Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Men ger SCID-II "diagnosen"? Jag har varit orolig för att det formuläret och intervjuerna kanske inte räcker till....även om psykologen sa att jag hade borderline personlighet efter det..........
Jag funderar också på hur lång tid man brukar gå i psykodynamisk terapi? Jag är livrädd för att psykologen ska säga att jag är klar och frisk nu, jag har en sån "glad" yta som jag inte kan ta bort alltid....men vi har pratat om alla mina problem, jag har ju både tvång, GAD, panikångest, haft djup depression för några år sen och nu fick jag ju veta att jag har flera personlighetsstörningar.... Ändå är jag rädd för att han kanske tycker att jag är färdig med behandlingen nu efter ett 1/2 år?
Hur länge brukar man gå i psykodynamisk terapi?
Jag har gått i KBT mot mitt tvång också....men visste ju ej att jag hade bordeline, så kanske får jag DBT med, hoppas jag..... *hoppas, hoppas*
TS: Min uppväxt var ett levande kaos. Psykologen har förklarat att man föds med en personlighetsstörning men att det aktiveras av omgivning/uppväxtmiljö m.m. Så personligheten är inget man kan ta bort, man kan bara försöka hantera omgivningen.... Jag vill också inget hellre än ha en fin relation, men jag får ju såna problem genast.....nu är jag 31 år. Hur gammal är du? Jag kan känna att jag hade velat ha barn OM jag skulle klara av det, men jag är rädd för att inte klara det....och rädd för att ej förbli barnlös....rädd för att ej älska barnet.....rädd för att barnet ska ärva helvetet....rädd för att jag blir intagen med bälte på psyk och ingen behandling hjälper......ja, så rullar tankarna...
När det gäller att dö, så var det samma sak för mig. Livet har varit ett lidande en övervägande del av tiden. Jag är orolig för att det kommer att kännas som en "lösning" en dag i framtiden, men att jag inte kommer att klara av att ta livet av mig, utan bli tvungen att fortsätta lida (har jobbat med patienter som fått hjärnskador och ett större helvete efter misslyckade självmordsförsök)......
Egentligen vill jag ju inte dö, jag vill bara att livet ska fungera. Men hade man velat dö, är det ju svårt i sverige eftersom det inte är lagligt att bestämma sånt själv.....ibland kan jag oroa mig att jag kommer bli som de patienter jag jobbat med; efter ett misslyckat självmordsförsök istället bli som en grönsak, medveten med ett kollie......*usch* Ja, det är farhågor....
Jag vill som sagt egentligen inte dö, bara må bra......
TS, jobbar du heltid? Minns ej om jag frågat..... Det är ett STORT problem för mig detta med jobb. Jag tröttnar extremt snabbt, orkar ej med fasta arbetstider, blir lessen av folks kommentarer, känner mig stressad av chefens krav......funderar på vad man ska jobba med med denna diagnos??? :(