Anonym (blä!) skrev 2011-07-19 11:37:31 följande:
Det beror på personen, vissa vill jag inte att de ska veta att jag är "sjuk" och ja, jag blir arg, ibland mer, ibland mindre, jag ska göra tvärtom eller inte alls, jag kan tex om någon säger prova marmelad, det är gott, så kan jag bli sur och säga jag vet vad jag tycker om och det är äckligt, sen hatar jag det i en vecka, sen köper jag en stor burk och äter det hela tiden, om det blir prat om den där marmeladen kan jag bli tjurig som ett barn och tjata nähä till allt man säger åt mig, går inte alls prata med mig!
Det är som min mamma säger, jag har en slags tvång, det jag riktigt tycker om, det tycker jag OM, det jag inte tycker om, AVSKYR jag, svart på vitt, inga färger här inte.
När jag var mindre så brukade mamma låsa in mig på rummet och få ruska av mig min ilska, hon kunde inte hantera den, kan hon inte än idag, hon blir genomskinlig för att inte få en attack.
Men jag har ALDRIG sagt åt dem att jag hatar dem, vill de ska dö osv, pojkvänner kan jag men inte mina föräldrar, det tycker jag är konstigt.
Oh, då kanske det har med borderline att göra ändå? Har liksom aldrig fattat varför jag beter mig på det sättet.
Skrattade och kände igen mig i det du skrev om marmeladen! Jag brukar heller inte agera utåt vid dessa situationer, men kan till slut bli arg och säga åt folk att sluta tjata. Min ilska är oftast inåtvänd, tyvärr... Ibland hade det ju varit skönare att bara skrika lite mer när man blir arg...
Som kommentar till ditt andra inlägg, om hur du mår: Jag känner igen mig än en gång! Som jag ser det finns det två vägar ut: stå ut och se om det går över eller ta en paus. Att ta en paus när man är småbarnsmamma är inte alltid lätt, framför allt inte om man har en partner som inte förstår hur det är att ha borderline. Försök att koncentrera dig på de saker som du faktiskt tycker om med din partner till att börja med, så länge ditt barn får omvårdnad lider det inte. (Om du inte säger elaka saker och så, men från din text ser jag inget sådant.) Fråga honom om det är okej att du åker hem och sover hos en kompis några dagar eller hos mamma eller nåt, komma bort och få andas, sakna lite. Försök att få honom att förstå!
Jag tycker inte att du skall göra något drastiskt.
Att prata med varandra är nog enda sättet att få förhållandet att fungera när man har borderline, annars blir det ju bara pannkaka av allting. Jag har t ex en kompis som är dålig på att höra av sig samt svara på sms. När hon inte svarar mig blir jag rädd att hon "inte vill ha mig" och då vill jag "dumpa" henne. Detta kan jag dock förmedla till henne och då skärper hon till sig och hör av sig. Men det krävs ju att partnern/vännen vill förstå och orkar förstå och agera utefter vad vi vill och behöver...
I lördags fick jag ryck och skulle helt plötsligt gå och hoppa från en bro. Springer iväg mot mitt mål, kände mig hatad och ensam och ful, fet och värdelös och orkade inte mera. Detta från att några minuter tidigare ha suttit på en pub och haft det trevligt med mina vänner och pojkvän. Kommer fram till bron och inser att den inte är tillräckligt hög för att dö om man hoppar, blir sur och besviken och väljer att gå hem istället. Pojkvännen var helt förkrossad och arg på en och samma gång, jag var dock bara arg för jag ville bort. Dagen efter insåg jag att det var jäkligt bra att bron inte var så hög som jag trodde att den skulle vara, för vad hade hänt då? När jag vaknade och såg min kille, höll om honom och kände att jag var lite morgonkåt så var ju all den ilskan, sorgen och besvikelsen borta!
Lite alkohol kanske du behöver, men inte mer än så. Okej?