Anonym skrev 2010-03-28 13:56:41 följande:
Det handlar inte om det. Du måste skilja på de som "bara" har dålig självkänsla och därför inte tycker de förtjänar en partner, och de som har större problem som borderline. En del av det jag säger är för din skull, men jag vet också hur hårt det tar på mig själv att gå in i en relation och misslyckas igen. Och flippa ut igen. Och se hur jag skadar den andra personen. Detta är något jag måste bära med mig sedan. Att jag varit så hemsk mot en annan person. Det får mig att må sämre. Jag träffade en underbar kille, jag sa som det var till honom. Jag har dessa problemen, kommer du klara det. Han sa ja. Jag krossade honom... Han har själv fått problem med relationer nu pga mig.Jag anser att man ska fixa sina egna problem först innan man ger sig in i en relation. För bådas skull. För även om jag älskar killen, jag är inte lycklig med honom. Jag KAN inte vara lycklig i ett förhållande. Nu vet jag inte ens om jag kommer få denna diagnos, eller om din partner kanske kan ha den. Men borderline är en personlighetsstörning. Det går inte att bara "kliva ur martyrskapet", så jag besparar mig gärna från Mia Törnblom-klicheer.Jag har inte lämnat för att jag tyckt synd om mig själv, eller ens för att rädda killen. Jag har lämnat för att jag inte stod ut med personen jag var i relationerna. Att ständigt agera som en galning, känna en massa ångest och inte veta vad jag gör. För det är inget som automatiskt blir bättre med tiden, trots att jag försöker stå ut. Tvärtom blir känslorna i mig bara värre och värre för varje dag som jag är med personen.Jag har också varit på andra sidan, träffade en kille som faktiskt hade exakt samma problem som mig. Det är först då jag insåg hur otroligt jobbigt det var att leva med någon som har dessa problem. Jag trodde att jag kunde få det att fungera, dels för att jag själv vet hur jag tänker och agerar, och dels för att jag är väldigt påläst inom psykiatri. Men man kan INTE fixa sin partner när problemet är på denna nivå. Du lurar dig själv om du tror det.Jag förstår om du vill fortsätta kämpa, jag gav dig bara min syn på saken, då jag är rädd att du kommer ångra dig i slutändan.
Min partner är inte hemsk mot andra personer (mitt ex har också IPS så jag vet att det finns individuella skillnader.) Jag skulle inte acceptera att agget vändes mot mig.
Tyvärr är det så att ens relationsmodeller ligger vilande när vi inte är i en relation, så man kan inte lära sig hantera de mekanismer som kommer i och med en relation utanför en relation. Därför måste man utsätta sig (och därmed andra) för sin ångest, för att kunna bli bättre.
Självklart kan inte JAG fixa min partner. Så pass korkad är jag inte att jag tror det. Däremot kan jag vara ett stöd medans min partner arbetar med sig själv.
Men Mia Törnblom-klicheer sysslar jag inte med. Jag vet vad det innebär att slåss mot ångest, tro inte annat. Däremot är jag väldigt trött på just den här typen av självömkanden. För att besegra sin ångest MÅSTE man acceptera och rida igenom de känslor som kommer. Jag är väl medveten om att det är näst intill omöjligt, men bara näst intill.
Jag vore dock tacksam för att få mera insiderinformation om triggers man bör undvika. Speciellt när det gäller det här med svårighet att vara nära, för jag är bättre på att hantera folk som är för "på", än motsatsen.