bara om man inte skrivit något testamente, men har man skrivit så kan man skydda varandra ganska gott. Och ja, jag trodde att man kommit längre idag än att behöva diskutera blodsband. För vem spelar det roll? Inte våra barn i alla fall. Att hålla på att särskilja syskon som lever i en och samma familj beroende på vem som är pappa eller mamma tycker jag är lägga energi på onödigt tjafs.  Och jag har i lagens mening halvsyskon också, men vi lever som helsyskon och har vuxit upp tillsammans så jag tänker aldrig på att vi är #halva syskon#. Svammel! Hur blir det för de som adopterats var för sig till samma familj? De är ju inte syskon, fast lever som sådana? Hur ska vi benämna det?
    Spelar ingen roll vem som "står på det" vad det nu må gälla om det är införskaffat för att användas gemensamt.

Läs på lite

Hade din sambo haft ett barn från ett tidigare förhållande som dök upp vissa helger och ibland lov så hade du troligen inte tänkt att "det spelar ingen roll vem som är förälder, alla har samma rättighet till mina pengar vid dödsfall eftersom vi är familj" men visst, det låter fint.

"lever som helsyskon" är inte samma sak som att man är det. Fortfarande
  • AnnaOlsson
    LillTussa skrev 2010-04-19 09:03:40 följande:
    Håller med! Antingen tar man hela paketet eller så tar man det inte alls. Kan man inte ta hela paketet helhjärtat tar man det heller inte. Herregud, vuxna människor i sandlådan är det värsta jag vet. Småaktigt.
    Skutta ur sandlådan då, ingen tvingar dig att sitta kvar.

Ta du vilket paket du vill så väljer vi andra vilket vi tar.
    Slappna av är ett tips, det kan få dig att ha krafter kvar att sköäta andras jobb, du bestämmer inte
Svar på tråden Hur vanligt är det att ni använder ordet halvsyskon hemma?