• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (Tjej28) skrev 2011-05-05 19:57:34 följande:
    Jag läste om borderline idag och mycket som stod där stämde överens om hur jag är. Men samtidigt så kanske jag bara får det till att stämma.
    Nån kunnig som kan tolka lite av det jag kommit fram till?

Utdrag från Wikipedia:

gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) känner en kronisk tomhetskänsla uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom. Mina gämförelser av den texten ovan:Det är alltid jag som bryter upp relationer med andra. Framförallt pojkvänner. Anledningen är väl att jag tröttnar på dom och inte orkar med deras egenheter.
    Jag är alltid snäll mot alla som är snälla mot mig. Gör nån mig illa så har jag svårt för att säga ifrån och blir ofta ledsen och ställer mig i försvarsposition. Mot min familj eller vänner får jag aldrig utbrott, endast mot pojkvänner.
    Jag har dålig självbild ibland, men oftast är den bra beroende på hur jag mår. Men är jag i en relation kan jag misstro att alla komplimanger verkligen stämmer och gärna ifrågasätter komplimangerna.
    Impulsiv är jag i många avseenden. Har en historia med många sexpartners (över 100st).
    Aldrig skulle jag ens kunna tänka mig att ta mitt liv eller skada mig fysiskt. Dock har jag trichotillomani som är ett tvångssyndrom.
    Irriterad kan jag bli om jag blir stressad och då kan jag ryta till, men det går ofta över på 2 sekunder. Slåss eller få extrema vredesutbrott är verkligen inget som hör till min vardag. Men visst det har hänt men då pågrund av en pojkvän vid svek. Men 99,9% av fallen så kniper jag bara ihop. Har väldigt lätt för att behärska mig.
    Ja, tomhetskänsla kan jag ibland känna. Men oftast i ett förhållande. När jag är singel så känner jag mig tillfreds med livet.
    Paranoid är jag inte mer än vad som behövs, vilket betyder att man aldrig ska lita på folk till 100%. I förhållanden kan jag ha vissa misstankar, men jag lägger band på mig tills att jag fått bekräftat mina misstankar.
    Jag är absolut ingen läkare och är inte utbildad i att sätta diagnos så detta får du ta med en nypa salt. Mitt första intryck av detta (som trots allt bara är en kort redogörelse, man får ju fram mer om hur du är om man diskuterar saken på djupet förmodligen) är att du förmodligen inte har borderline. Visst verkar du ha relationsproblem i förhållanden till pojkvänner, men kan det vara så att någon svikit dig och dessa relationsproblem kommit efter det? T.ex så är det ju vanligt att man blir så efter att ha utsatts för en otrohet.

Du skriver att du känner dig tillfreds med livet när du är singel, och oftast har en bra självbild. Visst går borderline-humöret upp och ner, bra och dåliga perioder, men i texten verkar det som att du den större delen av tiden mår bra/normalbra? För mig innebär borderline tvärtom, att det är mörker som man kämpar med större delen av tiden. Men återigen, detta är bara min personliga åsikt som inte är ett professionellt uttalande på något sätt.

Om du ser denna videon så ger den en bra bild av hur borderline är för mig iallafall

• Anonym
    Anonym (kille) skrev 2011-05-06 15:37:56 följande:
    Den videon gick rakt in i hjärtat på mig. 

Känner igen mitt ex i beskrivningarna. Dock har inte hon borderline utan har nån annan form av depression. Men trodde jag hade fattat hur dåligt hon mått men denna videon fick mig verkligen att inse det mer.
    Ja videon passar nog in på många psykiska sjukdomar, depression, bipolär mfl. Tycker också att den är bra på att få friska människor att få insikt i exakt hur man mår. Ofta är det svårt att sätta ord på det själv, och den friska relaterar utifrån hur denne mår när h*n mår dåligt. Men jag tror inte att man kan förstå förrän man själv varit riktigt kliniskt deprimerad.
  • Anonym
    Anonym (Tjej28) skrev 2011-05-06 19:33:49 följande:
    Tack för svaret!
    Ok, så om jag förstått det rätt så en person med borderline mår oftast dåligt?! För det gör inte jag iaf. Det är sällan jag ser mörkt på livet. Ser oftast väldigt positivt på saker och om det är nått i mitt liv jag inte är nöjd med så ändrar jag på det.

Det där med förhållande med killar har jag haft rätt svårt med. Ingen kille har varit otrogen mot mig. Men jag har varit i 3 långa förhållanden där det funkat väldigt bra. I ett fick vi en dotter som nu är 2 år. Dock hade jag ett kort på 6 månader där det var total kaos, som avslutades nu i dagarna. Han och jag var väldigt lika och det funka inte alls. Han påstod iaf att jag har borderline pågrund av mitt förgångna med många sexpartners och att han tyckte jag var kall och oempatisk. Men så är inte fallet. Jag är en mycket kärleksfull person.
    När det sker saker i ett förhållande, t.ex att killen har konstiga saker för sig så kan jag bli helt avtänd och mina känslor för honom trubbas av lite. Jag kan bli väldigt distancerad och kall. och när det sker då vet jag att då är det lika bra att göra slut för jag vet att det aldrig blir bättre.
    Du verkar vara normal när det gäller humöret iallafall.

Om du känner att det är något som är problem i relationen och känslorna trubbas av så är det ju ganska klokt av dig att gå vidare. Det är starkt att du kan göra så, just för att du vet att det inte blir bättre. Andra stannar och kämpar in i det sista och slösar bort alldeles för mycket tid på hopplösa relationer.

Är det så att känslorna blir avtrubbade för att du har svårt att ha någon nära så är det ju en annan sak. Det är något man kan jobba med. Man kan ha problem med att ha folk nära utan att vara borderline. Löjligt av honom att ens slänga ur sig såna saker. Det är också så att vissa personer drar ut det värsta i en. Kanske var din senaste relation en sådan. Om du själv upplever att det är ett problem att du är som du är så kanske du ska ta itu med det, men om det bara är han som uttryckt det så tycker jag du ska ta det med en klackspark.
  • Anonym
    Anonym (Tjej28) skrev 2011-05-06 20:06:44 följande:
    Jag kolla på videon och kunde inte alls relatera till den. Visst mår man dåligt ibland, men det är inte nått som inte går över ganska snabbt.
    Jag tror det var han som tog ut det värsta av mig och jag skicka ett sms där jag faktiskt skrev att jag inte kände mig som mig själv med honom och att nu när det är slut så har jag äntligen kommit tillbaka till mitt rätta jag. Men där är nog något med honom psykiskt som han behöver ta tag i. Han hade problem med humöret och hamna i många konstiga saker. Han har dessutom ett förflutet med droger. kanske är så att jag blev lite som jag umgicks och han såg dom dåliga sidorna i mig som egentligen kom från honom. Mycket konstigt resonemang, men han influera mig lite på nått sätt.
    Nu är jag lycklig att jag slapp honom och hans märkliga grejor.
    Ska jag vara ärlig så har jag nog lyckats göra mina killar lite "borderline-light" genom mitt beteende. Inget konstigt kanske, det är en relation under extrema förhållanden. Man förstår inte den andras sätt att tänka eller reaktioner, man gör allt för att fixa det men ändå flippar den andra ut. Man kan inte göra något rätt och vet inte vilken fot man ska stå på. Till slut blir man själv "galen". Jag har dåligt samvete över att jag lyckades göra mitt ex så labil som han blev. Han mådde så dåligt med mig att han tog över en del av mina symptom. Men sen blev han sakta sig själv igen när vi gjorde slut. Så kanske är det som du säger, att killen borde se till sig själv först innan han kastar ur sig såna saker till dig.
  • Anonym
    Anonym (Tjej28) skrev 2011-05-06 20:22:27 följande:
    Jag tror nog det är som du säger. Jag kände inte riktigt igen mig med honom. Och han säger att han ska söka hjälp för sina humörsvängningar. Han ville att jag oxå skulle söka hjälp ^^ Men just nu känns det inte som jag har några bekymmer, dom försvann när han försvann
    Självinsikt kan vara svårt när man har någon form av psykiska problem. Under lång tid trodde jag uppriktigt att det var killarna det var fel på, att jag själv var den normala och offert i det hela. Det blev ett tufft uppvaknande när jag insåg att det i verkligheten var precis tvärtom. Tycker du ska glömma den killen. Även om han säkert inte är en dålig kille så mår du bättre utan honom, och det är vad som är viktigt. Det finns killar som faktiskt drar fram det bästa i en också.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-05-06 22:04:35 följande:
    Fast tidigare skrev du att du hade en "växlande" självbild beroende på hur du mår.... Jag tror att du vill veta att du INTE har borderline - och det är klart ingen vill vara stabil i sin instabilitet som vi brukar skoja ;)  Jag tolkar det som att du först skriver vissa saker - men nu vill du ta tillbaks dom och ge en annan bild. Svart eller vitt, men det är ngt ogreppbart med det du skriver, i alla fall för mig.
    Fast det är väl helt naturligt att man har en växlande självbild beroende på hur man mår. ALLA har perioder då de är lite låga, då de tycker att de är fula, dåliga osv. Det anser jag vara normalt iallafall. Om den bilden är den dominerande, ja, då har man problem. Men om man har en positiv självbild som dominerar, men enstaka svackor, det är inget anmärkningsvärt.
  • Anonym

Sen vill jag tillägga att även många friska kan ha något enstaka borderlinedrag och fortfarande klassas som normala. Precis som att man en frisk människa kan ha något enstaka narssiccistdrag eller psykopatdrag. Alla är individer och alla dåliga sidor tillhör inte en diagnos. Sen kan man ha symptomen i olika styrkor också såklart.

De drag som tjej28 beskriver, som absolut kan förekomma hos borderlines, de kan också förekomma hos normala, speciellt om man bara har enstaka och lindriga symptom. Det krävs ju att man har minst 5 av de symptom som räknas upp ovan i hennes inlägg, som visar sig i flera situationer och dessa ska ha funnits sedan tidig vuxen ålder. Personligen så tror jag att man egentligen hade kunnat sätta borderlinediagnos på barn, även om det kan vara svårt att dra gränsen för vad som är tonårskänsloproblem och vad som tillhör en diagnos.

Jag vet inte hur ni andra borderlines känner det, men jag har alltid känt mig annorlunda, deprimerad, tyckt livet varit svårt. Relationer har varit svårt. Jag har alltid känt att mitt humör är ohanterligt osv. Så till den grad att det påverkat mitt liv mycket. Jag har alltid vetat att jag inte är som andra, trots att jag inte haft 100% självinsikt i HUR mycket problem jag faktiskt hade. När jag läste om borderline så kände jag direkt en samhörighet med dessa människor. Dessa delar känner jag inte igen i tjej28s historia. Kan man ens vara borderline utan att känna sig besvärad av sina symptom? Ok att man inte inser hur man uppfattas av andra, men en stor del är ju en kamp som pågår på insidan av en och det är ju inget man kan vara helt omedveten om? Nu flummar jag bara märker jag!

• Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-05-07 07:08:37 följande:
    Jag blir jätteprovocerad av vad tjej28 skriver -för jag dels får uppfattningen om att du ser ner på oss med borderline. Nu vill du övertyga dig själv genom att skriva i tråden - ja vad är det du vill? För jag blir bara irriterad...

Fick du tricotillomani (som jag också har) när du var tillsammans med den här killen....hade du dina över 100 sexpartners när du var med honom.... Ja, ja

För mig har den här tråden varit viktig...för vi som har borderline har svårt med relationer, och därför har det varit en tråd jag återvänder till. Flera skriver och undrar om de har borderline de också, och det är helt ok. Om du nu tjej 28 känner en som har borderline, då undrar jag om du inte via din kompis förstått hur "vi med borderline" är.   Vi är också individer och vi är också olika!!!
    Jag har inte alls fått uppfattningen av att hon ser ner på oss, bara att hon inte vill tillhöra vår klubb. Men det är förståeligt, vill inte heller tillhöra, jag vill ju vara normal. Inget att provoceras över. Vår tråd förstörs inte av såna saker. Tycker det är roligt att så många skriver, och återkommer till tråden.

Hur påverkas ni andra av vädret nu? Jag märker stor skillnad så fort solen kommer fram. Önskar att jag bodde i ett land som var soligt året runt, jag tror verkligen sånt påverkar deprimerade människor enormt.
  • Anonym
    Anonym (Tjej28) skrev 2011-05-07 07:59:10 följande:
    Skulle jag ha borderline så är inte jag ledsen för det. Jag är ju fortfarande samma person för det.
  • Anonym

Hur går det för alla er andra?

Själv är jag så otroligt stolt över mig själv. Jag var i en situation med en killkompis där jag brukar explodera och bete mig som en galning, säga de hemskaste sakerna för att jag har målat upp de värsta bilderna i mitt eget huvud. Och ja, det kändes lite men inte så jättemycket och jag kunde hantera det. Jag fick impulserna att flippa ut men jag tänkte att om jag fortfarande känner så här om ett par timmar, då ger jag mig själv grönt ljus att säga det jag vill säga. Det har nu gått en dag och jag är så glad att jag inte sa det jag tänkte då, eller gjorde det jag ville göra. För idag känner jag inte alls på samma sätt.

Sa detta till killkompisen, men han tyckte inte det var en lika stor grej. Han bara "jaha. Men du har ju ändå ingen rätt att flippa ut så varför skulle du vara duktig för att du inte gjorde det?" Tack för stödet lixom. Men det minskar inte min känsla av stolthet. När man vet vilket kaos man brukar ha inom sig så vet man hur stort det är att kunna behärska sig.

Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?