• orkabpd

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 17:50:41 följande:

Men alltså - kan man som "borderlinestörd" få protestera mot det du säger - utan att du automatiskt slår bort det med "detta är borderline-tänk" ?

Är det verkligen en diskussion du är ute efter - där båda parter får alltså får lägga fram sitt perspektiv ?

Menar - du verkar inte vara öppen för motargument - utan endast vilja föra fram ditt eget perspektiv/din "sanning". Du har alltså, själv, ett väldigt svartvitt tänkande - vilket inte leder diskussionen nånvart.

Som det nog redan sagts innan - om du är ute efter att bearbeta kaoset ditt ex lämnade dig i - hjälper det dig inget alls att skylla på henne/störningen/ta ut frustration på andra med störningen. Du blev illa behandlad - kontinuerligt - för att du stannade kvar i det. Ditt ex har alltså EN del i det hela, och du har en annan.

Människor kan vara olämpliga för romantiska relationer av många andra skäl än borderline. Har man problem, och inte är färdig med sig själv - bör man nog ej dra med andra i kaoset - det håller jag med dig om. Ditt ex resonerade nog inte såhär, och verkar inte ha fokuserat mycket på att läka som människa. Många av oss gör det dock - annars skulle vi ju inte analysera för att förhindra att våra misstag upprepas.

Att bli diagnostiserad - säger ingenting om hur man kommer förhålla sig till störningen i fortsättningen, eller vilket arbete man kommer att utföra för att lära sig leva med den. Sånt ligger på individnivå - och människor kommer alltid vara olika bra/olika dåliga på att lära sig leva med handikapp.

Mja. Det ligger på individnivå, men borderlinestörda har en tendens att fortsätta göra samma misstag om och om igen hela sina liv, tills de inte står ut mer och tar livet av sig. Detta gäller inte anhöriga som blir traumatiserade.

Dynamiken är ganska intressant. Borderlinestörda har en tendens att flytta över all skuld på de närmaste anhöriga, tex pojkvän. Så när förhållandet sedan avslutas så känner fd pojkvännen skuld och sorg, medan den borderlinestörda tjejen raskt går vidare och tänker "fan vilken hemsk pojkvän jag hade." Detta resulterar i introspektion hos killen, som förändrar sig för att inte råka ut för samma skit en gång tll. Medan tjejen anser att det är killen som var knäpp - att hon var ett offer för hans galenskap - och sedan går vidare till nästa och tänker "nu kommer det vara annorlunda."

Oförmågan att acceptera ansvar för sin del i förhållanden är också oförmågan till förändring.

DÄRTILL saknar borderlinestörda mentaliseringsförmåga nästan helt och hållet, vilket försvårar förändring ytterligare.
  • orkabpd
    Anonym ("ond") skrev 2015-03-20 18:55:42 följande:

Fast nu beskriver du ändå ett enskilt fall - dvs. det mellan dig & ditt ex.

Om du läser igenom tråden - kommer du att märka att många av de som skrivit i den, tar ansvar för sina egna handlingar, och ser SIN del i det hela. Tycker alltså inte alls det stämmer att "borderlinestörda har oförmåga att acceptera ansvar för sin del i förhållanden".

VISSA är säkerligen såsom du beskriver - dvs saknar självinsikt/förmåga att förbättras - men det är betingat till något helt annat än den aktuella störningen. Att inte ha självinsikt är inget som står i diagnoskriterierna för borderline - vad jag vet. Det är än en gång något som sker på individnivå.

VISSA - stannar dock upp, analyserar var det går fel, ser sina begränsningar, och förstår hur de bör förhålla sig till dem.

Slutsats; alla med borderline är inte stöpta ur samma form ... Men det tycker jag är rätt självklart.

Sen är det ett FAKTUM, tycker jag, att man om man lider av borderline - behöver undvika vissa personlighetstyper för allt i livet. Är man osäker, otrygg och instabil - så ska man absoluuuut inte vara med någon som FÖRVÄRRAR dessa kvalitéer. Det säger sig självt.

SÅ - detta med att det är "pojkvännens" fel, är inte alltid taget ur luften. Ibland har man satt sig i en relation - med någon som aktivt motarbetar en och gör en till sitt allra sämsta jag.

Man har helt enkelt valt någon som var helt fel för en - och det funkade inte. Inte svårare än så, egentligen.

Ett enskilt fall, jo visst. Men du hittar ju otaliga liknande berättelser på nätet. Till den grad att man skrivit böcker om borderlineförhållandets faser. The lover, clinger, hater.

Jo, nedsatt självinsikt är just en del av vad borderline är:

www.mbtsverige.se/bpd-och-mentalisering/

"Ett av de utmärkande dragen vid borderline personlighetsstörning (BPD) anses av grundarna till MBT, Bateman och Fonagy, vara en skadad eller nedsatt förmåga att mentalisera. En bristande mentaliseringsförmåga medför svårigheter både när det gäller att tolka andra människors känslomässiga signaler och när det gäller att förstå och reglera de egna känslorna"

Man kan kortfattat säga att mentalisering är förmågan att tänka/känna om sitt eget tänkande/kännande. Dvs självinsikt och introspektion. Den förmågan är nedsatt när personen är borderlinestörd. Se artikeln ovan, som sagt.

• orkabpd
    Men snälla någon, vadå inte visa respekt?
    Har jag fel i vad jag skriver så kan du väl peka ut det? Du får inte rätt genom att ignorera mig, eller hur?
    Anonym ("ond") skrev ovan:
    "VISSA är säkerligen såsom du beskriver - dvs saknar självinsikt/förmåga att förbättras - men det är betingat till något helt annat än den aktuella störningen. Att inte ha självinsikt är inget som står i diagnoskriterierna för borderline - vad jag vet. "
    Till vilket jag svarade med en artikel som pratar om GRUNDARNA AV MBT och att DERAS SYN PÅ SAKEN är BORDERLINE SOM MENTALISERINGSSJUKDOM, dvs nedsatt mentaliseringsförmåga. Och då tycker du man ska ignorera mina inlägg? Är du helt från vettet? Säg till mig att du inte håller med, vad du inte håller med om och varför, så kan vi föra en diskussion som TVÅ VUXNA MÄNNISKOR.
    Det är grymt omoget och oseriöst att köra med utfrysning och ignorera mig för att jag skriver något du ogillar. Om det jag skriver är fel så är du såklart välkommen att peka ut det för mig.
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 14:31:12 följande:

Orkabpd, har du inte tröttnat än? Hur många år har du inte ältat borderline och ditt ex nu? Varför går du inte i terapi så du kan bearbeta och gå vidare med ditt liv? För jag tror inte att du har något annat syfte med dina inlägg än att försöka att rationellt bearbeta dina känslomässiga sår genom att envist försöka få andra att tro att jo, det är oss det är fel på och inte dig. Och jag kan lova dig, att det funkar inte så.

Ge upp. Hitta en annan ventil för din ilska och frustration. Gråt. Köp en boxningssäck eller trampa på några myror istället, lyssna på lite sorglig musik. För allas skull. <3

1/12 av ett år ungefär, eftersom det var 22 februari i år som jag bestämde mig för att det var nog. Vi blev tillsammans i augusti 2012.

Jag går i terapi. Det är väldigt skönt att förhållandet är över, även om det är förknippat med stor sorg och smärta. Det var dömt från början - hon hade andra killar i bakgrunden när vi blev tillsammans. Hon bedyrade sin ärlighet, men hela förhållandet var bara lögner från hennes håll. Det känns som att vakna från en konstig dröm att komma ur detta förhållandet.

Rätt eller fel är inte så intressanta termer i sammanhanget. Det som är mer intressant är att borderlinestörda har ett beteende som inte fungerar i relation till andra människor. Ungefär 80% av alla borderlinestörda har självmordsbenägenhet. Vill du kalla det beteendet för "rätt" eller "inte fel" eller något annat så gör det. Men det finns en anledning till att borderlinestörda mår dåligt, även enligt egen utsago.

Nej, tyvärr fungerar det inte så att jag kan få er att förstå att det är ni som behöver jobba med era problem. Hade jag kunnat det så hade ni ju kunnat bli friska. Jag förstår hur svårt det måste vara att få höra "såhär är det" och inte se det. Om någon hade sagt till mig "vet du att månen är rosa egentligen" så hade jag ju aldrig kunnat acceptera det, för jag ser det inte. På samma sätt kan inte en borderlinestörd se att de skyller ifrån sig alla sina problem. Det är omöjligt för dem. Därav ingen förändring. Därför ger sig sk borderline waif-typen in i förhållande efter förhållande, knäcker man efter man, och sen beskyller mannen för det. I vissa fall ombytta könsroller.

I enlighet med klassiskt borderlinebeteende projicerar du dina känslor på mig när du säger att jag är ilsken och frustrerad och att jag ska gråta. Jag gör inte så mot dig - varför gör du så mot mig?
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 14:56:59 följande:
    Det är märkligt, du uttrycker dig och citerar texter på precis samma sätt som en annan användare som återkommit här på forumet under betydligt längre tid än du anger. Nej, jag projicerar inte utan utgick från att du var samma person, isf står jag för att jag tror att du verkar ha fastnat i din sorgeprocess. Är det inte du så är det inte det. Men märkligt med två personer som uttrycker sig så likartat och har samma argumentationsteknik.

Nåväl.

Ang. rätt och fel är det uttryck du själv använt i en post högre upp. Se själv. Vilket jag anmärkte på.

Jag själv är av åsikten att det inte finns något rätt eller fel. Jag ser inte mig som störd. Som lidande, ja. Att jag har svårigheter, ja. Men vi har alla vårt bagage som färgar de glasögon som vi ser igenom. Just därför känner jag att det inte ger något att diskutera med någon som inte har mina erfarenheter och dessutom inte kan hålla en respektfull ton. Det ger inte mig något.

Men du är välkommen att skriva till mig när du når en grav av ödmjukhet och har respekt. :)
    I min värld så är borderlinebeteende fel i den bemärkelsen att det är extremt destruktivt. Haka inte upp dig på ord, jag kan sluta använda ordet "fel" om det bekymrar dig. Det förändrar inte er problematik i relation till omvärlden.

Ja, vi har alla våra glasögon. Typiskt sett har borderlinestörda bara ett par - sina egna. Medan vi andra kan byta glasögon och se saker (någorlunda) från varandras perspektiv. Jag kan aldrig förstå den borderlinestördas värld. Jag KAN inte. Tro mig när jag säger att jag försökt. Jag FATTAR inte hur "vad fin du är idag" kan tolkas som "jag kommer överge dig för du är så djävla ful." Jag KAN INTE FÖRSTÅ hur den verkligheten är.

Kan du beskriva vad som skulle kvalificera för termen "störd" om du nu anser att borderlinestörning INTE kvalificerar.

Att säga "det ger inget att diskutera med någon som inte har mina erfarenhet" är ungefär ekvivalent med "jag tänker inte diskutera med någon som inte validerar mina känslor" vilket ju är typiskt borderlinebeteende. Därför ni inte kommer ut ur er bubbla - ni avfärdar allt som inte validerar det ni redan känner.

Hoppas att texten ovan är ödmjuk nog för att du ska återkomma med svar.
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 16:53:19 följande:
    Jag håller inte med dig om att folk med borderlineproblematik inte har en förmåga att se världen ur en annans perspektiv. Jag tror att det är väldigt individuellt. Har haft rätt många diskussioner med, och läst bloggar och forumsinlägg av andra med min problematik och har sett många med väldigt djup självinsikt... Jag tror att problemet är att även om en insikt till viss del kan hjälpa en att göra ett bättre val så kompenserar inte de kognitiva bitarna för de känslomässiga. Alltså, jag kan tänka en sak och känna något helt annat.

Sen finns det säkert många med problematiken som inte har någon större självinsikt och som kanske aldrig ens sökt hjälp och inte upplever problematiken som ett problem, eftersom de har så många copingstrategier som skyddar mot det onda. Kanske har de flesta av oss med de här problemen en gång varit där. Förmodligen, eftersom det här med självinsikt är något som växer fram med ålder för alla människor. Som barn är ju de flesta rätt egocentriska.

Jag tror inte att man alltid behöver förstå en annan människa och känna vad den känner, tror det är omöjligt. Men man kan känna med någon och ha empati. Kanske också förstå på ett intellektuellt plan.

Jag har inte sagt att jag inte vill diskutera för att du inte har mina erfarenheter, jag skrev att jag inte vill diskutera med någon som inte har mina erfarenheter OCH som inte kan hålla en respektfull ton. Det utesluter ju empati och just förmågan att se från en annans synvinkel, om man från början är dömande och inte går in i diskussionen med ett öppet sinne. Så vilka "ni" är det du talar om? Jag är en människa. Sluta lägg mig i en kategori och tillskriva mig egenskaper du antar att jag har. Var öppensinnad och nyfiken istället.

Ordet "störd" använder jag som ett skällsord. Jag kan inte på rak arm komma på någon gång jag skulle tycka att det är okejatt kalla någon det. Men samtidigt så har jag gjort det själv, flera gånger. Har haft med folk att göra som har egna svårigheter och när jag blivit förbannad så har jag tänkt på dem som störda. Men jag tycker det är nedvärderande att kalla någon och att bli kallad störd.

En fråga till dig då. Jag antar att du läst en massa om borderline eftersom du länkar till MBT-sidor och använder amerikanska uttryck som används på vissa sidor om borderline. Hur kommer det sig att du inte kan se saker och ting ur vår synvinkel tror du? Det finns ju ändå rätt mycket (om än till stor det missvisande) info om problematiken.
    Accepterar man MBT - som grundar sig i tanken att BPD är mentaliseringsstörning - så accepterar man implicit att de med borderlineproblematik (jag lägger ner termen störd här eftersom du tar illa vid dig) inte kan uppfatta världen ur andras synvinklar. Det är synonymt. Mentalisering innebär just att kunna "tänka kring tänkande", enkelt uttryckt.

Försvaren hos borderlinepersonligheter är oftast ganska destruktiva. De "copingstrategier" du snackar om handlar i många fall om att skära eller bränna sig själv, ha promiskuöst sex, missbruka droger eller spela bort pengar. Inga bra copingstrategier direkt.

Med "ni" så åsyftade jag människor med borderlineproblematik. Har du diagnosen BPD så måste jag ju rimligtvis kunna tillskriva dig de egenskaper som diagnosen innefattar? Det har du ju redan gjort själv om du accepterat din diagnos. Kom igen nu, sluta tramsa.

Ok, jag slutar använda ordet störd. För mig är det inte ett skällsord, utan helt enkelt ett adjektiv som betyder att något blivit rubbat utanför ramarna. Nog om det.

Jag vet inte varför jag inte kan det. Jag tror att ytterst få kan det, till och med ytterst få terapeuter. Jag funderade kring det tidigare idag. Att kunna se något ur en annan persons synvinkel innebär att man kan relatera. Kan man relatera så kan man validera och försonas utan extrema konflikter. Vilket ju är motsatsen till hur borderlinerelationer ofta ser ut.

Jag tänker såhär: Inledningsvis med mitt ex så validerade jag hennes känslor hela tiden. Jag accepterade hur hon kände och stöttade henne när hon sa "jag känner x på grund av y". Mot slutet kunde jag inte göra det längre. Varför? För jag upplevde att y alltid var en lögn. Hon kunde säga "jag mår jättedåligt för min mamma säger att hon skulle ha sex med dig om hon kunde det." Jag kunde inte validera hennes förtvivlan över det. Jag hade kontakt med hennes mamma och hon skulle aldrig säga något sånt. Så jag slutade validera, och det var då helvetet brakade loss. För jag accepterade inte att hon kände som hon gjorde.

Samtidigt hade det enda sättet att validera känslor grundade i så galna tankar varit att träda in i hennes dysfunktionella fantasivärld, vilket istället hade gjort mig sjuk (och snudd på gjorde!). Kan det vara här kontakten brister? Jag vet inte om hon var medveten själv om alla lögner, eller om hon trodde på dem. Jag fick aldrig klarhet i det.
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 17:47:15 följande:
    Jag förstår att det måste ha varit skitsvårt att kunna validera henne i t.ex. det exemplet du gav. Jag antar att det varit lättare om hon kom och sa att hennes mamma sagt någonting som väckte hennes separationsångest och att hon nu inte mår bra?

Som sagt, jag kan vara helt ute och cykla.
    Det blev omöjligt. Det där var ett ganska "sunt" exempel i jämförelse med andra saker. Någon gång hade hon gått ut och sagt till någon att hon måste få 5000 kr av honom omgående, för om hon inte gav mig det när hon kom hem igen så skulle jag slå ihjäl henne. Vilket givetvis inte var sant. Alls. Hon var inte skyldig mig pengar eller någonting, det var rena fantasier.

Hittade SMS i hennes mobil där hon skrivit till en kille (som också är störd) "jag vill att ni ska samla ihop 3-4 killar och våldta mig, och filma alltihop. Droga ner mig och slå mig. Jag kanske får panik och försöker fly, men slå mig bara hårdare tills jag ger upp eller svimmar då. Ni ska vara riktigt brutala mot mig."

Vid det tillfället förstod jag att det inte fanns någon väg tillbaka för vårt förhållande.

Hon kunde inte säga så som du beskriver. För hon kunde inte mentalisera. Hon kunde inte tänka "varför känner jag såhär?". Hon var som ett djur, det var som att hon saknade ett skikt av medvetande. Hon agerade på autonomi, som en katt, eller hund. "Jag känner x nu, därför gör jag y nu" Det fanns inget "jag känner x, undra varför? jag kanske skulle avvakta och känna efter, för nästa vecka ska jag ju göra det här". Det fanns bara NU, inget då och inget sen. Inget varför. Totalt sinnessjuk individ (hon var duktig på att dölja det inledningsvis) som inte ska ha pojkvän utan stödboende och vård.
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 19:22:59 följande:
    Varför tror du att alla med borderline är manipulativa, otrevliga, barnsliga etc?

Varför tror du att borderline är en "slippa-ta-ansvar-diagnos"?
    1. De är barnsliga rent faktiskt. De är anknytningsstörda och är fast på en 2-4-årings emotionella utveckling. Detta är ju så att säga definierande för diagnosen. Splitten, känsloutbrott, okontrollerad ilska, fantasierna om separationer och övergivenhet. Det är precis så barn uppfattar sin omvärld.

2. De uppfattas som otrevliga för de kan inte förstå andras behov. De kan bara se till sina egna behov. Googla theory of mind.

3. De är manipulativa för att, dels det som står i punkt 1 och 2, och dels för att de är så rädda för separationer (som är egodöd för dem eftersom deras själv endast är spegligar av andras själv, de har inga egna) att de gör vad som helst för att undvika dem. Inte minst hittar på vilka lögner eller fantasier som helst för att inte bli övergivna.

DISCLAIMER: Ja, det finns olika grad. Det jag beskriver ovan är de som verkligen har BPD och uppfyller de flesta av kriterierna. Det finns säkert mildare fall. Bli inte arg på mig. Tack.
  • orkabpd
    Anonym (Gränsland) skrev 2015-03-21 19:28:09 följande:
    Blir så ledsen av att läsa sånthär. Speciellt när man själv inte är den typen av person. Känns förjävligt att "folk" tror det där om "mig". Jag vet att jag inte är en hemsk människa och att jag inte beter mig illa mot folk i min omgivning.
    Hur yttrar din problematik sig?
    Anonym (Ullis) skrev 2015-03-21 19:30:20 följande:
    Den tjejen jag talar om hotade med att ta livet av sig som killen lämnade henne. Jag sa åt honom, stick medans du orkar. Och hon lever än idag så det var bara ett fjantigt dumt hot utan någon substans.
    Hoten är inte fjantiga och dumma. De speglar känslan i nuet för den med borderline. De säger som de känner just då. Precis som ett barn gör. De har inte förmågan att tänka "den här känslan går över" eller "vi kan sätta oss och reda ut varför jag känner såhär, så att jag slipper känna så mer." Det är bara "panik, ångest, därför vill jag dö nu, för allt gör ont." Finns inget djupare än så, tyvärr.
  • orkabpd
    Rådjur skrev 2015-03-21 19:41:35 följande:

Men alltså - det är jävligt tröttsamt med all denna propaganda om att människor med borderline är oförbätterliga och inte borde va i förhållanden.

Ni som har konkreta exempel som grund för er propaganda - har ni någonsin funderat på om de personer ni beskriver som "störda" - led av något YTTERLIGARE än borderline ?
    Orkabpd har exempelvis - om jag ej minns fel - skrivit att hans ex ej blivit diagnostiseras med borderline..... Hur fan vet man då att det är borderline ?
    Finns mycket samsjuklighet och likheter mellan många psykiska sjukdomar. Överlåt utredningarna till experter, istället.

Det behöver ej vara borderline som är den främsta anledningen, till att vissa människor är "som djur" och allt annat negativt som sagts...
    Det kan vara EN DEL i det hela, men inte nödvändigtvis ALLT.

Det blir rätt tjatigt med självutnämnda experter som med anekdotisk bevisföring, som grund, nedvärderar och kategoriserar individer vars beteendemönster (enligt dom) passar in i "symtombilden".

Mitt ex hade inga diagnoser på papper. Olika läkare och terapeuter föreslog borderline. Även bipolaritet och ADHD. Hon accepterade inga diagnoser utan fortsatte göra utredningar, började om från noll med några veckors/månaders mellanrum (också typiskt för borderline). Bytte terapeut så fort de närmade sig någon problematik.

Du kan kalla det anekdotisk bevisföring så mycket du vill. Nätet KRYLLAR av berättelser likt min. Det är skrämmande. Tyvärr är man väldigt tystlåten kring statistik inom psykvården. Min nuvarande psykolog (som jga går till på grund av att hantera traumat av förhållandet med en borderlinetjej) har 40+ års erfarenhet. Händelsevis är han specialiserad på borderlineproblematik (vilket jag inte visste när jag gick till honom inledningsvis). Enligt honom är prognosen i princip obefintlig när det gäller att korrigera borderline personlighetsstörning. När vi diskuterade mitt ex sa han "de kvinnor jag sett med liknande problematik har alla begått självmord några år senare." När vi diskuterade borderline i allmänhet sa han "det är YTTERST få som lyckas åtgärda sin problematik. för de allra flesta handlar det om livslång terapi och medicinering, med tvivelaktiga resultat. De människor du ser som är hemlösa, eller går runt ensamma och pratar med sig själva, eller fastnar i livslånga drogmissbruk, eller blir misshandlade i relation efter relation hela livet, är oftast tjejer med underliggande borderlineproblematik (diagnos eller ej, men borderlinedrag)"

Trist att höra för er som har borderline? Säkert. Men jag accepterade det som sanning eftersom han är specialiserad på borderline och har flera decenniers erfarenhet. Inte ens terapeuterna orkar med borderlinepatienter. Terapeuterna behöver själva gå i terapi för att stå ut med det. Min psykolog har handlett psykologer som haft borderlinepatienter. Enligt honom: "de blir helt knäckta, jag har haft psykologer som suttit med huvudet i händerna och gråtit i ren förtvivlan för att deras borderlinepatienter lyckas projicera allt på dem."

Borderline är bland det absolut värsta som finns när vi snackar psykiska problem.
  • orkabpd
    Anonym (Gränsland) skrev 2015-03-21 19:54:18 följande:
    Jag har inte jättestora problem annars i mitt liv. Jag har inte många vänner. Har märkt att jag inte är kapabel att hålla kvar vänner. Oftast rinner vänskapen ut i sanden. Och alla såkallade uppbrott är inte bara mitt fel. När det kommer till vänner så lär dom aldrig känna mig så pass att dom ens ser en gnutta av mina problem. Därför har aldrig någon ens märkt att jag haft Bpd.
    Det här tycker jag är intressant.

Vad innebär det att du inte är kapabel att hålla kvar vänskapsrelationer? Hur brukar de ta slut? Varför - tror du - försöker inte vännerna höra av sig till dig mer och ha kvar dig som vän?

Varför lär de aldrig känna dig? Är det för att du inte låter dem? För att du är rädd för att de ska komma för nära och du ska bli sårad? Förlåt för ledande frågor, men det du beskriver låter ju väldigt typiskt borderline. Jag är glad för din skull om du lyckats finna ett stabilt förhållande. Har du varit otrogen mycket i tidigare förhållanden? Har du ljugit om det?
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 20:00:49 följande:

Tror inte på din sk expertterapeut ett dugg tyvärr, orka. Läs på mer. De flesta av oss blir friska med rätt behandling.

Okunskap.

Nu kommer du givetvis avfärda allt jag säger, men se ex. detta:

www.drpantaleno.com/scpaborderline.htm

Konsensus inom psykiatrin är att BPD är ett helvete att jobba med, krasst uttryckt. Det betyder inte att det är omöjligt att bli bra, men att bli "frisk" från BPD, inte ha känsloutbrott inombords (även om man lär sig att inte agera ut) och så vidare är extremt ovanligt. 
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 20:17:03 följande:

Oj, ja det finns fullt med tyckare som sprider sina tankar på nätet. Det där är en läkares åsikt. Se till studier istället.

T. ex Schematerapi. Observera att 94% tillfrisknade efter två års gruppterapi i en pilotstudie från 2009. Det är OTROLIGT bra siffror. Och här handlar det om att se förbättringar över hela symptomspektrumet, dvs även det känslomässiga.

en.m.wikipedia.org/wiki/Schema_Therapy

Fortfarande okunskap, men du är inte ensam. Så tror många tyvärr. T.o.m. experter.

Jo visst, men steg ett är ju att lyckas få in borderlinpersonen i terapin och att stanna där...

"They are difficult to keep in therapy, frequently fail to respond to our therapeutic efforts and make considerable demands on the emotional resources of the therapist, particular when suicidal behaviors are prominent."

psychcentral.com/lib/dialectical-behavior-therapy-in-the-treatment-of-borderline-personality-disorder/0001097

Det spelar ingen roll om du skriver att 100% tillfrisknar efter 2 års gruppterapi om det bara är 1% av alla med BPD som lyckas stanna i terapin i 2 år.

Mitt ex började i terapi i olika former typ 5 gånger under vårt förhållande. Varje gång fanns någon anledning att sluta. "terapeuten säger att jag inte är redo", "terapeuten är dum i huvudet", "detta är inte för mig, det säger terapeuten", ursäkter ursäkter ursäkter. Alltid någon annans skuld.
  • orkabpd
    Rådjur skrev 2015-03-21 20:21:41 följande:

Orkabpd - förstår nu varför du är så fast vid dina värderingar. Du verkar ha hittat ett "fint" mantra att upprepa för dig själv, som en tröst i din sorgeprocess.
    Inga problem med din sorgeprocess.... Många människor behöver nån form av sanning att hålla fast vid, för att rädda sitt ego.

Felet i detta är dock -
    1. Källan
    2. Sanningshalten i den

Som vän av kliniska studier - ser jag hellre ett vetenskapligt underlag för att borderliners blir "uteliggare", "tar livet av sig" och allt annat du nämner.

Vissa saker du påstår stämmer - dvs att människor med borderline har benägenhet att vara destruktiva och självmordsbenägna - men allt annat är typ floskler och spekulationer.

Det finns inte så ingående studier som du önskar, men prova googla:

www.google.se/search

"Why is Suicide so Common in BPD?

There are several factors related to BPD that may explain why suicide is so common."

bpd.about.com/od/understandingbpd/a/suicide_ar.htm

"Have you ever noticed disheveled old people who are living on the street, begging, acting crazy and muttering to themselves? You're observing Borderline pathology in the aged, and/or more severe mental disorders, such as Schizophrenia."

www.sharischreiber.com/anycost.html

Vill du ändå kalla detta för floskler - varsågod och gör det. Jag tror att det blir tydligt för de flesta andra som läser vår konversation vem som lever i förnekelse då.
  • orkabpd
    Rådjur skrev 2015-03-21 20:38:00 följande:

Orkabpd - hahaha - alltså, din andra källa - shari schreiber - skriver sina texter baserat på egna erfarenhet - och hennes texter (säger hon själv) skall användas som "self-help-books" - inte vetenskapligt underlag.

Sååå... Än en gång, rätt tydligt vem som lever i förnekelse och står för flosklerna :pp
    Men visst, låt omgivningen avgöra.

Ok. Kan du ge exempel på vad som skulle förändra din uppfattning?
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 20:46:37 följande:

Har du kollat länken nu, orka?

Ja. Bra statistik. Väldigt få patienter, och det är en pilotstudie. Jag tror att det kommer se annorlunda ut när det blir "vardagsmat" av SBT. Annars kommer framtiden vara VÄLDIGT ljus för de med BPD.
  • orkabpd
    Anonym (trött) skrev 2015-03-21 20:53:13 följande:

Ja visst, en pilotstudie. Men tror inte man kan säga annat än att det ser mycket lovande ut.

Och tanken om att borderline inte går att bota kan man nog skrota, håller du inte med?

Jag har aldrig haft den tanken, så det finns inget att skrota. Däremot har konsensus inom psykiatrin varit - i alla fall upp tills nu (och tills dess SBT implementeras) - att BPD är VÄLDIGT svårt att åtgärda, och prognosen varit nästan obefintlig.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?