• orolig2121

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Nej, hon har nog inte spelat, men hon fungerar inte som du gör i ett förhållande. Det brukar vara fantastiskt bra i början på ett BPD-förhållande. Hon har just börjat komma ur perioden när hon idealiserar dig hela tiden. Problemen du sett hittills låter små, det kommer bli värre, betydligt värre. De här första harmoniska månaderna kommer inte tillbaka.

• orolig2121

Mycket vanligt beteende i ett borderlineförhållande. Brukar kallas push-pull. Om hon inte träffar någon annan kille så kommer hon antagligen fortsätta göra slut (eller hota att göra slut) och sedan desperat vilja bli ihop igen. Hon har ingen elak plan med det här, det är bara så här hennes egna känslor åker berg-och-dalbana. Hon älskar dig ibland och hatar dig ibland. Om hon plötsligt slutar och försvinner så har hon träffat någon annan.

"I måndags skulle jag komma till henne och hon smsade om om jag var på väg och hur det gick osv. sen 10 minuter senare ringde hon och sa att jag inte kunde komma... "

Väldigt vanligt beteende med borderline. Hon kommer fortsätta så. Hon kan inte själv göra något åt det eftersom det är djupt liggande känslor som kastar runt henne och de känslorna växlar på ett sätt som du och jag aldrig har upplevt. Ju närmare ni kommer varandra, och ju mer hon älskar dig dig, desto värre kommer känslostormarna bli. Hon kommer kastas mellan kärlek och hat (inom några minuter), och hennes skräck för att du ska överge henne kommer växa och få henne att fundera på att överge dig innan du hinner överge henne. Det är ingen rolig sjukdom att ha.

• orolig2121

Om hon går i terapi och tar emot vård och har bra sjukdomsinsikt så kan du kanske få det att fungera, men tro inte annat än att hennes borderline kommer vara en stor faktor i er relation.

• orolig2121
    Badabing skrev 2013-02-01 12:20:33 följande:
    Oj! Har du erfarenhet av bps förhållande själv?
    Hon har mycket bra sjukdomsinsikt och stor empati. Men ibland blir hon jävligt sur.
    Hon säger att hennes känslor för mig inte ändrats men att hon behöver tid att reda upp sig själv. Men samtidigt så verkar hon velig vad hon vill med oss.
    Jag är kanske naiv men hon verkar inte vara så illa som jag läst om i tråden..
    Ja, jag har haft ett borderlineförhållande. Fantastisk tjej, men hennes borderline gjorde till slut förhållandet omöjligt.

Ja, du är naiv. :) Det du har sett hittills är som det brukar börja.

Återigen, hon är inte elak eller menar att vara taskig mot dig, men hennes känslor kastar runt henne som en roddbåt i en storm. Var snäll mot henne men akta dig så du inte själv blir mosad. Men du kommer antagligen bli mosad ändå, för du är kär och kommer vilja tro att din tjej med borderline är annorlunda och att du kan få henne lugn och trygg. Du får gärna skriva något här om några månader när du mår sämre...

Hur gammal är du, ungefär? 
  • orolig2121

Vi var tillsammans ungefär ett år.

"För även i detta hon sysslar med nu visar hon sina känslor och empati."

Hon har känslor, MYCKET känslor. Hon har också empati, när hon inte är för upptagen med inre känslostormar för att orka bry sig om dig, och när hon inte känner sig kränkt av någon bagatell som du gjort dig skyldig till.

"Hon sa att vi inte ska höras på en vecka nu. Tror du att det är dumt av mig om jag hör av mig innan dess? Eller ska jag vänta ut henne helt?"

Gör som du känner för. Hennes problem beror inte på dig och du kan inte lösa dem åt henne, men som alla andra människor blir hon antagligen glad om du visar att du bryr dig om henne. (Vad hon visar kan vara en annan sak.) Du har ännu ingen aning om vad det är du ger dig in i.

"Hon har sagt att jag får henne lugn och trygg..."

Hon har borderline. Exakt hur har du tänkt bota det? Med en kram? Hon mår bättre av en kram som alla andra, men du kan inte bota hennes sjukdom. Har man borderline är man inte lugn och trygg.

• orolig2121
    Badabing skrev 2013-02-08 22:13:22 följande:
    Hej igen.
    Hon är så jävla medveten själv och vill inte det ska eskalera och såra mig ännu mer så hon ser det som kört mellan oss och vill inte träffa mig =(
    Medans jag saknar ihjäl mig efter henne.

Försöka kontakta henne...antingen pratar hon som vanligt om allt annat, eller så hugger hon mot vad jag än säger, eller så förstår hon och förklarar varför det är som det är eller så bara ignorerar hon mig.

Jag är helt knäckt för hon var den mest underbara tjej som jag varit med och passade mig bättre än alla jag tidigare varit med. På alla plan. Sucks.. söt är hon också.
    Jo, det är en kick att bli intensivt beundrad av en söt tjej, men det är dags att komma tillbaka till verkligheten nu.

Du är inte en gud, du är en människa.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?