• Anonym (Kim)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Hej, jag har diagnosen borderline sedan några år tillbaka. Än så länge har jag inte blivit erbjuden DBT eller MBT. När jag frågade min dåvarande samtalskontakt om det, som hade nån liten kbt-utbildning, så sa han att det var ungefär samma som det han pysslade med. Jag var inte nöjd med honom så jag bytte. Är fortfarande inte nöjd med kontakten på öppenvården och undrar varför jag inte blir erbjuden DBT eller MBT.
    Jag undrar om någon kan beskriva skillnaden mellan ex. KBT och DBT eller MBT. Varför ska jag ha annan behandling? Hur ska jag argumentera för det?

• Anonym (Kim)
    ModestyB skrev 2011-12-11 15:03:32 följande:
    Om dom inte är säkra på att du har just borderline så kan dom inte utesluta att medicin fungerar. Det finns även borderlineare som är hjälpta av medicin.Stå på dig!!

Att dom är försiktiga med att diagnosticera med just borderline var att det var så inne, att många felbehandlades. En god vän till mig, som har ganska mycket insikt, har berättat att forskningen visat att borderline är på väg att fasas ut helt som diagnos, eftersom det egentligen oftast handlar om ADHD, där kvinnor reagerar annorlunda än män, med stört känslomönster, skadebeteende och annat "borderlineigt". Jag tror på henne.
    Jasså? men är man då helt säker på att borderline öht inte finns? Är det istället adhd, eller är det personer med adhd i botten som sedan utvecklar Borderline?

Jag som inte har adhd som diagnos (men självfallet har jag många tendenser. är väldigt lugn på ytan dock) utan känner mig som ett typexemplar av borderline undrar ju vad man då ska hitta på för stämpel på mig...
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?