Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?
Anonym (n) skrev 2011-05-29 13:13:53 följande:
Hur VET du att relationen inte är den rätta? Vad är det som gör att du drar den slutsatsen? Nu vet inte jag något alls om er relation, men jag är nyfiken på vad det är som gör att du tolkar oddsen som små att den dåliga relationen kan bli bra? Eller som man kan tänka, varken bra eller dålig relation - utan försöka beskriva den med fakta.
Att "sparka på sig själv" (jag orkar inte vara smart och duktig) hjälper kanske inte dig framåt -du duger precis som du är, jag tänker att handlingsutrymmet krymper när man pratar duktig och smart (själv värderar jag ofta det som bra saker.... och jag får större handlingsutrymme om jag kan låta bli att värdera.... eller döma mig själv för att jag värderar...) Bara ta relationen för vad den är, kanske beskriva fakta -vem vad när hur.
Också viktigt att konstatera att "du får tanken att du inte orkar bry dig" - det är ok, låt den finnas. Men konstatera att det är bara en tanke. En tanke bland många andra. Och tankar kommer och går.
Lite så här försöker jag hitta rätt i djungeln inom mig.... man faller och reser sig. Jag har lovat mig själv att ge allt jag har i DBT:n och det löftet tänker jag hålla. Ibland sviker jag löftet, men jag återvänder till vad jag lovat. Om och om igen :9
Som du säger så vill jag bara ta relationen för vad den är. Nu. Inte hur den var innan. Jag känner att jag aldrig kommer att kunna släppa honom om jag inte ger honom denna chansen. Enda skälet till att jag inte gett honom chansen tidigare är för vad alla andra ska säga. Vilket kommer vara väldigt pinsamt om det går åt helvete igen.
Så jag vet att jag leker med elden. Och gör det jag alltid gör. Dras till det som är dåligt för mig. Förmodligen för att jag känner mig så underlägsen med dessa snälla, perfekta killar som jag inte alls kan relatera till. Hur mycket framsteg jag än gjort när det gäller att kontrollera mina känslor så kommer jag ingen vart på det planet. När jag ser och läser om dessa normala kärn-familjer så känner jag bara att det är så främmande för mig, att det aldrig kommer att vara min framtid och det är inget jag längtar efter. Det känns nästan overkligt att folk lever så.