Inlägg från: Anonym (Ullis) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ullis)

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

orkabpd skrev 2015-03-20 17:04:55 följande:
    Problemet med borderlinerelationer är alltså att de väljer fel partners...? Alltså, menar du allvar med detta? Borderlinestörda personer knäcker sina familjer, sina terapeuter, sina romantiska partners, syskon, släkt, vänner, det mesta. Du är ju precis inne i borderlinetänket. "Det är de omkring den borderlinestörda som har problem egentligen". Det där fick jag höra i 2 år av mitt ex (anekdotisk bevisföring, javisst, men antalet liknande berättelser är ju nästan oändliga). Det var mig det var fel på, hennes mamma, hennes pappa, hennes bror, hennes morfar, hennes vänner. Alla hade svikit henne och var fruktansvärda lögnare. Att hon KONSTANT ljög, gick till mamma och sa hur hemsk pappa var, gick till pappa och sa hur hemsk mamma var, gick till mig och sa hur hemska vännerna var, gick till vännerna och sa hur hemsk jag var... det räknades inte alls.

Det är precis det här jag menar är avsaknad av självinsikt. I den borderlinestörda personens värld så är det alltid allt annat och alla andra som det är fel på. Jag ringde upp hennes ex i smyg och rpatade med honom om deras relation. Han blev helt förtvivlad och sa "men herregud, det är ju precis så hon lurade mig, har hon gjort det ännu en gång." Men visst, hon kanske valde "fel partner" tre gånger om. Fast då har du ju bekräftat min tanke om brist på självinsikt oavsett.

Jag kan inte relatera till vad självinsikt innebär om det inte är självkontroll. För mig är det ekvivalent. Om jag inser att jag gör x fel, så kan jag förändra x. Det är precis samma sak i min värld. Tydligen är det inte så i borderlinestördas värld. Jag kan inte relatera till det. Jag vet - på fullaste allvar - inte vad det innebär att säga "jag vet att jag gör x fel" men inte kunna förändra det. Det måste vara ett helvete att vara handfallen inför sitt eget beteende. Jag kan sympatisera med det, men jag förstår det inte.

Den självinsikt jag efterfrågar hos borderlinestörda är att de accepterar sin problematik och håller sig borta från romantiska förhållanden tills de lyckas lösa sina problem. Borderlineförhållanden är fruktansvärt traumatiska för anhöriga.
    Håller med! Borderline personer ska hålla sig så långt ifrån ett förhållande som möjligt.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 16:54:50 följande:
    Håller med! Borderline personer ska hålla sig så långt ifrån ett förhållande som möjligt.
    Har sett detta på nära håll!

Att leva med en manipulativ, otrevlig, mytoman, egoistisk, barnslig person som inte växt upp än är inget som lockar när man kan få MYCKET bättre. Nu har min kompis en "normal" tjej och inser nu vilket helvete borderline personer ställer till med för sin omgivning.

Det kanske inte är så enkelt, men att ha borderline är en "slippa ta ansvar diagnos".
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:22:59 följande:
    Varför tror du att alla med borderline är manipulativa, otrevliga, barnsliga etc?

Varför tror du att borderline är en "slippa-ta-ansvar-diagnos"?
    Jag orkar inte svara på alla dina frågor. Jag talar utifrån mina egna erfarenheter och hur jag har upplevt det.

• Anonym (Ullis)
    orkabpd skrev 2015-03-21 19:27:37 följande:
    1. De är barnsliga rent faktiskt. De är anknytningsstörda och är fast på en 2-4-årings emotionella utveckling. Detta är ju så att säga definierande för diagnosen. Splitten, känsloutbrott, okontrollerad ilska, fantasierna om separationer och övergivenhet. Det är precis så barn uppfattar sin omvärld.

2. De uppfattas som otrevliga för de kan inte förstå andras behov. De kan bara se till sina egna behov. Googla theory of mind.

3. De är manipulativa för att, dels det som står i punkt 1 och 2, och dels för att de är så rädda för separationer (som är egodöd för dem eftersom deras själv endast är spegligar av andras själv, de har inga egna) att de gör vad som helst för att undvika dem. Inte minst hittar på vilka lögner eller fantasier som helst för att inte bli övergivna.

DISCLAIMER: Ja, det finns olika grad. Det jag beskriver ovan är de som verkligen har BPD och uppfyller de flesta av kriterierna. Det finns säkert mildare fall. Bli inte arg på mig. Tack.
    Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
  • Anonym (Ullis)
    orkabpd skrev 2015-03-21 19:34:04 följande:
    Hur yttrar din problematik sig?
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:30:20 följande:
    Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
    Hoten är inte fjantiga och dumma. De speglar känslan i nuet för den med borderline. De säger som de känner just då. Precis som ett barn gör. De har inte förmågan att tänka "den här känslan går över" eller "vi kan sätta oss och reda ut varför jag känner såhär, så att jag slipper känna så mer." Det är bara "panik, ångest, därför vill jag dö nu, för allt gör ont." Finns inget djupare än så, tyvärr.
    Jovisst, så är det ju. Men man tröttnar ju till slut, man orkar ju inte ta hur mycket som helst och för en person som är "frisk" framstår en borderline person som omogen och barnslig, och då blir även deras hot det.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:41:07 följande:

Jag förstår inte poängen med en del av inläggen, de är så onyanserade. Inte orka svara på frågor. Varför skriva då? Bara för att få vara ett asshole? Kom igen. Lite mer får man nog anstränga sig om man vill verka seriös..

Men vad vill du att jag ska svara då? Nej, borderline personer är varken manipulativa, egoistiska m.m, de är precis som vilken person som helst......är det svaret bättre?

Har du borderline? Om du har det och inte känner igen dig i något som jag skrivit, va har du för svårigheter då pga diagnosen?

• Anonym (Ullis)
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 20:00:49 följande:

Tror inte på din sk expertterapeut ett dugg tyvärr, orka. Läs på mer. De flesta av oss blir friska med rätt behandling.

Okunskap.

Det där tror inte jag på. Medicin kan inte ta bort er problematik, den kan lindra dock.
  • Anonym (Ullis)
    Anonym (Gränsland) skrev 2015-03-21 20:12:54 följande:

Jag har ibland känslan av att bli övergiven när sambon tex bara ska ut en kväll. Rädd att han ska hitta någon annan. I början brukade vi ha bråk om det. Nu försöker jag ignorera min känsla. Känner ju fortfarande samma känsla, men undviker att agera ut dom.

Som jag och den psykologen som utredde mig diskuterade så är vissa kriterier ganska diffusa, alltså har jag endast små tendenser till vissa kriterier.

Så du skulle helst vilja hålla honom inlåst då? Skulle du må bäst då?

Vad är det som är så hemskt med att bli övergiven? Självklart mår ingen bra av att bli lämnad men man gå ju inte runt och oroar sig för det. Därför vore det intressant och veta vad en borderline person tycker är det värsta med att bli lämnad/övergiven?

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?