Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Anonym (nyfiken) skrev 2010-05-09 08:00:11 följande:
Hej. Blir lite nyfiken på detta. Försöker förstå hur ni (som verkar ha stor insikt i era beteenden/diagnoser och effekt det har på andra) kan fortsätta bete er på det viset? Att en person utan sjukdomsinsikt gör det kan jag bättre förstå. Man har väl alltid ett ansvar över hur man beter sig? Jag fick lamictal själv och det hjälpte mig. Det + en förbannad massa envishet. Är en helt annan person nu, utan medicin och utan den värsta ångesten. Vaknade upp en dag.
Därför att även hur mycket självinsikt man än har så är känslorna extemt svåra att hantera. Tänk dig din nivå när du blir arg, det är tufft men du kan behärska dig förmodligen. Gånga din ilskenivå med 100. Är det lika lätt att behärska dig då? Många med borderline upplever alla känslor mycket starkare än andra människor, så ilska och sorg tex går till så extremt höga nivåer att det lätt blir ohanterligt. Alla har även olika mycket impulskontroll, och har man brister på det planet så är det ännu svårare. Det är svårt att förklara, men det är som att något annat tar över ens kropp när man får känsloexplosionerna.
Även när det gäller relationsproblem så är det svårt. Man måste hitta nya vanor, trotsa ångesten osv. Och återigen, extremt höga nivåer med ångest gör det otroligt svårt att kämpa emot det.
Jag har varit så här hela mitt liv. Detta är min personlighet. Tyvärr består den av många "dåliga" sidor. Men tänk dig själv, om du ska ändra hela din personlighet, den som gör dig till dig, hur lätt är det tror du? Det går säkert men är otroligt svårt, man måste verkligen kämpa. Ska jag bli normal så måste jag ändra allt jag är. Och som sagt, man måste kämpa otroligt hårt. Då ska du även ha i åtanke att många dras med tunga depressioner, en sjukdom som gör att man har mindre ork och energi än andra. Så förutsättningarna är inte det bästa.
Det går säkert att bli bra, men det tar lång tid och tyvärr når inte alla målet.