Anonym (en fråga) skrev 2010-05-02 21:47:54 följande:
Jag har en fråga till er med borderline. Hur ska man på bästa sätt bemöta en person med borderline? Jag vet inte om denna person har borderline och jag skulle inte våga ta upp det heller men vår relation har flera ggr varit på väg att brytas och sen kommer hon tillbaka och vill att det ska vara som ingenting hänt. Hon gör stora scener av ingenting (enligt mig), ska man då försöka förklara vad man menar eller ska man låta det vara? Det senare har visat sig ge minst bråk i alla fall. Ska man förklara leder det ofta till att hon hotar att bryta kontakten m.m. Hoppas ni förstår vad jag menar.
Ska man försöka förklara sin åsikt för någon som har svårt att ta in (borderline eller inte) brukar en grej som kan hjälpa vara att ägna mycket tid åt att först förstå den personens synvinkel. Människor som har svårt att ta in och förstå andras perspektiv och är väldigt låsta vid sitt eget sätt att se saker brukar vara lättare att nå om man först verkligen sätter sig in i deras sätt att tänka och får dom att känna sig förstådda och lyssnade på.
Likadant när man vill förklara sitt eget sätt att se på något, ägna tid åt att fråga hur personen uppfattar och tolkar det man säger. Lyssna och fråga mycket, det ger oftast mer utdelning än att förklara vad man själv menar igen om det inte gick fram på första försöket.