• Anonym (tips)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (jobbigt) skrev 2010-03-28 15:19:43 följande:
    Min partner är inte hemsk mot andra personer (mitt ex har också IPS så jag vet att det finns individuella skillnader.) Jag skulle inte acceptera att agget vändes mot mig.

Tyvärr är det så att ens relationsmodeller ligger vilande när vi inte är i en relation, så man kan inte lära sig hantera de mekanismer som kommer i och med en relation utanför en relation. Därför måste man utsätta sig (och därmed andra) för sin ångest, för att kunna bli bättre.

Självklart kan inte JAG fixa min partner. Så pass korkad är jag inte att jag tror det. Däremot kan jag vara ett stöd medans min partner arbetar med sig själv.
    Men Mia Törnblom-klicheer sysslar jag inte med. Jag vet vad det innebär att slåss mot ångest, tro inte annat. Däremot är jag väldigt trött på just den här typen av självömkanden. För att besegra sin ångest MÅSTE man acceptera och rida igenom de känslor som kommer. Jag är väl medveten om att det är näst intill omöjligt, men bara näst intill.

Jag vore dock tacksam för att få mera insiderinformation om triggers man bör undvika. Speciellt när det gäller det här med svårighet att vara nära, för jag är bättre på att hantera folk som är för "på", än motsatsen.
    Hej! Jag har inte läsat varenda inlägg i denna tråd. Men ville bara säga vad glad jag blir över det tankesättet du beskriver. Jag har själv denna störningen, och precis som du säger så går det inte att bearbeta den när man är singel, samma problem uppstår vid varje ny relation oavsett hur bra det gått emellnåt. 

Idag är mitt liv stabilare, eldtestet är avklarat mer eller mindre både för mig själv och min sambo. Första åren var ju rena kaoset, från min sida. Gjorde slut konstant, kränkte, slogs, skrek, panikångest, svartsjuka, kontrollbehov, depression, martyrskap, offerinställningen...u name it. Han stod kvar då och nu. För han levde på de fina stunderna, den äkta kärleken som alltid sker parallelt i sådan relation. Han tyckte fördelarna övervägde nackdelarna, jag själv förstår ju att jag var så negativ och självdestruktiv att jag inte kunde förstå hur han ville vara kvar. Men att se helheten, är viktigt när man är i en relation med en person med en sådan störning.

Om du vill veta olika triggers så kan jag ge dig mina: Stress, från andra delar av ens liv, skola eller jobb etc. Att du håller det du lovar! Oväntade vändningar från det som planeras, stressar upp ens psyke. Att du faktistk hjälper till att ta beslut. Jag har svårt för velighet, då blir jag stressad. Att du inte är konflikträdd!! Bli inte tyst och tro att det ska göra saken bättre! Tro inte att du gör saken bättre genom att låta allt passera. Tror mina värsta utbrott blir av när jag känner mig nonchalerad, då höjer jag rösten mer och mer, börjar hyperventilera sen bryter helvetet ut. Men du behöver inte gå in i samma elände och skrika och slåss, utan se till att vara närvarande och lyssna, även om du kommer få olika bud varje minut,  tyvärr. Om du väljer att slå dövörat till...då kommer det bli värre är min erfarenhet. Människor utan denna störningen lugnar ju oftast ned sig, när man lixom lägger ned. Men inte borderline. När det gäller närhet och sånt, så kan jag säga att jag hatar dig, tänker lämna dig, kom inte nära mig, packar väskor redo för att dra....men menar inget av detta. Jag menar egentligen helt tvärtom...min sambo har fattat det. Vilket i sig inte är så bra..om jag faktiskt måste göra det nån gång...och ja, man blir tagen förgiven med alla dessa tomma hot...men vad ska man göra...men låtsas som att du tror på det varje gång. Gå aldrig din väg... efter ett stort tjaffs.

Sen kan jag säga att åldern hjälpt mig. Ju äldre jag blir, desto enklare att kontrollera. Det finns även kännetecken som visar på när jag är på väg in i en jobbig period. Antidepressiva har hjälpt mig när det är som värst, samtal etc. Men inget går att jämföra med att ha en partner som verkligen älskar mig för den jag är. 

Även en graviditet, har fått mina hormoner och serotoninhalter whatever att stabilisera sig ehhe...häftigt. Nästan som att naturen hjälper till, en moder ska vara lugn och fin för att kunna ta emot sitt barn.
  • Anonym (tips)
    Anonym skrev 2011-07-10 17:01:02 följande:
    Vad bra inlägg! Ett annat tips är att på förhand bestämma med sin partner hur man ska hantera konflikter. Jag blir helt hysterisk om min partner lämnar lägenheten efter att vi bråkat. Jag blir också fullkomligt galen om han ignorerar mig. Det som fungerar är ju att behålla lugnet hur svårt det än må vara. Men jag tror alla behöver olika. Därför är det bra att veta hur man ska göra redan innan bråket utlöser. Det som fungerat för mig bäst är när min partner sagt "jag förstår att du är arg just nu, men jag vill prata om detta när du lugnat ner dig. Jag går in till andra rummet och väntar tills du känner dig redo att prata i lugn och ro". Och om killen då även varit tydlig med att han inte kommer lämna mig för att vi bråkar, då känner jag mig tryggare. För det är tyvärr så att det går inte att resonera med mig när jag är så arg. Om jag bemöts med vänlighet och förståelse så går jag inte upp lika mycket i varv, utan kommer nästan av mig istället.
    Precis som du säger, att prata om vad som utlöser allt och hur vi ska agera när det redan gått över gränsen. Det är så vi jobbat med relationen, det tar tid och ibland går man back några steg...men sen går det bra igen. Har detta år haft två mindre utbrott, absolut inte i samma proportion som förut. Mitt liv fungerar bättre på flera håll en bara relationen, vilket också är viktigt. Men jag är medveten om att jag alltid kommer få jobba lite mer än andra med min självkänsla, min känslor och tankar, för resten av livet. Men jag är glad över att säga att det blir bättre med tiden...till alla som känner hopplöshet. Men att träffa rätt människor som verkligen älskar en...är a och o oavsett bordeline. :)

Va fint att du har en fin partner du med. :) 
  • Anonym (tips)
    Anonym (Har jag?) skrev 2011-07-11 11:00:14 följande:
    Hej alla fina människor här inne.

Jag väljer att vara anonym för just nu, jag är välidgt osäker på om jag hör hemma här. Jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig att finna någon klarhet i detta.
    Jag har haft en strulig uppväxt med komplexa relationer till familjen. I tonåren började jag mår väldigt dåligt och har gjort väldigt mycket korkade saker. Många har under årens lopp försökt hjälpa mig, från det att jag var ca 15 år. Bup, skolpersonal, psykologer osv osv. De har hjälpt mig till viss del, men oftast drar jag mig ur. Jag har inte gått till någon under en längre tid.
    I tonåren var jag väldigt destruktiv, med alkohol och självskadebeteende. Jag var väldigt impulsiv och stormig. Jag var väldigt omtyckt och populär och var alltid där det hände. Massor av vänner och många "friare". Jag har nästan alltid pojkvän, men även i de relationerna är jag väldigt stormig. När jag inte har pojkvän händer det mer ofta än sällan att jag "råkar" ligga med någon på fester (osv) fastän jag knappt vill det själv. Jag har inte varit bra i skolan på högstadiet & gymnasiet då jag inte gick dit, men fick ändå bra betyg. Jag jobbade i några år och det gick väldigt bra. Pluggar nu igen på universitet, och får väldigt bra betyg.

Det är just relations-biten i den här tråden som fått mig extra att fundera på om jag kanske också har någon form av borderline.. Jag känner igen mig i så mycket som ni skriver!
    Jag har alltid varit så jävla uppochner. Både i mig själv, men också i förhållanden. Jag kan vara världens bästa flickvän ena sekunden, världens värsta andra. Jag kan göra slut ena dagen, för att höja den andra till skyarna nästa. Jag är skitosäker och tror att han ska lämna mig ena dagen (vilket oftast leder till bråk), medan jag andra dagar tycker att jag är bäst i världen och det finns ju inte en chans i världen att han skulle hitta någon som är bättre än mig.
    Jag har haft panikångest och lider av PTS efter ett väldigt desturktivt förhållande.

Tillochfrån det att jag hörde talas om bordeline när jag runt 16 så har jag funderat på om detta är något jag har. Jag blockar det väldigt ofta, men tänker då och då att jag kanske borde inse. Jag har gjort en del sånnadär test på internet och har då fått väldigt höga resultat. Är det någon av er som vet något test som är "säkert"?
    Jag har lärt mig att försöka kontrollera mig i mina självskadebeteenden, men jag är fortfarande vädligt impulsiv i mina känslor och har svårt att vara stabil. Jag ser oftast i svart/vitt. Jag försöker lära mig att tänka efter innan jag fattar beslut, men det slutar oftast med att jag följer min första känsla, vilket oftast leder till korkade situationer.. Jag kan känna mig helt full av liv i ena sekunden, och helt fruktansvärt tom i nästa. Jag byter ofta riktining i livet, och bryter gärna upp mitt liv för något nytt (vilket jag gjort otaliga gånger) Jag har en stor rädsla för övergivenhet, när jag var 18 klarade jag knappt av att min pojkvän gjorde slut och tänkte ta mitt liv (som tur var fanns en vän som stoppade det hela).
    Min nuvarande pojkvän kallar mitt beteende för "schizofrent", och påpekade ofta i början hur framochtillbaka jag var med allting hela tiden.

Kan bordeline vara starkare och svagare i perioder, eller är det konstant?
    Vad får ni för hjälp (psykiskt/fysiskt)? Äter ni några mediciner? Är det någon av er som lever helt utan hjälp utifrån? Jag har många gånger fått antidepp och sömntabletter utskriva, men aldrig hämtat ut det pga att jag inte vill äta sånt (vilket i sin tur leder till självmedicinering av andra slag..)
    Hur gör man för att kontrollera de stora upp och ner gångarna?
    Hur gör man för att försöka förbättra sitt sätt att förhålla sig till sin partner?

Hoppas ni inte tycker jag åker alltförmycket utanför vad som är menat att diskuteras i den här tråden, men jag tänkte att ni om några borde ju kunna hjälpa mig att reda ut min gröt av tankar.
    Hej på dig , hoppas du mår fint för det mesta iaf!

Du är inte schizo! Fast självklart känner man sig som en till och från, men det är verkligen en stor skillnad tack o lov. Du kan förmodligen utgå från att du har någon personlighetsstörning, kan även vara ADH eller borderline. Men kan säga för att du ska få en utredning som leder till en sådan diagnos, är väntetiden lång och ibland kanske inte ens direkt hjälpsam. Väljer du att att gå privat är det annorlunda, men kostsamt.  Men det beteende som du beskriver, hör nog hemma där. Vet inte hur gammal du är, men borderline blir bättre med åldern, och för att svara på dina frågor så: ja, det finns sämre och bättre perioder, definitivt, med borderline. Oftast blir du extra känslig om du träffar människor som inte vill dig väl, (dåliga killar, vänner etc) stress i vardagslivet, sorg, ja allt som påverkar oss människor, men för en bordelinepersonlighet blir det extra tungt. Jag hamnar i perioder av nedstämdhet som sätter igång mina värsta utbrott, jag har lärt mig att känna igen när det närmar sig och tar antidepressiva som hjälper mig jätte mycket...de balanserar mitt humör. 

Men i nuläget, är jag gravid och det rekommenderades inte att jag skulle fortsätta med mediciner under graviditeten. Jag har varit utan något i stort sett hela 9 mån och kanske fått max 2 utbrott. Mår bra, lever liksom lugnt och tjaffsen är på normal nivå. Jag blir inte värsta monstret, utan kan säga vad jag känner utan att gapa och skrika. Jag vet inte hur det blir efter jag fött mitt barn, men det känns stort att kunna leva mitt liv som jag gör nu och hoppas att det fortsätter så.

Vad det gäller partner, förklara hur du mår och känner. Men oftast om han är en bra kille som verkligen vill stanna hos dig, kommer han oxå lära sig att se i vilka stunder du faktiskt inte mår så bra. Förhoppningsvis kommer han inte utmana ödet med att stressa dig mer eller pressa dig. Fixa lite böcker om varför vissa människor utvecklar vissa beteenden i sitt liv. Lite orsak och verkan, så att han fattar att det är inte bara att sluta bete sig som du gör...när du känner för. 

Hoppas det hjälpte lite :) 
  • Anonym (tips)
    Mistelstein skrev 2011-07-11 13:29:05 följande:
    Har varit på mitt första besök idag och redan efter det sa psykologen att hon ogärna sätter diagnoser på folk, men att jag visar tydligt på borderline problematik. Och att jag ej är så långt ut på skalan att allt är endera svart eller vitt. Att jag iaf har självinsikt.
    Ska jobba med verktyg så jag kan lära mig hantera de jobbigaste bitarna samt komma in till kärnan av vad det jobbiga är.
    Har man bra självinsikt hamnar oftast mellan stolarna inom vården(psykatrin). Det är min erfarenhet. Säger jag att antidepressiva har hjälpt mig att stabilisera mitt humör tidigare,när jag kommer in akut, så är det antidepressiva jag får utskrivet och sen är det bara att gå hem. Eftersom jag oftast kan redogöra så bra för mitt tillstånd, är helt lugn i stunden och har ett "normalt" liv så är jag inte ett av de värsta fallen som får utredning på en gång. Därför är det enda jag kan gör att söka privat. Det bästa är att göra som din psykolog säger att jobba med olika verktyg, kanske inom KBT eller DBT och sen ta mediciner om du hamnar i ett tillstånd då du inte kan ta till dig denna hjälp, t.e.x depression som oftast är en konsekvens av de flesta diagnoser eller personlighetsstörningar.

Borderline i sig är att ju att leva "on the edge". Du tippar över ibland... :)
  • Anonym (tips)
    Anonym (blä!) skrev 2011-07-13 00:49:03 följande:
    jag hoppas det inte blir för dig som för mig, jag fick megaångest att barnet var utanför magen, att jag visste att barnet blir äldre= mer stress och utmaningar, ingen kontroll någonstans! kunde sitta med barnet i famn i timmar och bara gråta, flög i mig att jag skulle sluta leva för att jag orkade inte med alla känslor, tittade jag på barnet så grät jag osv.
    Tex min kamera pajjade just före barnet föddes så hade inte med den till bb och närmaste tiden som planerat, än idag har jag grym ångest att jag inte fick fotat på ett tag.
    Nu har det blivit bättre men ibland kommer paniken krypandes.

Sen slutade jag amma redan vid 4 månader, mjölken kom inte, jag är ju sån som straffar mig med svält så jag slutar äta i perioder och då tog mjölken slut.
    Alla andra tyckte det var fantastiskt strongt gjort av mig att jag blivit smal och som vanligt direkt efter förlossningen, men de vet ju inte om min problematik.

är det någon annan som har problem att prata med eran samtalskontakt? när jag kommer dit pratar jag om allt annat än mitt mående, jag har aldrig sagt ett ord om mina mörka tankar, jag klarar inte av det, har ändå gått hos denne i 3 år och det är mest prat om väder och ytliga saker.
    Min partner har bett mig byta men jag är för feg, jag tänker på hur jag sårar min samtalskontakt osv, det är för skrämmande.
    Samma om jag är sjuk, till det yttersta håller jag mig från att söka hjälp, söka hjälp= tappa kontrollen.

Andra som upplever extrem kontrollbehov???
    Hej!
    Inte kollat tråden på ett tag så fick bläddra lite. Jag har ju fött mitt barn nu :) En underbar flicka. Och klarade av dem vanliga mamma-bluesen som varade kanske en vecka...var så inställd på att dem kanske kunde rubba det jag hunnit bygga upp under graviditeten. Men nu har det gått 3 veckor sedan förlossningen och trots lite jobbiga kvällar och mycket fokus på min bebis, så är hon värd allt! Så fort jag tittar på henne så försvinner allt. Som någon tidigare skrev, hon är mitt botemedel...jag kände under första veckan det du beskriver...att jag började gråta så fort jag tittde på henne..mest för att jag aldrig vill förlora henne...vad ska jag göra om det händer henne något..nä usshh...bara grät. Bestämde mig för att inte gå in och älta dem tankarna och det gick över... 

Känner hur hon trygg hon känner sig hos mig...om hon gråter i sin pappas famn så går det över så fort jag får henne i min famn. Hon tittar mig rakt i ögonen och jag bara vet att mitt liv har fått en annan mening för gott. För henne ska jag göra mitt bästa, jobba hårt under de svåraste stunderna för att hon sak få en tryggare uppväxt än den jag själv haft...

den onda cirkeln ska inte fortsätta...jag bryter den. 
  • Anonym (tips)
    Anonym skrev 2011-08-06 11:35:19 följande:
    Och så har jag gjort det igen... Killen som jag VILL försöka med sa att han bara ville vara vänner för han inte ville riskera att såra mig. Jag reagerar inte då. Men sen flera timmar senare så skickar det dumma smset där jag bryter kontakten med honom helt. Jag vill ha honom till 100%, och istället ser jag själv till att det blir 0 istället. Blir så arg på mig själv.
     Den där repliken med att bara vara vänner för att han inte vill såra dig, känner jag igen. Men det va killar som passerat mitt liv och såhär i efterhand inser jag att dem inte tyckte om mig tillräckligt egentligen. Vadå inte såra, ...man blir väl minst lika sårad om någon man tycker om inte vill satsa ch bara vara vän. 

Och jag gjorde precis som du, sådär på impuls bara skrev att jag inte ville ha kontakt osv. Du har inte sett till så att det blir noll, som du skrev. Han har det. Skyll inte allt på dig själv, du är som du är....och det där med att andra killar tycker du kanske är för intensiv...klart jag oxå fått höra det om mig. Oh ja, jag var väldigt intensiv när jag va yngre....so what? Dem kunde bara inte hantera mig. Men det betyder inte att det inte finns killar som kan. Och tro mig dem behöver inte se ut som nån bad guy kille, eller muskelknutte, kan vara den mest nördiga killen som faktiskt visar mer förståelse....tålamod.

Tycker att killar ofta snackar om tjejer så för övrigt...dem vill gärna va med en sånn tjej men väljer en lugnare till sist...dem är ju fega och bekväma av sig. Det skapar bara mer huvudvärk för dig att försöka "vara lugn och fin tjej", aldrig få utbrott, inte visa att du är beroende av honom, försöka vara som alla andra "normala".
    Med åren har jag insett att alla mina "lugna" och "icke bordelinevänner haha" faktiskt nojjar för samma saker som mig...men dem hanterar sina känslor bättre....dem visar inte det som vi gör...dem håller in det mer....dem är bra på att kontrollera sina impulser....Men dem tänker som vi och har samma rädslor. Har oxå märkt att dem oftast råkar ut för tyvärr för att killen är otrogen, dem litar alldeles för mycket på dem...dem tonar ned sin svartsjuka till den graden att dem inte ens ser de uppenbara tecken... en del har flera gr sagt att dem önskade dem kunde vara mer som mig...säga rakt ut, visa mina känslor, våga ifrågasätta..kräva mer etc...

Oj, långt brev. Jag bagatelliserar inte dina känslor, man kan må riktigt piss och kärek kan fucka huvudet på en. Men det finns killar som inte tycker de tråkiga och lugnare tjejerna är dem bästa....finns dem som vill ha lite utmaningar som dig och mig...lovar . kram

• Anonym (tips)
    Anonym (blä!) skrev 2011-08-05 10:21:01 följande:
    Grattis! Jag förstår precis vad du menar, har själv varit och är i den sitsen.
    Som nu bråkar vi om allting, jag försöker vara stark och inte följa mina impulser.
    Barnen ger en kraft som ingen kan förstå, man orkar alltid lite extra!
    Grym du är! Vi får helt enkelt tänka lite mer och kämpa lite mer för att hålla inne med vissa känslor, när det är som värst. 
    Jag vet att det kanske inte alltid kommer gå, men jag vill ha det på en nivå som fortfarande är ok. Hur gamla är dina barn? Och hur har livet sett ut med barn? Nyfiken. 

Kram
  • Anonym (tips)
    Anonym (blä!) skrev 2011-08-10 21:14:12 följande:
    Jag har ett barn strax under året, vissa perioder har varit tuffa, men när jag ser resultatet av mitt hårda arbete så är det värt allting, en frisk fläkt i måendet, jobbigt då jag inte förstår men vi har så mycket kärlek så brukar gå bra ändå.

Nu har jag låtit min borderline ta över, jag har handlat över vad jag kan handla, har kläder och prylar jag inte ens vill ha och jag träffade mitt barns pappa som jag inte träffat på ett bra tag, för att vi bestämde gå skilda vägar och han har inte velat ha kontakt med oss, det värsta är att vi struntade i skydd för att jag tänkte naivt att inte händer det något, det kändes så lockande, något förbjudet och spännande, jag vet hur barn blir till så blir så arg på mig själv, att jag aldrig lär mig kontrollera min sexdrift och impulsivitet!
    Toppen på allt så fick jag för några minuter sedan ett sms att han ångrar sig och hoppas att jag väljer abort om det skulle bli så för att han har träffat någon annan.
    Det gjorde ont, det förklara varför han hållit sig borta.
    Vet inte vem jag är mest arg på, mig eller honom!
    Fan da, va jobbigt. Men ingen är ju perfekt och känslomässigt avtrubbad, klart det är svårt med ett ex, som dessutom är pappa till ditt barn. Nånstans lever ju kanske ett hopp trots allt, ni har ju ett band som alltid kommer finnas. Men skyll inte på dig själv, ni är ju två om saken. Han vet hur barn blir till lika mycket han. Att han ens orkar skicka ett sms och kräver nått. Du får se honom i sitt rätta ljus, det är fult av han om han nu är kåt och bara efter ett ligg, då gå tilll sitt barns mamma, du av alla är ju faktiskt den han borde hålla sig ifrån om han inte menar nått seriöst. Han har väl redan varit där och förstört ditt hjärta en gång, och ni har ett barn som behöver ha en glad mamma. Försök och se vilket konstigt beteende han faktiskt har och inte klandra dig själv och ditt. Sen om du impulsköper ok, men om du har grejer du inte vill ha, sälj dem på blocket och eller lämna tillbaka, utan att tänka. Bara gör. så får du lite tillbaka.

Hoppas får en bra kväll.

MM

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?