Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Jag vet inte om jag har borderline. Har dock funderat seriöst kring det.
Det skulle kunna varit jag själv som skrev din ts. Allt stämmer in exakt på mig.
Dock har jag slutat starta trådar här på fl om borderline, slutat läsa massa på internet o göra massa tester osv. Jag kom fram till att även om jag fick diagnosen borderline så skulle det inte hjälpa. Det finns ändå ingen DBT här i närheten (behandlingen som säger sig hjälpa borderline-patienter mycket).
MEN något som hjälpt mig otroligt mycket är något som jag också vill rekommendera dig att prova. Det kanske låter löjligt och otroligt, men för mig har det gjort underverk.
Jag började äta vanliga multivitaminer (Apotekets "Kvinna"), "B-calm" från hälsokosten (magnesium+kalcium) och E-EPA 650mg (En del av Omega 3). Har ätit det i nästan två månader nu o mår så himla mycket bättre o hanterar situationer mycket mycket bättre.
Magnesium är "känt" för att hjälpa vid ångest o depressioner. Finns studier på detta.
E-EPA finns en del studier på också, men kommer förhoppningsvis fler. Finns en finsk läkare som skrivit en bok om vitaminer o sånt. Han har en teori om att E-EPA hjälper bipolära och borderline-personer. Men då måste man äta dem hela livet.
Så jag tar varje morgon:
1 apotekets kvinna
1 E-EPA 650mg
1 B-calm
och vid varje middag:
1 E-EPA 650mg
1 B-calm
Om du söker på E-EPA 650mg så kommer det upp en sida som heter typ "shopping4net" eller ngt sånt, där kan man beställa. Det är snabba leveranser.
Jag rekommenderar verkligen att du provar detta, iallafall en månad.
Jag märkte förbättring redan efter några dagar. Fann mig i situationer som hade gjort att helvetet brutit loss innan, men märkte att jag kunde hantera dom. Slutade se saker i svart o vitt så mycket o förstorande inte upp varje liten grej. Jag har aldrig ätit antidepressiva, men jag tror att det är så här det känns! Efter att jag börjat äta dessa tabletter så känns det nästan som "Oj, jag måste ha varit deprimerad förut för jag visste inte att man kunde må så här bra!"
Jag vet att du vill luska o fundera o hitta "svar", så var jag också. Men det tog bara massa energi från mig.
Har du inte allvarliga problem som att du skär dig själv eller skadar dig själv pyskiskt eller inte kan behålla jobb o vänner eller såna allvarliga saker så tycker jag att du ska sluta fundera. Börja KBT eller ta kontakt med kurator på vårdcentralen. Och börja ta dessa tabletter jag beskrivit ovan, ge det en chans!
Som sagt det låter kanske löjligt, men det har verkligen hjälpt mig!!!! Lycka till