• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym skrev 2010-11-15 10:21:39 följande:
    jag har kollat den där och jag prickar in sex stycken.
    jag såg alldeles för välmående ut enligt henne jag träffade.
    har även social fobi vilket jag fått papper på så det har fokuserats på det.
    har varit tal om eventuell adhd också men ingenting har hänt.
    jag har tagit upp borderline frågan en gång men då tyckte de vi skulle fokusera på social fobi.
    ska på samtal här nu igen så jag ska försöka ta upp det igen.
    om inte annat för att utesluta borderline.
    Man kan ju faktiskt ha flera diagnoser samtidigt. Jag har också social fobi, men det är en del av min depression så det är väl inget konstigt tycker jag. Sen får man kanske prioritera bland det som man själv tycker är viktigast att jobba på, men det är du som ska göra den prioriteringen. Om du tycker det är viktigare att få ordning på relationsproblemen så är det det som de ska rikta in sig på. Är det sociala fobin så får de rikta in sig på det. Det är ett helvete att få hjälp i sverige. Jag har lidit i onödan under så många år. Hade jag fått hjälp från början när jag bad om det så hade jag inte behövt slösa bort en så stor del av mitt liv.
  • Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2010-11-19 08:25:24 följande:
    Hej. Fick diagnosen Borderline i februari. Det var en enorm lättnad att få nått namn på mitt mående då jag knappt själv förstått varför jag mått som jag mått, är ju bara 22år. Var då singel efter ett fyra årigt helvete med både fysisk och psykisk misshandel och killen var alkolist. Har svårt att ta mig ur relationer och idag är vi bästa vänner! Jag har en ny kille (träffades i mars) som är den absoluta motsaten och den bästa i mitt liv. När jag mår bra är jag överlycklig och han likaså. Nu har jag börjat må dåligt igen, rentav förstör vårat förhållande genom att bete mig som en "barnunge". Tror att han inte vill ha med mig att göra så fort han är iväg på annat. Vill vara med honom jämt, men vet att vi inte kan vara det. Känner mig helt övergiven och mest ensam i hela världen fort jag blir själv, fast jag skulle kunna ta vara på den tiden genom att göra nyttiga saker oså. Nu har det gått så långt att jag självskadar mig.. Äter inte nått, varit utan mat sen tisdags, vill bara ta livet av mig. Tittar runt på bla självmord.se o ser hur jag kan dö på lättaste sätt.. Tar massa tabletter ihop med alkohol o sniffar för att vara lugn... Jag vet att många av er tycker jag säkert är dum.. Igår så gjorde min kille slut med mig för att han inte orkade med mig och mitt borderline längre och jag förstår honom.. Efter många om och men tog han tillbaka mig och jag fick aldrig mer nämna död i hans närhet.. Värt att nämna så dog hans mamma i alkolism för 3 år sedan, så han gillar inte att folk dör.. Jag ska nu idag ringa till psyk för att få komma och prata med någon, väntar ju DBT men det verkar vara lång kö.. Jag vill ju bara vara normal, kunna vara själv en dag. Må bra helt enkelt.. Men det är inte så lätt! Ville väl mest prata av mig och få stöd av er som är som jag..
    Jag undrar om det inte är relativt vanligt att borderlinetjejer hamnar i relationer där de blir misshandlade. Det "passar ihop" med vår bristande självkänsla på något sätt. Man "trivs" med de killar som behandlar en så som man själv tycker att man förtjänar. Har man dålig självkänsla så tycker man kanske inte att man förtjänar en bra kille och då blir normala relationer extra tuffa. Våldsamma relationer är den enda sortens relation som jag klarat av att vara i utan att få dödsångest. Sjukt nog.

Jag tror inte att någon här inne tycker du är dum, då de flesta av oss har gjort liknande saker. Vad är det som framkallar självmordstankarna? Är det "bara" att du tror att han ska lämna dig eller finns det mer bakom?
  • Anonym
    Anonym (Svart/Vitt) skrev 2010-11-19 14:26:11 följande:

Har precis kommit från psykiatrin. Fick träffa en underbart snäll läkare att prata med. Han talade om för mig att det bara är en illusion att jag är värdelös och inte borde leva. Ska försöka hålla mig fast vid det tills DBT:n träder i kraft efter nästa sommar... Och han var förstående! Fick även Atarax utskrivet, nån som har provat det? Var det bra isf? Är välkommen dit när som helst när jag behöver det. Nu känns allt lättare för stunden iaf Glad Lovade han oxå att rensa mitt bagage och inte fylla på det som jag tidigare gjort...

Atarax fungerar väl bra på vissa, men den är väldigt mild. En allergimedicin med trötthet som biverkning, så man blir mest slö av den.
  • Anonym

Hur är det med er tjejer?

Jag har nu fått höja lamictaldosen, läkaren ville inte blanda in fler mediciner. Hittils känns det bra, tar bort de negativa tankarna ännu bättre nu. Enda nackdelen är att jag inte kan sova på natten. Får väl fixa medicin mot det också. Mina vänner har alltid skrattat åt alla mediciner jag alltid tagit. Och visst känner jag mig som en "pillertrillare" ibland, men va fan... Jag har en sjukdom, jag behöver medicin.

Jag hittade en dagbok från förra året där jag hade skrivit om hur jag mådde. Gud vilken svart läsning det var! Jag var verkligen på botten och såg ingen väg ut. Varenda dag skrev jag i stort sett att det är den sista dagen jag lever. Allt handlade om självmordsplaner och dödsönskningar. Det känns som ett helt annat liv nu! Jag tyckte synd om tjejen som skrivit det, för det kändes inte som att det var jag. Jag ska behålla den dagboken. Jag är fortfarande deprimerad och tycker synd om mig själv. Men när jag läste det så insåg jag  hur tacksam jag faktiskt var över att jag mår så pass bra som jag gör just nu, trots allt. Visst finns det svarta dagar, men då var det varje dag i över 1-2 år! Jag vill aldrig hamna där igen! Jag är så otroligt tacksam över att jag fick prova lamictalen, för det var den som tog mig upp ur det djupa mörkret. Jag kämpar fortfarande för att nå upp till en normalnivå, och jag kan väl inte påstå att jag älskar livet än. Men jag har inte självmordstankar varje dag mer. Inte alls så desperata iallafall. Mer mediciner åt folket!

• Anonym

Jag känner mig jättekonstig idag. Innan idag var jag på ett jobbigt möte där jag var nervös och ledsen. Trots det så satt jag och fick behärska mig för att inte skratta, vilket är hemskt om jag hade gjort. Satt hela tiden och tänkte "vad är det för fel på mig??" Idag vill jag mest lägga mig ner och gråta. Känner mig tom, ensam och orkeslös. Ingen bra dag...

• Anonym
    Anonym (kanskeborderline) skrev 2010-11-26 20:41:14 följande:
    hej, kul att hitta denna tråden. Jag har ADHD och utrederaren som gjorde ADHD utredningen på mig sa att jag säkerligen har borderline också och jag känner igen nästan alla symptom som en "borderlineare" har så får jag hänga med här i tråden?
    Självklart!, Välkommen!
    Kul med fler i tråden. Fast tråkigt att så många har problem så klart.
  • Anonym
    Anonym (kanskeborderline) skrev 2010-11-26 21:05:05 följande:
    tack.
    ja klart att det är tråkigt att många har samma problem men det är hemskare att vara ensam om ett problem så det är ju "toppen" att hitta andra med liknande problem.

Jag känner igen mig mycket i ditt inlägg. men sedan ca ett och ett halvt år tillbaka så har jag en sambo och jag kämpar dagligen med att "tvinga mig själv" till att stanna med honom. han vägrar iof lämna mig också så jag känner mig väldigt kvävd, och det gjorde jag redan efter att vi bara bott tillsammans i ngr v.
    Jag var livrädd för att "vänja" mig vid honom och bli "beroende" känslomässigt av honom.
    Det är jag nu, fast att han misshandlat mig ett flertal ggr så kämpar jag för att det ska funka. men vissa dagar så vill jag bara avsluta det hela och önskar att jag aldrig hade träffat honom. känner mig sååååå skadad känslomässigt. vet liksom aldrig riktigt vad jag själv vill, innerst inne.
    Usch känner igen det... Man gör allt för att få det att fungera för det är så svårt att seperera från någon man älskar. Man tror att det är lättare att "fixa" honom än att faktiskt lämna. Men jag vet av erfarenhet att det inte är sant. Jag tror att din borderlineproblematik kan bli värre med en sån man. Mycket av våra problem ligger i vår skeva självbild och icke-existerande självkänsla. Just därför är vi nog tacksamma offer för såna män. Men de knäcker en mer än vad man var från början, och det är ett helvete att bygga upp sig själv. Jag har alltid mått dåligt, men efter min misshandels-relation så har jag aldrig återhämtat mig, trots att det gått flera år. Gör vad du kan för att samla all styrka du har. Jag vet att det är svårt och att det inte går över en natt, men planera så att du har en back-up plan utifall att du faktiskt skulle ta steget. .

Dokumentera skadorna också och skriv datum. IFALL att du skulle vilja anmäla en dag. Man vet aldrig!

Så här i efterhand så tror jag inte ens att man stannar för att man älskar mannen, trots att man tror det då, Jag tror att man stannar för att man älskar sig själv så himla lite.
  • Anonym
    Anonym (kanskeborderline) skrev 2010-11-26 21:39:18 följande:
    det är så rätt det du skriver. men vad tragisgt att du inte återhämtat dig från din förra misshandels relation fast att det gått flera år. har du sökt ngn hjälp hos tex kvinnojour el liknande?

jag har anmält min kille 2 ggr och han har även haft besöksförbud men jag har tagit tillbaka honom hela tiden och då har polis/åklagare tagit bort besöks förbudet.
    Nu ringde han nyss full som ett as och bråka för att jag varit ute och träffat en kompis så jag har packat hans grejer och satt i trapphuset och låst dörren (tagit nycklarna ifrån han för typ två månader sen)
    Vågar inte få stryk igen, för jag är detsutom höggravid. sist så fick jag åka ambulans till sjukhuset för att se så att bebisen överlevt hans sparkar och slag.

himla smart sagt av dig
    "Så här i efterhand så tror jag inte ens att man stannar för att man älskar mannen, trots att man tror det då, Jag tror att man stannar för att man älskar sig själv så himla lite."
    Tror verkligen att det nog är så, inte tänkt på det innan....
    Det känns som att alla går igenom en liknande process, där man anmäler men ångrar sig gång på gång och tar tillbaka killen. Men det är ett steg i rätt riktning! Snart kanske du inte vill ha tillbaka honom mer utan k'änner lättnad.

Grattis till barnet i magen. Se det som en välsignelse, kanske kan barnet ge dig styrka att hålla dig ifrån honom. För hur du än känner inför dig själv så kommer du att älska barnet över allt annat, och då blir det förhoppningsvis lättare att välja bort killen.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-10 18:53:08 följande:
    Idag fick killen nog iallafall. Han sa att om jag reagerar på småsaker redan nu, hur ska det då bli sen?

Och han har ju rätt. Jag klandrar honom inte.
    Men det gör ont och jag kämpar mot viljan att ringa, messa och böna o be.
    Snälla försvinn inte, snälla kom tillbaka....snälla ....älska mig...

Han är borta nu och jag har ett hål i själen.

Jag går inte att tycka om. Det blir för jobbigt.
    Och det gör ont.

Ville bara skriva av mig lite..
    Jag tror absolut att han tycker om dig ändå! Men det är tufft att vara i en sån relation, både för dig och för honom. Jag är ledsen för din skull, och jag vet hur ont det gör. Använd denna tiden till att se till att du får bra hjälp och börjar bearbeta din problematik. Tro inte att det försvinner av sig själv. Jag slösade bort många år och många relationer för att jag trodde att det skulle bli bättre om jag bara skärpte mig. Det fungerar inte så. Fokusera på dig själv nu. Du måste älska dig själv först för att det ska gå att få ett balanserat förhållande.
    Använd tråden när du behöver stöd, vi är många som gått igenom samma sak.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-10 19:24:22 följande:
    Han säger att han inte försvinner, han säger att jag reagerar på småsaker och då tvekar man en massa.
    Och när han tvekar blir jag osäker, jag tror han bedrar mig, att han inte vill träffa mig mer än för sex.

Jag anklagade honom för hemska saker. Inget som jag har bevis för.
    Fan...jag ville ju försöka med honom, han var den förste på länge som jag verkligen föll för på riktigt.

Jag önskade honom en trevlig helg och att vi kanske hörs en dag.
    Han skrev tillbaka, okej kram.

Jag har ringt en vän som jag kan prata med, så jag kan komma över första natten med stöd.
    Barnen sover och jag bara gråter.
    Varje gång du reagerar över något med honom och du vill skälla ut honom, kan du inte ha en vän som du ringer först? Så kan hon avgöra om det är läge att bita ihop eller ej?
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?