Inlägg från: Anonym (anhörig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (anhörig)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Förlåt om jag skriver i tråden trots att den inte är för anhöriga. Min man har fått diagnosen. Efter 15 år tillsammans inser jag att han levt sitt liv utanför vår relation, och att det varit mycket lögner och svek från hans sida. Hur har ni det när det gäller ärlighet och trohet?
    Som ni beskriver det känner jag mig som anhörig helt krossad. Det finns inget kvar av den jag var. Jag har ingen tillit kvar till andra människor och jag har inga framtidsdrömmar. Jag känner mig så korkad, värdelös och förbrukad.
    Vad är borderline i hans beteende och vad är annat? Det verkar som sveken mest varit när vi "haft det bra". Jag har inte anat något för han har alltid behandlat mig samma, även om han haft svackor. De svackor jag sett har mer varit destruktivitet med mat, hot om självmord, vårdslöshet i trafik, spelmissbruk, arbetsoförmåga och svårigheter att lita på vänner och familj. Jag upplever det som att han varit fixerad vid mig, men ändå sysslat med allt annat vid sidan av. Det svåraste att begripa är alla lögner. Hur orkar man hålla igång dem? När jag läser vad  ni skriver känner jag inte alls igen det med osanningar, ni verkar vara mycket ärliga i era relationer?
    Tacksam om någon orkar svara.

• Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:41:11 följande:
    Jag är alltid trogen och FÖR ärlig. Men tror inte det är just ett borderlinedrag utan ett vanligt personlighetsdrag som skiljer sig från person till person.

På ett sätt kan jag tänka att otroheten är något han sysslar med för att förstöra för sig själv. När ni har det bra så känner han att han inte förtjänar att må bra så han förstör sin egen lycka genom att göra något dumt. Det är väl främst i de avseendena som jag kan koppla agerandet till borderline iallafall.

Jag blir ledsen av att läsa hur du mår. Istället för en trasig människa i relationen så har det blivit två. Och jag vill bara säga åt dig att tänka på dig själv och sticka. Men samtidigt blir det som att säga som anonym ovan skriver, att vi borderlines borde stänga in oss i en grotta för att skona omvärlden. Vi får välja bort kärlek och närhet för att inte förstöra för andra. Usch vad orättvist...

Du skriver att han har svackor. Och visst har man det, men mitt borderlinetänkande finns alltid närvarande mer eller mindre. Är han helt normal i perioder?
    Tack för ditt stöd! Nej han är aldrig helt normal har jag förstått, men han har depressioner i perioder. Det är inte så konstigt med tanke på att han inte alls lever sitt liv enligt vad han säger är hans värderingar (och jag tror honom).
     Det är så lätt att känna att det är hat och manipulation som driver honom, otroheterna har ofta följt mig där jag varit i livet (arbete, yrke, hobby) så jag har inget kvar som inte har förpestats. Men jag tror inte det är ondska. Det måste vara något annat. Trots vad han gjort mig är han världens snällaste och finaste, också.
  • Anonym (anhörig)
    Anonym (har jag?) skrev 2011-07-07 22:48:19 följande:
    jag är 99% ärlig. i de svåraste perioder när jag varit rädd för att han ska vara otrogen, så är det faen jag som varit närmare det. hemskt. det jag fruktar gör jag mot honom. tyvärr.
    svårt att lite på folk. japp!
    destruktiv med mat. japp!
    överkonsumtion av tobak. druckit i ensamhet. inte kopiösa mängder eftersom jag inte ens dricker egentligen men bara för att vara destruktiv antar jag.  
    Det är så svårt att förstå vad ni går igenom! Jag kan ju välja bort sånt som jag vet jag inte mår bra av, jag kan välja att leva enligt mina värderingar. Jag känner i alla fall en djup medkänsla inför vad ni går igenom och jag är imponerad av ert mod!
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:52:08 följande:
    Jag tror inte heller det är ondska. Trots att jag kan agera hemskt så ser jag mig som en väldigt bra person. Jag har ett stort hjärta och är väldigt omtänksam. Men när jag blir sårad så agerar jag ut. Man skyddar sig själv. Och kanske är det just det han gör. Man menar inte att medvetet såra någon. Inte jag iallafall.

Har du pratat med honom om det någongång? Om han sjäkv har insikt i sina problem så kanske han kan prata ganska öppet om det. Även om det kanske kan vara svårt att sätta sig in i det han säger så blir det lite lättare att förstå om du vet motiven tills hans handlingar.
    Han säger bara att han är dum i huvudet och ska ta livet av sig eller de han har legat med alternativt slår han sönder något och sticker. Det hade hjälpt så mycket och han i alla fall kunnat prata med mig! Jag förstår att det är mycket jag itne vet, allt jag vet är sånt jag snokat reda å så jag förstår att det är mycket som jag inte råkat snubbla över. Men det hade hjälpt så om han bara hade kunnat prata om det jag vet! Eller om hur han fungerar!
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 22:54:23 följande:
    Det var så himla fint skrivet av dig. Att du kan se det som mod att klara av att leva ett sådant liv. Så många ser en som svag och ynklig, men är man så svag så hade man aldrig klarat ens en dag i en borderlinepersons psyke.
    Skrattande
  • Anonym (anhörig)
    Anonym skrev 2011-07-07 23:01:20 följande:
    Jag funderar på om det kanske är lite lättare för tjejer att vara öppna om sånt inför sin partner? Det känns så typiskt killar (om man nu får generalisera) att inte våga visa sig svag inför andra. Att försöka hålla fasaden och inte släppa in något i ens "galna" psyke.
    Det är bara så himla dumt! Inget han säger kan ju vara lika illa som det jag tänker? Nej, trollen spricker i solen, eller hur?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?