• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (...) skrev 2010-12-15 17:00:52 följande:
    Vi med borderline är inte svårare att leva med än dom som inte har den diagnosen. Visst ta kan reagera lite mer på vissa känslor, men när vi älskar någon gör vi det till 100% .. ville bara skriva att vi är inte annorlundare än alla andra bara för att vi har en diagnos
    Fast jag håller inte riktigt med. Visst älskar vi till 100% precis som alla andra, men jag känner iallafall att jag inte alls fungerar som andra. Det är klart att det är enormt svår att vara i en relation med någon som söker närhet men sedan inte klarar av närheten och då stöter bort personen. Eller att vara i en relation med någon som har svart-och vitt tänkande, som antingen idealiserar sin partner eller föraktar denna osv. Att aldrig kunna förutse den andras reaktioner, eller ens förstå den starka reaktionen. Om jag ska tala utifrån mig själv så är mina reaktioner alldeles för ofta ologiska, så i relationer är jag bara allmänt vilsen och har ingen aning om vad jag gör. Så visst är det svårare att leva med någon som har den problematiken. Det är enormt svårt att vara anhörig. Och tyvärr vidhåller jag det jag skrev innan... Alla förtjänar kärlek, men jag själv hade inte orkat med någon som var som mig. Inte i nuläget. Kanske när jag kommit längre på vägen, men inte nu.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2010-12-21 09:43:52 följande:
    Nu har jag varit hos min terapeut igen.
    Hon stressade mig och ville medvetet få fram en reaktion den här gången, eftersom jag innan alltid hållt tillbaka och inte velat visa min "mörka" sida.
    Men nu brast det.

Jag spydde ur mig 2 veckors uppdämd ilska, frustration och uppgivenhet.
    Det kändes skönt.
    Hon rekommenderade mig ett läkarbesök om jag var intresserad av medicin för att sämpa mina humörsvängningar, något jag tidigare varit skeptisk till.
    Men nu har det varit så illa att det tar min energi, att alltid vara upp och ner, svänger så hastigt och jag vill bara kunna slappna av.
    Så jag tackade ja till läkarbesöket.

Killen och jag har som sagt tagit en liten paus och jag har inte hört av mig alls nästan, men han skickar små mess ibland.
    "saknar dig, tycker om dig massa" och sådana saker.
    Och jag saknar honom också, är bara rädd, som vanligt. Och just nu måste det vara paus. Tills jag orkar ta tag i det igen.

Nu hoppas jag på en god jul, vilket jag önskar er alla i tråden också =)
    Det är starkt av dig att du inte kastar dig in i det med killen igen. Ta det sakta så blir inte ångesten lika stor.

Tycker det är klokt att prova en medicin. Det är det absolut bästa jag gjort, mår bättre än någonsin och kommer aldrig sluta med dessa underbara tabletter.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-26 23:03:06 följande:
    Bra att du ändå fick ur dig saker när du var där, det är ju det som också visar på hur vi är. Så dom får ett hum om varför vi sitter där.
    Jag är jättedålig på att berätta hur jag verkligen mår, oavsett vem det är till. Jag håller alltid god min, skrattar, är trevlig osv när jag är på läkarbesök o samtalsbesök.
    Jag hade med mig min sambo på läkarbesöket, för att han skulle kunna fylla i och tala om hur det egentligen är hemma och hur jag fungerar.
    Det hjälpte mig mycket!

Jag äter medicin mot humörsvängningarna, och det har ändrat hela mig!!! Vilken skillnad!
    Hoppas att du får ordentlig hjälp, jag vet att man är anti medicinering, men det kan också vara det som skiljer på hela ens liv från dåligt till bra.

Stor kram och lycka till!
    Det är lamictalen du äter? Vilken dos är du uppe i?
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-27 09:07:52 följande:
    Japp, Lamictal och Sertralin.
    Jag ska ha kommit upp i 200 egentligen, men har inte trappat upp med sista tabletten ännu. Är nu på 100, men känner att jag har fått en enorm skillnad i humöret. Sambon är lite imponerad av medicinens påverkan.
    Anledningen till att jag fastnat på 100 är att jag faktiskt glömt att dubbla dosen. Vill dubbelkolla med läkaren om jag kan ta båda tabletterna på kvällen eller om jag måste ta morgon och kväll, för morgon glömmer jag så lätt.
    Jag föredrar att ta halva morgon och halva på kvällen, annars fick jag en del biverkningar och mådde sämre. Men man får prova sig fram.

Min omgivning har också blivit helt förvånade över vilken skillnad medicinen gör. Jag var supernöjd på 200, men sen tänkte jag att kanske det kan bli ÄNNU bättre, så är uppe på 300 nu och det är faktiskt ännu bättre. Mår jättebra större delen av tiden. Hoppas fler får upp ögonen för denna medicin, den har hjälpt många som inte fått effekt av vanliga ssri.
  • Anonym
    Anonym (Bea) skrev 2010-12-27 11:54:33 följande:
    Kan det alltså bli ännu bättre???!

Jag är så glad över detta som är nu, såhär stabil har jag inte varit på flera år!
    Är så skönt att inte bli jätteledsen/arg för minsta lilla, skönt både för mig och för min sambo!

Kanske är värt att trappa upp för mig då, om det kan påverka så mycket pga ökad dos. Roligt att höra att du också känner dig hjälpt av Lamictal, och att du får må så bra nu!!
    Det är vi värda, för det är fan inte lätt att lida av det här, precis som det är svårt för andra att leva med oss. Jag vet ju att ingen härinne tycker att ens beteende är sunt och speciellt trevligt, men det är svårt att ändra på det utan hjälp, enligt mig omöjligt.
    Eftersom jag alltid haft depressioner så vet jag faktiskt inte hur högt man kan gå i glädje-skalan. Jag har gjort så att jag provat att höja dosen även om jag mått bra, och då insett att wow, det kunde bli bättre. Provade sen ännu en höjning, men där tog det stopp, fick ångest. Men då har jag ju hittat mitt perfekta läge. För mig var det viktigt att dela upp doserna på två gånger om dagen, annars hade jag inte kunnat ta så hög som jag gör nu (300), och då hade jag inte fått samma glädjeffekt heller ju. Folk skrattar åt mig och säger att detta var riktiga lycko-piller.  De säger ju det, man blir inte lycklig av antidepressiva, man tar bara bort topparna och dalarna. Men det stämmer inte med lamictalen, den gör mig lycklig.
  • Anonym
    Anonym (under utredning) skrev 2011-01-05 12:03:33 följande:
    Då har man fått vissa sanningar över jul iallafall.

Killen har bullshittat mig sedan länge, han hade kvar mig som en leksak medans han sökte sig till andra.
    Tog honom på nätet på bar gärning. Han försökte inte ens smyga med det.
    Så samtidigt som han skrivit massa gulliga sms till mig om hur han saknar mig och kallat mig hjärtat och sånt så har han haft kontakt med andra tjejer för sexuell kontakter.
    May he burn in hell!!

Jag hittar inget jobb, får ingen hjälp av soc och kommer snart bli utförsäkrad.

Ärligt talat, perioden som gått känns piss o skit helt och hållet.
    Igår körde jag bil (ensam) och när kurvan kom närmare så funderade jag på om jag skulle svänga eller inte.
    Jag svängde, mina barn dök upp i huvuvet.

Ringde psyk efteråt, fick en tid i nästa vecka.
    Egentligen är det sjukt dåligt att man får vänta så länge när man varit så nära självmord.

Förstår att det känns skit just nu. Det sista man behöver när man är i denna situation. Försök fokusera på dina barn och ta hand om dig själv. Och ge honom inte en ny chans. En gång otrogen alltid otrogen. Stämmer inte alltid, men alldeles för ofta för att man ska ta den risken i ditt läge.
  • Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-15 13:56:18 följande:
    var tog alla vägen
    Tråden går lite i vågor här. Ibland orkar man inte vara så aktiv. Jag förstår hur tufft det är att må dåligt och känna sig så ensam i det måendet. Hur gärna de än vill så kan inte vänner och familj hjälpa, så till slut tappar de också lusten. Man blir ännu mer fast i sin ensamhet.

Jag har själv alltid haft problem med kuratorer och psykologer. När de kommer för nära så sticker jag, precis som många borderline-patienter gör. Denna gången tvingade jag mig kvar för jag vet om min problematik. Men nu vill psykologen bli av med mig istället. Har märkt att hon inte riktigt lyssnat och kollat i marken osv när jag pratat men trodde jag inbillade mig. Sen sa hon att hon nog inte kan hjälpa mig med min problematik. Jag förstod ingenting. Så svår är jag knappast, vi har ju inte ens gått på djupet med saker, bara pratat ytliga saker som jag mår dåligt över, tex jobbet. Inte ens djupt deprimerad. Och hon kapar kontakten. Känns skitbra när man för första gången kämpat emot sina impulser så otroligt.
  • Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 20:03:21 följande:
    fy f-n vad meningslöst livet känns utan honom..
    och med ständiga problem med mamma när jag försöker förklara hur jag känner
    mitt kök ser ut som ett äckligt bombnedslag som efter varje helg,
    orkar inte bry mig om nåt
    är hungrig men har ingen mat hemma och orkar inte handla
    allt är bara skit
    orkar inte va positiv allt känns så jäkla meningslöst
    och det kommer inte bli bättre
    jag kommer aldrig få min kärlek till baka och mina framtidsplaner
    åååååååååååå
    Samma som med mig just nu. Mitt kök är katastrof, allt är smutsigt. Ska jag laga mat så måste jag diska först. Och jag orkar inte. Så svälter hellre. Att gå till affären orkar jag inte heller, trots att jag bor 1 min från den. Har inte ätit på en vecka och kan knappt ta mig upp ur sängen nu, är så svag...

Ibland måste man få rasa och bara må skit. Skriv gärna av dig! När man sedan mår bättre så är det ganska skönt att läsa det man skrivit och se hur långt man kämpat sig upp igen, se sin egen styrka.

Kanske får du inte din kärlek tillbaka, men du kommer isåfall hitta en ny. Du kommer inte gå igenom livet ensam! Har du varit så här låg någon gång innan?
  • Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 20:21:12 följande:
    ja har varit så låg innan , värre många ggr, men är egentligen låg hela tiden då jag inte är tillsammans med honom, å nej jag kommer inte hitta nån ny, det är komplicerat men verkar itne som jag kan sluta älska honom trots att jag försökt och trott att jag gått vidare hamnar jag alltid tillbaka till att jag aldrig slutat älska utan bara förträngt
    jag tycker itne det är värt att resa sig när man faller igen hela tiden

jobbigt att du också känner så
    nåt särskilt som hänt dig nu
    el bara skit ändå?
    För min del så tvärvände det bara utan anledning...

Om du varit så låg förr så vet du att det blir bättre iallafall. Även om jag förstår hur lönlöst det känns när man aldrig någonsin kan få må som andra gör. Vet inte vad jag ska säga för att få dig att må bättre, men du är iallafall inte ensam... Synd att man bara har dessa kontakter över nätet, med personer som är i samma situation. Ingen av mina vänner förstår, så man blir så ensam.

Jag kommer aldrig släppa min första kärlek. Den enda jag varit galet kär i, den enda jag älskat. Han var inte bra för mig så lämnade honom, men kan aldrig glömma. Har träffat nya och tyckt om dom, men aldrig varit så där kär. Och absolut inte älskat. Tänker på exet alltid och jämför de känslorna. Och de nya killarna förlorar alltid. Har bara träffat idiotkillar, och den senaste knäckte mig så mycket att jag nu aldrig vill träffa någon igen. Tror inte jag är kapabel till det, och vill inte heller göra det. Ibland känns allt skit. Ibland får jag acceptera att det kommer vara så, för jag kan inte alltid kämpa och förlora.
  • Anonym
    mrslonely skrev 2011-01-16 21:02:48 följande:
    usch det är hemskt när det är så att man inte kan älska nån så mkt
    å det inte fungerar
    man vill ju inte känna mindre med den man är med om man hittar nån
    isf bättre

ja vi får stötta varandra här
    var i sverige bor du?
    läste du det jag skrev om rätt behandling
    d kände jag iaf var en stor skillnad
    min nuvarande terapeut å de i gruppterapin har väldit respekt för hur jag är
    Jag bor i Malmö. De ska starta ett sådant team snart har jag hört så ska försöka få en remiss dit då. Men måste hitta en ny psykolog till dess. Vill ha en psykolog som kan ta att man ältar samma saker om och om igen och är negativ. Det är ju så deprimerade människor är. Jag känner mig dum när jag märker att psykologen är uttråkad och inte engagerad.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?