• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (n) skrev 2011-05-29 13:13:53 följande:
    Hur VET du att relationen inte är den rätta? Vad är det som gör att du drar den slutsatsen? Nu vet inte jag något alls om er relation, men jag är nyfiken på vad det är som gör att du tolkar oddsen som små att den dåliga relationen kan bli bra?

Eller som man kan tänka, varken bra eller dålig relation - utan försöka beskriva den med fakta.

Att "sparka på sig själv" (jag orkar inte vara smart och duktig) hjälper kanske inte dig  framåt -du duger precis som du är, jag tänker att handlingsutrymmet krymper när man pratar duktig och smart (själv värderar jag ofta det som bra saker.... och jag får större handlingsutrymme om jag kan låta bli att värdera.... eller döma mig själv för att jag värderar...)  Bara ta relationen för vad den är, kanske beskriva fakta -vem vad när hur.

Också viktigt att konstatera att "du får tanken att du inte orkar bry dig" - det är ok, låt den finnas. Men konstatera att det är bara en tanke. En tanke bland många andra. Och tankar kommer och går.

Lite så här försöker jag hitta rätt i djungeln inom mig.... man faller och reser sig. Jag har lovat mig själv att ge allt jag har i DBT:n och det löftet tänker jag hålla. Ibland sviker jag löftet, men jag återvänder till vad jag lovat. Om och om igen :9
    Jag har tidigare varit tillsammans med killen och då var han otrogen, drogade och viss misshandel förekom när han var hög. Nu har han varit utan droger i 2år, och påstår att han kan vara trogen nu när han är drogfri. Men jag vet hur stor risken är att han trillar dit igen. Alla säger ju att de inte ska vara otrogna fler gånger, aldrig göra det osv. Men trots allt så kände jag mig lyckligare när jag var med honom än när jag var utan honom. När jag tänker på vem i det här livet som jag hade kunnat offra mitt eget liv för, så är det han. Sen underlättar det ju inte heller att alla mina vänner och familj är emot denna relation och förmodligen vänder mig ryggen när de får veta.

Som du säger så vill jag bara ta relationen för vad den är. Nu. Inte hur den var innan. Jag känner att jag aldrig kommer att kunna släppa honom om jag inte ger honom denna chansen. Enda skälet till att jag inte gett honom chansen tidigare är för vad alla andra ska säga. Vilket kommer vara väldigt pinsamt om det går åt helvete igen.

Så jag vet att jag leker med elden. Och gör det jag alltid gör. Dras till det som är dåligt för mig. Förmodligen för att jag känner mig så underlägsen med dessa snälla, perfekta killar som jag inte alls kan relatera till. Hur mycket framsteg jag än gjort när det gäller att kontrollera mina känslor så kommer jag ingen vart på det planet. När jag ser och läser om dessa normala kärn-familjer så känner jag bara att det är så främmande för mig, att det aldrig kommer att vara min framtid och det är inget jag längtar efter. Det känns nästan overkligt att folk lever så.
  • Anonym
    Anonym (n) skrev 2011-05-29 17:02:45 följande:
    Nu är killen drogfri - faktum. Och det gör att det inte är samma relation som när han drogade! Någonting inom honom har också förändrats, så att han klarar att hålla sig drogfri. Det som är nu är nu. Jag tycker att du gör rätt som ger honom en chans, när han blivit drogfri.

Ingen kan svara om han kommer att vara otrogen igen bara föra tt han vardet förr, speciellt inte om otroheten hade med drogandet att göra. Här har du ju faktiskt resonerat med dig själv - och beslutat att ge honom en chans. Inte skall du rätta dig efter vad andra tycker eller kanske tänker, du drar ditt eget rätttesnöre! Jag förstår att det också finns fakta som spelar in i ditt beslut- go for it girl. :)

Nej gumman det är heller inte pinsamt om det skulle gå åt skogen med er relation- det är i så fall bara som livet är. Man kan inte styra händelser, inte heller kan man undgå att fast man gjort sitt yttersta så funkar det ändå inte... det är som livet är. Ont skulle det däremot göra -men då får man ju ett tillfälle att hantera smärta, så det är inget hinder.

Om jag skulle bli tillsammans med en som varit drogmissbrukare- då skulle jag för mig själv sätta gränsen att om han drogar igen då lämnar jag relationen. Och jag skulle sedan hålla vad jag lovat mig själv - bara för att det är så jag vill leva.
    Tack så mycket för ditt stöd, känns bättre när jag har läst detta faktiskt. Jag kommer också att lämna om han faller tillbaka för det är inget liv jag kan eller vill leva.
  • Anonym
    saltochsur skrev 2011-06-03 19:56:47 följande:
    Måste höra med er hur vanligt det är med otrohet bland de som har borderline.

Jag har aldrig varit det. Men kanske är det lätt hänt eftersom man är väldigt impulsiv när man är arg och sårad.
  • Anonym
    saltochsur skrev 2011-06-03 20:35:53 följande:
    Mitt liv har blivit ett stort kaos. Har hamnat mellan två förhållanden. Hade ett förhållande som gick åt skogen pga mig. Kastade mig in i det nya direkt och allt var frid och fröjd som det brukar vara. Efter några månader brakade helvetet lös igen. Jag har känt den där tomheten komma krypande sakta men säkert för att tillslut helt sluka mig. Började träffa mitt ex, var otrogen, fortsatte träffa min nuvarande. Nu sitter jag och inte bara har ångest för att jag leker, eller jag leker inte, separationsångesten pratar jag om, med två kvinnor.

Hur vet man om tomheten är avsaknad av kärlek eller om det bara är den där vanliga tomheten som är förknippad med borderline, ni som vet berätta gärna.

jagskavarasnall.blogspot.com/ 
    Har så många gånger funderat över samma sak. Hur ska man veta när känslan är den samma??? Det enda som du kan göra är att stanna kvar och försöka kämpa dig genom känslan. Och tänka att det är så här bordisar kan bli när de inte kan hantera att andra behandlar dom bra, just för att man själv inte tycker att man förtjänar det. Jag vet inte hur länge man ska stanna och kämpa, för jag har själv aldrig lyckats. Tomheten får mig att bli så elak att jag sabbar relationen totalt, så jag behöver inte lämna. Den andra kommer göra det ändå till slut. Tomheten är så smärtsam också att jag brukar gå ner mig i djupa depressioner. Kanske främst för att jag påminns om hur värdelös jag tycker att jag själv är.
  • Anonym
    saltochsur skrev 2011-06-03 21:20:33 följande:
    Nu har jag varit tillsammans med henne i snart 4-5 månader tror jag, tidigare har jag faktiskt haft några längre förhållanden på flera år. Men det har eskalerat sista tiden. Känns så tragiskt att jag förmodligen inte kan ha ett normalt förhållande. Ska gå på KBT och få läkemedel, hoppas verkligen att det ska hjälpa. 

jagskavarasnall.blogspot.com/ 
    Ja det känns lite hopplöst när man inte ens är kapabel att fixa något som alla andra tycks kunna. Hoppas KBT kommer hjälpa.
  • Anonym
    Anonym (Jag också??) skrev 2011-06-03 21:20:40 följande:
    Vad skönt att läsa att så många har samma problem som mig! Fast jag beklagar ju för er skull förstås.. men det är skönt att se att man inte är ensam. Är inte utredd för borderline även om det spekulerats lite kring det. Men min terapeut förklarade att man kan se det som en tiogradig skala och att det kan skilja mycket kring problematiken från 1 till 10. Jag har aldrig haft något självskadebeteende även om jag varit destruktiv mer i mina val av relationer. Inte missbruk eller misshandel, bara personer som varit lite halvt elaka och där jag varit till lags hela tiden och gjort allt de velat, för att sedan bli lämnad och känna mig helt förkrossad.

Den som varit uppriktigt intresserad av mig har jag gjort slut med eftersom jag känt förakt för personen för att den valt mig. Jag var gift i många år och vi skildes av många olika skäl.. men vi skildes som vänner. Men nu är jag på singelmarknaden igen och har varit på några dejter. Har fattat tycke för en person men när han inte hör av sig tillräckligt ofta för att stilla mitt behov av bekräftelse på att han är intresserad, så får jag panik och börjar skylla på mig själv och säga de elaka sakerna till mig själv som jag alltid gjort. Jag är fet, ful, hemsk och förtjänar inget annat än att bli lämnad eller illa behandlad.

Börjar mer och mer fundera på om jag har borderline, även om jag inte gör så mycket destruktiva handlingar. Men jag hamnar alltid i så konstiga situationer! Och jag gör impulsiva saker, tror att jag ser en situation på "rätt sätt" och så reagerar jag utifrån det, och sedan visar det sig att jag hade helt fel.. och jag fattar ingenting. Varför kan jag inte vänta med reaktionerna??? Varför måste jag sitta och kolla 200 ggr/dag om han går online på datorn?? Jag hoppar över mat eller disk för att uppdatera mailen ifall han får för sig att skicka ett mail. Det är fan inte friskt någonstans..

Det som är jobbigast är att jag tror att något är sanning och utifrån det reagerar jag. Men så får jag förklarat för mig annorlunda, och då är det så svårt att ställa om bilden och känslorna och jag förstår inte mina egna reaktioner. Jag önskar att jag inte vore sån här!!
    Välkommen till klubben! Lite "kul" att se hur lika vi alla är. Det känns lite konstigt att det faktiskt finns fler som  förstår mig på riktigt när jag berättar om såna saker du just skrev om. Vill också vara normal men samtidigt har jag ingen aning om hur det känns att vara det heller. Detta är ju jag. Är jag fortfarande mig själv om jag är normal?
  • Anonym

Jag har råkat dejta en bekant till min kille när vi hade vårat uppehåll (som varade under flera år). Visste inte ens om att de kände varandra då. Har berättat det för min kille, han blev inte glad men han försöker ignorera det. Jag däremot kan inte det. Skrev precis ett mail och gjorde slut för att jag kände mig så dum att min kille ska springa på honom på stan och veta att han haft sex med hans tjej. Så jag gjorde slut i förebyggande syfte, för jag kände mig så värdelös pga det. Nu ångrar jag såklart mailet, för vill ju inte att det ska vara slut. Men jag har besämt i mitt eget huvud att jag inte förtjänar honom pga detta. Blir galen på mig själv!

• Anonym
    Anonym (Jag också??) skrev 2011-06-03 21:52:47 följande:
    Oj! Såg ditt inlägg när jag skrivit mitt eget. Jag känner så väl igen mig i det du skriver!! I förra veckan avslutade jag relationen med den jag träffat det sista också för att jag trodde ändå att han skulle avsluta med mig. Men jag hade fel. Men jag var ju så säker!!

Förstår att du ångrar mailet och det värsta är väl väntan du måste stå ut med innan du får ett svar från honom! Och sedan ska du hantera det svaret oavsett vad han skriver. Jag förstår precis hur det känns!

När man stöter bort dem dels för att man är rädd för att de ska hinna före. Eller för att man nästan bara vill testa dem. När jag skickade mailet till den jag träffade önskade jag ju att han skulle skriva tillbaka att jag missförstått allting. Nu slutade det ganska väl ändå. Men jag kan inte alls lita på att han verkligen är intresserad. Är livrädd för att jag ska låta mig luras och sedan sitta där när han dumpar mig..
    Eller hur, man vill bara ha rätt svar tillbaka och väntan på det är tortyr. Får man inget svar alls så flippar jag ut och mailbombar personen.

Grejen är den att det spelar ingen roll vad min kille kommer säga/skriva, för jag kommer fortsätta att försöka få honom att förstå hur hemsk person jag faktiskt är och ger mig inte förrän han håller med. Jag kan aldrig acceptera att han faktiskt älskar mig som jag är. Jag är min egen fiende.
  • Anonym
    saltochsur skrev 2011-06-03 22:04:00 följande:
    Jag kan känna frustration över att den jag har förhållandet med men även exet klamrar sig fast i mig, självklart skapar jag endel av intrigerna och situationerna själv men jag fattar inte, inte i mina vildaste fantasier att de vill ha mig tillbaka.  
    Klart de vill ha dig tillbaka, du har säkert massa fina sidor som kompenserar för dina bordis-sidor. Tyvärr är sånt svårt att se själv.
  • Anonym
    Anonym (Jag också??) skrev 2011-06-03 21:48:09 följande:
    Tack. Jag upplever också att det är så svårt att få andra att förstå hur man känner och reagerar! Det var en overklig känsla när jag började träffa min terapeut, att faktiskt sitta och prata med någon som förstår en och som man inte behöver anstränga sig extremt för att nå fram till.

Jag är i dagsläget sjukskriven och har varit det en längre tid nu. Det hände många saker på kort tid och till slut blev allt för mycket. Sen har jag haft den här svårigheten sedan barnsben men aldrig fått hjälp eftersom jag varit välfungerande och lyckats hålla fasad och allting på insidan, förutom när det kom till relationer.

Men jag kan fortfarande inte förklara för vänner varför jag är sjukskriven. Eller några förstår. Men för inte länge sedan så blev jag ifrågasatt av en vän. Hon upplevde mig som glad och pigg och förstår inte att jag bara visar henne det jag tror att hon vill se och det jag kan dela med mig av. De stunder som jag mår riktigt dåligt, då är jag i min ensamhet. Och jag kan pendla från att vara glad, gå och sjunga till musik och känna att livet är ganska bra (när jag lyckas förtränga tillvaron) till att sedan hamna i botten en timma senare bara för att jag får ett mail som inte innehåller "rätt saker" eller för att jag inte fått något mail alls. Då känner jag mig genast värdelös och jag blir fruktansvärt pessimistisk. Från det ena sinnesläget till det andra på hur kort tid som helst.

Hur funkar det för dig då?
    Jag hade gjort allt för att också vara sjukskriven nu. Ska börja nytt jobb snart och har sån ångest inför det, för just nu har jag en väldigt dålig period och tanken på att gå dit bland en massa nya människor och hålla masken inför dom... Det känns omöjligt. Jag har inte krafterna. När jag mår dåligt så vill jag bara få göra det ifred.

Jag har två långa sjukskrivningar bakom mig. Många tycker att det är dåligt att vara sjukskriven för depresioner, att man bara blir värre, men det var så välbehövligt! Jag fick återhämta mig och samla styrka i min egen takt. Man måste lägga energin på det, vilket är svårt när man samtidigt måste hänga med i det vanliga livet. Läkarna såg mig säkert som hopplöst fall som bara fick förlängt och förlängt. Men båda gångerna har jag själv en dag bara sagt till dom att nu är jag redo att gå tillbaka. Och klarat mig flera år utan att rasa då. Så sjukskrivningar är inte alltid av ondo. Visst blev jag lat och inaktiv, men man kommer igen när man är redo. Jag hatar att man har den pressen från livet. Att man MÅSTE jobba, MÅSTE laga mat, MÅSTE betala räkningar. Varför kan man inte bara få vara? Varför kan inte DET vara en rättighet? Nej, jag är inte en lat parasit, jag är bara inte så levnadsglad och känner att livet är ett straff som man bara sitter av. Försöker få tiden att gå så fort som möjligt bara.

Mitt humör kan också pendla. Ibland utan orsak. De senaste dagarna har jag varit helt gråtfärdig på morgonen.Så fort någon sa något så grät jag. Gick ut en runda med hunden och bara grät i en timme.. Sen mådde jag bra tills på kvällen. Då kommer ångesten. Har inte sovit på flera nätter pga ångesten. Livet känns så mycket mer skrämmande på natten av någon anledning. Även när jag är glad så krävs det extremt lite för att göra mig hysteriskt ledsen. T.ex att killen inte ringt på hela dagen. Löjligt men sant.

En vän skrev detta till mig idag på FB som jag ska försöka ha i åtanke när jag börjar vela i min relation

"Never say goodbye when you still want to try,
    Never give up when you still feel you can take it,
    Never say you don’t love a person when you can’t let go"

Det verkar så lätt när man läser det, men ack så svårt i verkligheten. Men ska ha det på en lapp framför datorn. Måste påminna mig själv om att inte göra slut om jag verkligen inte menar det, för risken finns att killen faktiskt går vidare då. Jag gör slut tusen gånger och förväntar mig att killen jag är med ska jaga mig och be mig komma tillbaka. När någon kille inte gjort det, då blir jag arg och tycker att han är ett svin och kontaktar så klart honom för att berätta detta också.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?