• Miraklet09

degus eller kanin?

maken ville ha råtta/hamster,
    jag ville ha chinchilla eller marsvin,
    altenativet är degus bebisar (2st) från zoo affär i stan..

MEN jag vill ha en kanin, för dem går att kela mer med och
    jag vet ingenting om degus....

Maken säger att jag får välja, antingen kanin eller degus..

Men så tänkte jag på att degusarna verkar mer som möss i storleken,
    dem verkar inte gå att kela med något mer än att dem e så söta,
    men samtidigt så vill jag ha något man kan kela med,
    för dotterns skull när hon blir äldre med..

vad skulle ni valt????

Isabelle
  • Svar på tråden degus eller kanin?
  • riboflavin
    Miraklet09 skrev 2010-03-27 18:52:15 följande:
    maken ville ha råtta/hamster, jag ville ha chinchilla eller marsvin, altenativet är degus bebisar (2st) från zoo affär i stan.. MEN jag vill ha en kanin, för dem går att kela mer med och jag vet ingenting om degus.... Maken säger att jag får välja, antingen kanin eller degus.. Men så tänkte jag på att degusarna verkar mer som möss i storleken, dem verkar inte gå att kela med något mer än att dem e så söta, men samtidigt så vill jag ha något man kan kela med, för dotterns skull när hon blir äldre med.. vad skulle ni valt????
    Degun är ett underbart litet djur, men är en ganska nervös krabat, svåra att få helt tama och är skygga för hastiga rörelser och ljud så jag skulle inte rekommendera degu till någon med små barn. kanin är definitivt ett bättre alternativ där.
    Jag som är råttälskare skulle definitivt gå på din mans linje, råttor är det perefekta husdjuret, tama keliga och lättdresserade.
  • Gurkan

En degu är ett härligt djur när man väl får dem tama. Men de är inte direkt gosiga på det viset, de är alldeles för nyfikna och spralliga för att sitta still för en längre kelstund. Skulle däremot inte rekommendera att man köper degu när barnen är mindre (just för att de är svåra att hålla och de gärna vill undersöka och gnaga lite på allt) och definitivt inte från djuraffären. Djuren kommer då från grossister som avlar utan att veta vad de avlar på tyvärr och dessa djur brukar vara känsligare för ärvda sjukdomar såsom grå starr. En degu blir som vuxen lite mer som en råtta i storlek men de kräver också rejält med sysselsättning för att inte bli uttråkade och hamna i stereotypa beteende som att bita på galler. Degun kräver rätt stor bur med och älskar att gräva så det sprätts mycket spån!

Nackdelen med hamstern är ju att den är ett nattdjur och kan vara rätt så vresig och så lever de ju inte så länge.

En kanin eller ett marsvin är ju ett bättre alternativ. De är mer mottagliga för kel och gos. En kanin kan man ju träna hoppning med!
    Jag hade nog övervägt en kanin av något slag...

• Miraklet09

Tusen tack för eran svar

tror det lutar åt kanin i snaraste framtiden =)
     kanske inväntar till tösen e lite större med..
     den kan man gå ut med i sele med ju =)

tack så jätte mycket, de var info om degus jag inte ens visste =)

Isabelle
Svar på tråden degus eller kanin?