Anonym (under utredning) skrev 2010-11-10 09:48:39 följande:
God morgon allihop.
Hur har ni det idag?
Här har det vräkt ner snö och det är ganska vackert utanför. Barnen lekte hela vägen till dagis =)
Idag känns som en helt ok dag, även om barnen har varit riktigt jobbiga redan på morgonen, båda två är inne i en trotsperiod utan dess like.
Och hur reagerar jag? Jo, med ilska som vanligt. Jag blir trött på mig själv, jag vill verkligen inte bli arg eller uppgiven på dem. Men kan inte hjälpa det. Jag försöker verkligen, det gör jag.
Varje dag de senaste veckorna har varit en kamp, att inte explodera, att inte överreagera.
Allt för att banen inte ska se hur instabil jag är. Men inbland lyser det igenom och de blir ledsna.
När jag fått ett av mina utbrott på dem så pratar vi mycket, kramas och jag försöker förklara att mamma inte är arg, att det inte är deras fel.
Vi säger att vi älskar varandra och de kramas o pussas med mig.
Men när kvällen kommer och de sover, då kommer ångesten. Sitter och tittar på dem när de sover, gråter.
Jag är så ledsen att de inte kan få ha en mamma som är "vanlig" och "normal". Att de ska behöva ha en mamma som jag hade, en som inte kan kontrollera sitt humör som andra mammor kan.
Hoppas att jag inte förstör dem, hoppas att de inte kommer växa upp med samma förakt till mig som jag har för min mamma.
Har också en ganska bra dag. Eller en bra period kanske man kan säga. Brukar vara så deprimerad vid denna årstid men det är inte alls så kämpigt detta året som det varit innan. Konstigt nog så isolerar jag mig fortfarande trots att jag mår bättre. Jag har inget behov alls av att umgås med vännerna.
Jag förstår hur tufft det är att inte kunna kontrollera sitt humör. Och det dåliga samvetet man får efter. Man känner sig så misslyckad, lovar gång på gång att man inte ska göra så igen men sen gör man det igen. Och ser hur det påverkar den man får utbrott på. Det är säkert extra tufft när det är ens barn man tappar kontrollen med. Kan trösta dig med att det iallafall gör mycket att du ber om ursäkt efteråt och säger att du älskar dom. Det gjorde aldrig min mamma, jag fick bara det negativa. Att du visar kärlek kan iallafall hjälpa till att balansera upp ditt humör lite. Har du någon strategi som du arbetar på för att undvika att agera ut? Det tar ju tid innan man lyckas med sina strategier, men det kan kännas bra att ha ett mål. För mig är det svårt att bara förbjuda mig själv att agera på ett visst sätt. Jag måste få ett nytt sätt att hantera det redan på förhand. Man måste tillföra positiva mönster, inte bara ta bort de negativa. Tror jag iallafall. Jag försöker nu att bita ihop och gå ifrån situationen helt innan jag triggas för mycket. Det gör andra människor arga men samtidigt så är det bättre än alternativet. Men just det sättet är kanske svårt om barnen är små. Men du kanske kan hitta andra sätt som fungerar för dig.