• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (n) skrev 2010-11-09 17:41:34 följande:
    Nä men nu får ni ger er! Inte kan man ställa diagnos på basen av en enda sak!!!

Om det är gjort en utredning så har hon borderline! Att vissa saker tar sig i uttryck likartat är naturligtvis en sak som försvårar diagnostiken, men när väl scid -II och allt annat är gjort så behöver man inte tveka.

Diagnoser som läkaren ställer bara på att lyssna har större felprocent än om man verkligen använder de medel som står till buds!

Det är jätteviktigt att utredningar görs, och har de gjort det så har de inte missat bipolariteten, det kan ni vara lugna för.
    Det är ingen som satt någon diagnos här, så du behöver inte ta i.

Sen är det inte så lätt att bara för att man fått en diagnos så är den rätt. Och att de aldrig missar diagnoser som bipoläritet. Det är tvärtom alldeles för vanligt att folk blir feldiagnostiserade, och får olika diagnoser av olika läkare. Speciellt när det gäller diagnoser som borderline och bipoläritet som kan ha en del likheter. Så jag tycker inte att det är fel i att diskutera sånt. Det kan kanske hjälpa någon som är feldiagnostiserad att faktiskt söka annan hjälp och få ett andra utlåtande. Jag köper inte allt läkare säger rakt av, de är inte allsmäktiga.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-09 20:42:07 följande:
    Jag tycker faktiskt att det är svårt att svara på det... Jag har mått illa och kräkts flera ggr/dag, det började på 4 dagen ungefär. Så just nu är jag hemma från jobbet och kommer nog vara det hela veckan, försöker jaga läkaren för att få ett läkarintyg på det så jag slipper skit från jobbet.
    Chefen kräver intyg redan efter en dag då jag "egentligen inte är sjuk". Hon jämförde det med när man är gravid och kräks, då går man ändå och jobbar menar hon på.

Läkaren har telefontid en timme i veckan, och självklart kan man inte nå dom utanför dom tiderna. Nu lämnades ett meddelande till läkaren via receptionen idag om att hon ska kontakta mig, men jag räknar inte med något tyvärr.
    Är det 25mg du äter varje dag nu? Tråkigt att du mår så illa av den. Jag började må illa vid 100mg, men det gick över när kroppen fått vänja sig. Vissa klarar ju medicinen lättare än andra, men hoppas det går över så du kan känna av de bra effekterna också.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-09 21:55:28 följande:
    Ja, jag har bara börjat med 25 mg. Så jag är lagom nervös för att öka dosen... Vill inte må såhär vid varje ökning!
    Nej det förstår jag. Kanske behöver du längre tid på varje dos innan du höjer. Men om det inte skulle fungera så finns det ju andra stämningsstabiliserande mediciner som man kanske kan prova. Att det ska vara så olika Lamictal är den enda som jag INTE fått några direkt jobbiga biverkningar av. De andra medicinerna har varit hemska för mig.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-09 22:35:52 följande:
    Jo det är ju så, man reagerar så olika.
    Det som nästan är svårast just nu är oförståendet ifrån andra..
    Usch ja... Ett tips är att ta postafen samtidigt, det lindrar illamåendet. Men om illamåendet blir värre och värre för varje dag så tycker jag absolut att du ska kontakta läkaren. Jag hade samma problem med en SSRI-medicin, mådde först illa de första dagarna sen blev det värre och värre och jag började kräkas jättemycket. Det var tydligen en allergisk reaktion. Så allt är inte biverkningar som man ska stå ut med. Men den bedömningen ska ju din läkare göra.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-11-09 23:13:03 följande:
    Nej -det är ju inte så att de ska tro och tycka saker! Jag anser att det är undermålig diagnostik inom psykiatrin. Det är för att en stor del av läkarna inte använder sig av det vetenskapligt baserade material som finns -då blir det en massa tyckanden på basen av vad "de hör och tror"... och felaktiga diagnoser!

Jag har blivit feldiagnosticerad, för att de inte gjorde några vettiga undersökningar. Men t ex SCID -II är ju upplagd så att det framkommer om man har dragningar åt det bipolära hållet. Det finns massor av material som är utformat så att även om 55 olika läkare undersöker patienten så ska de flesta komma till samma diagnos. Inte tro och tycka!

Och hörni -känner ni inte igen en med borderline- det finns bara svart eller vitt och It´s my way or the highway ?
    Men då förstår du ju också varför man faktiskt kan och ibland bör ifrågasätta diagnoser (talar inte om detta specifika fallet). Då utredningar som görs är bristfälliga. Så att någon fått en diagnos säger inget om huruvida det är rätt diagnos. Ingen skrev detta för att leka wannabe-psykolog eller vara elaka, utan tvärtom var det nog goda intentioner från allas sida.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-10 09:48:39 följande:
    God morgon allihop.
    Hur har ni det idag?

Här har det vräkt ner snö och det är ganska vackert utanför. Barnen lekte hela vägen till dagis =)
    Idag känns som en helt ok dag, även om barnen har varit riktigt jobbiga redan på morgonen, båda två är inne i en trotsperiod utan dess like.
    Och hur reagerar jag? Jo, med ilska som vanligt. Jag blir trött på mig själv, jag vill verkligen inte bli arg eller uppgiven på dem. Men kan inte hjälpa det. Jag försöker verkligen, det gör jag.
    Varje dag de senaste veckorna har varit en kamp, att inte explodera, att inte överreagera.
    Allt för att banen inte ska se hur instabil jag är. Men inbland lyser det igenom och de blir ledsna.

När jag fått ett av mina utbrott på dem så pratar vi mycket, kramas och jag försöker förklara att mamma inte är arg, att det inte är deras fel.
    Vi säger att vi älskar varandra och de kramas o pussas med mig.

Men när kvällen kommer och de sover, då kommer ångesten. Sitter och tittar på dem när de sover, gråter.
    Jag är så ledsen att de inte kan få ha en mamma som är "vanlig" och "normal". Att de ska behöva ha en mamma som jag hade, en som inte kan kontrollera sitt humör som andra mammor kan.
    Hoppas att jag inte förstör dem, hoppas att de inte kommer växa upp med samma förakt till mig som jag har för min mamma.
    Har också en ganska bra dag. Eller en bra period kanske man kan säga. Brukar vara så deprimerad vid denna årstid men det är inte alls så kämpigt detta året som det varit innan. Konstigt nog så isolerar jag mig fortfarande trots att jag mår bättre. Jag har inget behov alls av att umgås med vännerna.

Jag förstår hur tufft det är att inte kunna kontrollera sitt humör. Och det dåliga samvetet man får efter. Man känner sig så misslyckad, lovar gång på gång att man inte ska göra så igen men sen gör man det igen. Och ser hur det påverkar den man får utbrott på. Det är säkert extra tufft när det är ens barn man tappar kontrollen med. Kan trösta dig med att det iallafall gör mycket att du ber om ursäkt efteråt och säger att du älskar dom. Det gjorde aldrig min mamma, jag fick bara det negativa. Att du visar kärlek kan iallafall hjälpa till att balansera upp ditt humör lite. Har du någon strategi som du arbetar på för att undvika att agera ut? Det tar ju tid innan man lyckas med sina strategier, men det kan kännas bra att ha ett mål. För mig är det svårt att bara förbjuda mig själv att agera på ett visst sätt. Jag måste få ett nytt sätt att hantera det redan på förhand. Man måste tillföra positiva mönster, inte bara ta bort de negativa. Tror jag iallafall. Jag försöker nu att bita ihop och gå ifrån situationen helt innan jag triggas för mycket. Det gör andra människor arga men samtidigt så är det bättre än alternativet. Men just det sättet är kanske svårt om barnen är små. Men du kanske kan hitta andra sätt som fungerar för dig.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-11-10 10:40:23 följande:
    Jag har egentligen ingen strategi. Bara att jag måste sinna mig, inte reagera som jag impulsivt vill göra.
    Måste kväva min impuls helt enkelt.

Jag står under utredning så jag har ingen hjälp ännu, träffar ingen terapeut och jag äter inga mediciner.
    Sen vet jag inte om jag vill äta medicin, jag vill kunna må bättre utan det.
    Hoppas jag får svar från psyk snart och hoppas de hjälper mig.
    Efter många misslyckade försök med SSRI så försökte jag också klara mig utan medicin. Tänkte att hur svårt kan det vara. Men den effekten jag får av min nuvarade medicin, den hade jag aldrig kunnat få på egen hand. Jag ångrar att jag inte började med den tidigare, för en stor del av mitt liv har slösats bort.

Det är bra att man inte tar medicin i första taget, men om det känns hopplöst utan så ska du inte vara rädd för att prova, eller skämmas.För mig är det lika naturligt att ta medicin för psykiskt dåligt mående som för att ta insulin vid diabeter. Det underlättar ens liv även om man inte blir helt botad. Har du ätit medicin för det tidigare?
  • Anonym
    Anonym (hej) skrev 2010-11-11 09:37:30 följande:
    Lycka till!
    Glöm inte att borderline är något du kan bli frisk ifrån. Kämpa.
    Jag har levt med borderline sedan tonåren och är nu 24 år. Sedan ca 4-5 mån tillbaka känner jag mig frisk. Det är helt otroligt Under denna tid har jag varken ätit medeciner eller gått i terapi. Jag väntar på att gå på utredning, ska till psykolog (den bästa på sjukhuset) i december.  Just nu känns det onödigt, men ska såklart dit ändå, har ju väntat så länge nu.

Jag är fri Jag trodde ALDRIG att det skulle ske eftersom jag levt i ett helvete sedan tonåren.
    Det enda som har hänt är att jag blivit religiös. Jag trodde även tidigare på Gud, men nu är allting mer tydligt och konkret. Jag lever efter vissa regler och ber flera gånger om dagen. Det kanske låter konstigt/dumt/patetiskt i era öron men jag tror på allvar att det är Gud som hjälpt mig att bli frisk. Eller att jag genom bönerna fått styrkan att ta mig ur detta på egen hand.
    Min man säger att jag blivit som en helt ny person. Såklart har jag samma personlighet fortfarande, jag är ju inte helt förbytt, men det är ändå som natt och dag. Det går att leva med mig. Jag är faktiskt trevlig! Jag bryter inte ihop för minsta lilla längre, mina känslor är stabila och jag känner mig lycklig och glad nästan hela tiden. Allting känns så "lätt"..... livet är inte tungt längre. Allting är så lungt o fint. Behagligt. Ja, det är BEHAGLIGT att leva. Underbart

Med detta ville jag säga er att inte ge upp. Vill ge er lite styrka och hopp om att man faktiskt man bli frisk. Jag vet inte om mitt borderline beteende kommer att komma tillbaka, kanske det gör det. Men just nu känns det iallafall underbart o lugnt. Stabilt. Och jag kommer kämpa för att det ska stanna kvar så här. Jag ska kämpa emot varje negativ tanke med näbbar och klor.
    Men om jag tänker efter nu så tänker jag faktiskt inte lika mycket längre. Kanske därför livet känns så lungt. Det känns som det tidigare ständigt var på den hårdaste rocklåten i hjärnan hela tiden samtidigt som det var den mest sorgliga låten, spelandes samtidigt. Nu är båda låtarna slut. Jag hör ingentind. Och det är så skönt

Stor kram på er, jag vet hur det är. Men det GÅR att bli frisk. Låt er inte ätas upp av era tankar o känslor. NI själva kan kontrollera dessa, även om det känns omöjligt, så GÅR det. Jag vet att ni kan! Kämpa på. Och sluta med medicinerna! Det är min åsikt.
    Tack för ett hoppingivande inlägg! Tycker dock inte att man ska uppmuntra folk att sluta med medicinerna. Läkarna gör en bedömning som man trots allt borde diskutera innan man slutar på eget bevåg. Alla är olika och har olika vägar till friskhet. För mig är medicinen en väldigt viktig del, samtidigt som jag jobbar på med terapin. Utan medicin är jag en fara för mig själv.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2010-11-11 10:22:23 följande:
    Du är inte diagnosticerad borderline- så du vet inte vad det är som gjort att du mått dåligt. Nu är du ju under utredning - och det är väl bra.
    Anonym (hej) skrev 2010-11-11 09:37:30 följande:
    NI själva kan kontrollera dessa, även om det känns omöjligt, så GÅR det. Jag vet att ni kan! Kämpa på. Och sluta med medicinerna! Det är min åsikt.
    Kvasipsykologi - a la Mia Törnblom! All behandling inom borderline handlar om att INTE kontrollera sina känslor utan acceptera dem och ända gör ett funktionellt val i sitt agerande: Det du pratar om kanske funkar på friska människor....

Den som medicinerar skall naturligtvis fortsätta med det. Bara för att just personlighetsstörningen inte går att medicinera bort så går mycket annat i problematiken att underlätta - och det är upp till den enskilda i samråd med sin läkare att besluta om den saken!
    Bra inlägg.
    Sen tror jag inte på att en personlighetsstörning försvinner bara så där.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-11-11 18:23:07 följande:
    SUCK, skrev ett långt inlägg och så försvann det... Försöker sammanfatta. Jag tror inte att man kan bli frisk från Borderline, även om läkarna som jag har träffat alla säger samma sak, det brukar bli mildare och kan även försvinna med åldern, dom har sällan mött patienter med detta runt 35 år och uppåt. Och bara det känns ju lite lugnande, att det rent generellt är något som man har när man är "ung". Att uppmuntra att inte ta mediciner tar jag avstånd ifrån rejält, speciellt om man inte ens varit där själv. Att inte ha gått i terapi och inte medicinerat, vara 24 år och "frisk från Borderline". Jag vet inte...? Finns ju många andra saker som kan göra att man har ett hetsigt humör tex. Jag menar inte att "neka dig en diagnos" så att säga, men det vore samtidigt intressant att få veta sen vad läkaren sa när du har gjort din utredning. När man lider av Borderline så är man ju inte "normalt funtad" när det kommer till just känslor, och att tygla dom och inte få den ångesten osv, det är ju just DET man inte klarar av ofta. Jag är också glad över att du mår bra nu, och det är alla värda att göra. Att säga att det är gud som har hjälpt till, det är inget jag kan förstå då jag inte alls tror på gud eller är religiös på något sätt, men att man kan fokusera på annat är nog alltid bra. Men då skulle det enligt mig likväl kunna vara att man gör något annat än att just be till något. Det var vad jag tänkte och tyckte på ett ungefär, så trött på när FL hänger sig och det man skrivit bara försvinner.

Jag tror inte heller att man någonsin blir av med det. Jag tror att man kan lära sig att styra sina impulser lite bättre, tex med aggressionsutbrotten, självskadandet osv. Och det i sig kan kanske göra att man inte längre uppfyller diagnoskriterierna. Men man kan ju fortfarande vara lika kaotisk inombords. Man är lika mycket borderline ändå, men man har gömt undan det för världen.

På ett sätt känns det orättvist att man ska få dras med det hela livet. Men samtidigt tänker jag att det är en personlighetsstörning, men det är MIN personlighet. Vem är jag utan den delen? Alla har vi våra bra och dåliga sidor. Jag har jättemånga bra sidor, borderinedelen tillhör mina sämre sidor. Och det är kanske ok trots allt. Det är inte så att jag gillar att lida alltid, men jag vet inget annat och det känns som att det är jag. Det låter nog sjukt flummigt!
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?