Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Nån kunnig som kan tolka lite av det jag kommit fram till?
Utdrag från Wikipedia:
gör stora ansträngningar för att undvika verkliga eller fantiserade separationer uppvisar ett mönster av instabila och intensiva mellanmänskliga relationer som kännetecknas av extrem idealisering omväxlande med extrem nedvärdering uppvisar påtaglig osäkerhet och instabilitet i självbild och identitetskänsla visar impulsivitet i minst två olika avseenden som kan leda till allvarliga konsekvenser för personen själv (till exempel slösaktighet, sexuell äventyrlighet, alkohol-, medicin- eller drogmissbruk, vårdslöshet i trafik, hetsätning, kaotisk livsstil). uppvisar upprepat suicidalt beteende, suicidala gester, suicidhot, eller självskadande handlingar är affektivt instabil, vilket beror på en påtaglig benägenhet att reagera med förändring av sinnesstämningen (till exempel intensiv episodisk nedstämdhet, irritabilitet eller ångest som vanligtvis varar i några timmar och endast sällan längre än några få dagar) känner en kronisk tomhetskänsla uppvisar inadekvat, intensiv vrede eller har svårt att kontrollera aggressiva impulser (till exempel ofta återkommande temperamentsutbrott, konstant ilska, upprepade slagsmål) har övergående, stressrelaterade paranoida tankegångar eller dissociativa symptom. Mina gämförelser av den texten ovan:Det är alltid jag som bryter upp relationer med andra. Framförallt pojkvänner. Anledningen är väl att jag tröttnar på dom och inte orkar med deras egenheter.
Jag är alltid snäll mot alla som är snälla mot mig. Gör nån mig illa så har jag svårt för att säga ifrån och blir ofta ledsen och ställer mig i försvarsposition. Mot min familj eller vänner får jag aldrig utbrott, endast mot pojkvänner.
Jag har dålig självbild ibland, men oftast är den bra beroende på hur jag mår. Men är jag i en relation kan jag misstro att alla komplimanger verkligen stämmer och gärna ifrågasätter komplimangerna.
Impulsiv är jag i många avseenden. Har en historia med många sexpartners (över 100st).
Aldrig skulle jag ens kunna tänka mig att ta mitt liv eller skada mig fysiskt. Dock har jag trichotillomani som är ett tvångssyndrom.
Irriterad kan jag bli om jag blir stressad och då kan jag ryta till, men det går ofta över på 2 sekunder. Slåss eller få extrema vredesutbrott är verkligen inget som hör till min vardag. Men visst det har hänt men då pågrund av en pojkvän vid svek. Men 99,9% av fallen så kniper jag bara ihop. Har väldigt lätt för att behärska mig.
Ja, tomhetskänsla kan jag ibland känna. Men oftast i ett förhållande. När jag är singel så känner jag mig tillfreds med livet.
Paranoid är jag inte mer än vad som behövs, vilket betyder att man aldrig ska lita på folk till 100%. I förhållanden kan jag ha vissa misstankar, men jag lägger band på mig tills att jag fått bekräftat mina misstankar.
Du skriver att du känner dig tillfreds med livet när du är singel, och oftast har en bra självbild. Visst går borderline-humöret upp och ner, bra och dåliga perioder, men i texten verkar det som att du den större delen av tiden mår bra/normalbra? För mig innebär borderline tvärtom, att det är mörker som man kämpar med större delen av tiden. Men återigen, detta är bara min personliga åsikt som inte är ett professionellt uttalande på något sätt.
Om du ser denna videon så ger den en bra bild av hur borderline är för mig iallafall