Inlägg från: Anonym (jobbigt) |Visa alla inlägg
  • Anonym (jobbigt)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Jag känner igen fenomenet från andra sidan, så att säga. Har du några bra tips på hur man ska hålla partnern "på mattan" så att säga?
    Jag vill inte utlösa varesig de mekanismer som gör att partnern gör slut eller något annat som får hen att må dåligt.

• Anonym (jobbigt)

Jo, jo, det säger min partner också: "du bör lämna mig".
    Jag har en hel del erfarenhet av psykisk sjukdom och är väl medveten om att den här självbilden är extremt vanlig. Det gör den inte desto mindre osann.
    Det är så vansinnigt korkat att det inte är klokt. Ni vill gärna tro att ni kan rädda oss andra genom att hålla oss ifrån er, medan det bara har motsatt effekt.

Du behöver inse det om du ska komma någonstans med dig själv. Kliv ur martyrskapet, för det är missklädsamt och obefogat!

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-03-28 13:56:41 följande:
    Det handlar inte om det. Du måste skilja på de som "bara" har dålig självkänsla och därför inte tycker de förtjänar en partner, och de som har större problem som borderline. En del av det jag säger är för din skull, men jag vet också hur hårt det tar på mig själv att gå in i en relation och misslyckas igen. Och flippa ut igen. Och se hur jag skadar den andra personen. Detta är något jag måste bära med mig sedan. Att jag varit så hemsk mot en annan person. Det får mig att må sämre. Jag träffade en underbar kille, jag sa som det var till honom. Jag har dessa problemen, kommer du klara det. Han sa ja. Jag krossade honom... Han har själv fått problem med relationer nu pga mig.Jag anser att man ska fixa sina egna problem först innan man ger sig in i en relation. För bådas skull. För även om jag älskar killen, jag är inte lycklig med honom. Jag KAN inte vara lycklig i ett förhållande.  Nu vet jag inte ens om jag kommer få denna diagnos, eller om din partner kanske kan ha den. Men borderline är en personlighetsstörning. Det går inte att bara "kliva ur martyrskapet", så jag besparar mig gärna från Mia Törnblom-klicheer.Jag har inte lämnat för att jag tyckt synd om mig själv, eller ens för att rädda killen. Jag har lämnat för att jag inte stod ut med personen jag var i relationerna. Att ständigt agera som en galning, känna en massa ångest och inte veta vad jag gör. För det är inget som automatiskt blir bättre med tiden, trots att jag försöker stå ut. Tvärtom blir känslorna i mig bara värre och värre för varje dag som jag är med personen.Jag har också varit på andra sidan, träffade en kille som faktiskt hade exakt samma problem som mig. Det är först då jag insåg hur otroligt jobbigt det var att leva med någon som har dessa problem. Jag trodde att jag kunde få det att fungera, dels för att jag själv vet hur jag tänker och agerar, och dels för att jag är väldigt påläst inom psykiatri. Men man kan INTE fixa sin partner när problemet är på denna nivå. Du lurar dig själv om du tror det.Jag förstår om du vill fortsätta kämpa, jag gav dig bara min syn på saken, då jag är rädd att du kommer ångra dig i slutändan.
    Min partner är inte hemsk mot andra personer (mitt ex har också IPS så jag vet att det finns individuella skillnader.) Jag skulle inte acceptera att agget vändes mot mig.

Tyvärr är det så att ens relationsmodeller ligger vilande när vi inte är i en relation, så man kan inte lära sig hantera de mekanismer som kommer i och med en relation utanför en relation. Därför måste man utsätta sig (och därmed andra) för sin ångest, för att kunna bli bättre.

Självklart kan inte JAG fixa min partner. Så pass korkad är jag inte att jag tror det. Däremot kan jag vara ett stöd medans min partner arbetar med sig själv.
    Men Mia Törnblom-klicheer sysslar jag inte med. Jag vet vad det innebär att slåss mot ångest, tro inte annat. Däremot är jag väldigt trött på just den här typen av självömkanden. För att besegra sin ångest MÅSTE man acceptera och rida igenom de känslor som kommer. Jag är väl medveten om att det är näst intill omöjligt, men bara näst intill.

Jag vore dock tacksam för att få mera insiderinformation om triggers man bör undvika. Speciellt när det gäller det här med svårighet att vara nära, för jag är bättre på att hantera folk som är för "på", än motsatsen.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (inget) skrev 2010-03-29 11:39:58 följande:
    Ja var tillsammans med en tjej med dessa problem! Till Alla Killer o Tjejer!AKTA ER FÖR DESSA PERSONER! Som någon sa så tänker dom bara på sig själv och känner ingen som helst empati alls! vilket resluterat till att jag vart pappa nyligen mot min vilja och mamman vill inte att jag ska ha med barnet att göra alls, fast jag aldrig gjort henne illa.
    Sådär kan man inte säga om en hel grupp människor. Det finns folk med borderline som är väldigt empatiska och det finns de som har svårt att alls se någon annan, precis som det finns individuella skillnader mellan oss alla.
  • Anonym (jobbigt)

Vad man menar med manipulation kan ju variera. Jag skulle vilja säga att ALLA människor manipulerar, men få gör det medvetet. Många med borderline blir väldigt manipulativa i sina beteenden, även om de inte räknat ut vad följderna ska bli riktigt.
    De allra flesta som någonsin blivit riktigt arga vet nog vad det är för typer av beteenden vi kan tala om, eftersom de gjort det själva.

• Anonym (jobbigt)

Jag vill bara flika in att det nog kan vara bra att försöka komma till rätta med sin egen anknytningsproblematik innan man skaffar egna barn. Den där första tiden formar oss så otroligt mycket att det är stor risk att man överför problemen på en annan individ annars.

Jag hade en pojkvän som fick alla runt omkring att känna sig obehaglig till mods  och sa detta till honom. Han blev förstås tvärarg och jätteledsen att jag dömde ut honom som förälder.
    Men ibland kanske man måste tänka på sådant också?
    Även om det gör ont.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-02 10:19:52 följande:
    Absolut, men det krävs ju att man har insikt i sina problem på förhand då. Och det är inte alltid man har det, speciellt inte när man som jag trott att alla andra fungerat likadant som mig, att det var normalt att vara så trasig. Jag är lite negativ nu, men jag tror aldrig att man kan bli helt normal efter att ha mått så här hela sitt liv. Man kan bli bättre, absolut, men normal vet jag inte... Men jag hoppas såklart att jag har fel.
    Normalitet kanske inte är eftersträvansvärt? :)

Sjukdomsinsikt är ju tyvärr ett problem vad det gäller många psykiska sjukdomar. Många gångerna går det tvåvägs också, vilket man just kan notera i att omgivningen har en helt annan bild av en. Sannolikt ligger den mest "verkliga" bilden någonstans mitt emellan det man själv uppfattar och det som omgivningen uppfattar.
    Alla människor har skeva självbilder. Det är väl först när förskjutningen mellan egen uppfattning och omgivningens som just den biten blir ett stort problem.

Därmemot måste man nog ha just möjligheten att sätta sina egna behov åt sidan för någon annans, om man ska bli en bra förälder.
    Det finns allt för många människor som farit illa av att föräldrarna inte kunnat just det. Vissa av dem tenderar att utveckla borderline.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-02 11:28:45 följande:
    Jag tycker att relationen till barnen INTE präglas av separationsångest på samma sätt som andra relationer. Det finns ingen anledning till att ge upp tanken om barn bara för att man har borderline. Dels för att den "diagnosen" inte behöver vara lvislång, det är något man kan ta sig ur och dels för att man kan få massor av hjälp med anknytningen.Oavsett, jag fick med mitt andra barn hjälp från BUP redan under graviditeten. Vi jobbade på anknytningen, sedan kom de direkt upp på BB och hjälpte med anknytningen. Jag läste på mycket om anknytning, och försökte GÖRA annorlunda och bortse från känslan. På detta sätt blev mitt andra barn tryggare än mitt första. Det finns ALLTID hjälp som kan göra skillnad, men det gäller att hitta den hjälpen. Det som inte hjälper en som mamma är kommentarer "du är mamma och vet bäst" - för det är ju precis det som är problemet. Bättre är att visa HUR en bra mamma gör. Då kan man själv göra likadant, och när man ser att det fungerar kan man ta till sig färdigheten. Det viktigaste är att kräva SCID-II för diagnos, sedan terapi riktat direkt till borderlinepatienter (DBT, MBT).
    Måste bara säga att jag tyckte att det här var ett bra och tänkvärt inlägg.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (borderline) skrev 2010-04-04 15:42:11 följande:
    Det jag tycker man ska göra är att ta avstånd från ALLT och ALLA som någonsin gjort en illa. Det blir en ensam början, men man märker att alla de som faktiskt bryr sig om en, men som bara gjort ett msstag enligt sig själva, de kommer tillbaka. Man vinner inget på att ha negativ energi runtomkring sig. Du måste bestämma dig för att göra ditt liv bra. Så länge man stretar emot lycka så kommer den inte komma. Iaf var det så för mig.
    Jag funderar lite över hur du menar med det här egentligen.

Jag har nämligen ett exroligen med borderline) som har tagit avstånd från mig och som jag därefter håller mig ifrån. Anledningen till att exet tagit avstånd från mig är ett misstag från min sida som exet tolkade som illvilligt och medvetet och anledningarna till att jag håller mig undan är tre sammanlänkade:
    1) Han har varit  medvetet elak emot mig 2) inte bett om ursäkt för det och jag har 3) inte tillräckligt stora känslor för personen längre för att vilja vara vän med någon som försöker göra mig illa och sedan inte ens behagar be om ursäkt för det.

Exet har under tiden vi var tillsammans uttryckt förvåning över att hans tidigare ex undviker honom flera år senare, trots att han enligt egen utsago "stalkat" dem.
    Min gissning är att han är ganska så säker på att han tycker att jag gjort honom illa (medvetet dessutom). 
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (borderline) skrev 2010-04-04 16:56:10 följande:
    Jag tänker att när jag kapade banden med alla människor som utnyttjat mig, sårat mig eller lämnat mig, så växte min självkänsla för att jag slapp påminnas om hur lite de respekterade mig. Det är skillnad på att kapa banden med folk och att vara elak mot de. Jag har inte bett folk dra åt helvete och dö, utan bara rent av slutat höra av mig osv. Till några har jag sagt att jag inte vill ha relationer som jag vet för mig är destruktiva. Alla fungerar vi olika, men jag vet att detta funkar bra för mig. Nu undviker jag personer som orsakar mig obehag och jag mår ju bättre =)
    Det jag funderar över är ju om det är personer som vållar dig obehag beroende på hur DE är eller hur DU är?

Jag skulle exempelvis lätt kunna vara vän med mitt ex, men undviker honom eftersom jag är för snäll för att vara elak emot honom tillbaka, även om hans dumheter känns ibland. Det onda han sprider till andra att jag gjort honom är fria fantasier från hans sida, men jag tror att han själv tror på dem någonstans.

Jag förstår ju att det är svårt att försöka vara vän med någon som gjort slut med en, men kan tänka att det blir lite knäppt att se det som att en sådan person saknar respekt för en.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (borderline) skrev 2010-04-04 17:54:04 följande:
    Jag tror inte riktigt att jag ska skilja på om de är mig eller den andra det är "fel" på. Så jag vet inte. Det man får ändå komma ihåg är att min eller hans logik och känslor är samma som dina eller någon annans. Min känslor är inte logiska. Ingen annan kan möjligen förstå varför jag t.ex. får ångest av tuggummi, men så är det. De fantasier du nämner kan lika gärna vara hans sätt att tolka saker. Det vet jag med mig att jag gör, tolkar saker helt fel, då många av oss med borderline ofta vänder saker så att allt blir negativt mot oss. Oavsett om vi vill eller inte. Knäpp är bara förordet till vad mitt huvud kan bli ;)
    Det är väl det jag vill åt litegrann: Det här att det tolkas negativt till ens nackdel, hur bisarrt det än är.
    Det som jag enligt honom gjort är en ren feltolkning. Det är helt enkelt på ett annat sätt, oavsett tolkningar. Det finns helt enkelt en sanning och resten är osant.

Eftersom jag själv är alltför familjär med begreppet ångest, så förstår jag det irationella i det, men också vikten av att inte låta det irationella få stå som det rådande.
    I det här fallet har mitt ex slängt bort den person som troligen brytt sig mest om honom på många, många år. Det vore tråkigt om du eller någon annan gjorde samma sak, för att man väljer att låta det galna få ha sista ordet.
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym (????) skrev 2010-04-05 11:29:21 följande:
     MEN, jag tvingade in mig i duschen, planerade middan och åkte och handlade. Känns bättre nu. Jag klarade det! Tack för erat stöd.
    Vad duktig du är!
  • Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-10 19:50:59 följande:
    När ni växlar mellan att idealisera andra människor och att förakta dom, krävs det att de gör något dumt för att ni ska förakta dom? För mig triggas det ofta om de är för snälla mot mig eller kommer för nära mig. Jag inte bara föraktar dom då, utan äcklas verkligen av dom. Just nu orkar jag inte prata med min bästa kompis för jag bara känner äckel och förakt gentemot henne. Och jag skäms, för det enda hon vill är att jag ska må bra...
    Får jag gissa:
    Du föraktar henne för att hon tycker om en så äcklig människa som du?

Sluta skäms och projicera inte ditt självförakt på andra människor!
  • Anonym (jobbigt)

Så intressant. Vill du beräta lite mer (kortfattat) om de två typerna blomma? Blev nyfiken och har ju inte boken i handen just nu.

• Anonym (jobbigt)
    Anonym skrev 2010-04-11 16:10:50 följande:
    Jag kan inte bara sluta projicera, det är inte som att man självmant väljer det man känner. Det är jobbigt för mig själv att känna så här. Visst kan det ha att göra med min självkänsla. jag letar alltid upp alla små tillfällen i det förflutna också där hon kanske gjort misstag och svikit mig med små saker som såklart blir stora i mitt huvud, så jag kan "rättfärdiga" mina känslor. Jag säger ju aldrig något till henne, drar mig bara undan tills det går över av sig själv för det sitter bara i en kortare period tills jag fått tillräckligt med distans till henne igen.
    Du har med andra ord ett försvarssystem för att slippa komma nära någon, för det törs du inte.
    Du har rätt i att man inte bara kan sluta sådär, men man kan ta kontroll över sina kontrollsystem och göra annorlunda om man är medveten om dem.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?