• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym skrev 2010-03-31 14:05:12 följande:
    Varför skulle man inte ha förmågan att kunna manipulera om man har borderline? Ok att det inte är ett typiskt borderlinedrag (det råder dock skilda meningar om detta), men du menar alltså att OFÖRMÅGAN att manipulera är ett typiskt drag? Det känns svårt att diskutera sånt här, för dels finns diagnosen och sen finns individen.
  • Anonym
    Anonym (jobbigt) skrev 2010-03-28 08:39:35 följande:
    Jag känner igen fenomenet från andra sidan, så att säga. Har du några bra tips på hur man ska hålla partnern "på mattan" så att säga? Jag vill inte utlösa varesig de mekanismer som gör att partnern gör slut eller något annat som får hen att må dåligt.
    Sätta tydliga gränser och vara konsekvent. JÄTTEVIKTGT!!
    Aldrig ta på sig ansvaret för om partnern skadar sig eller hotar med att ta livet av sig.
    Finnas där inom rimliga gränser och stötta men ställa krav. Om man hela tiden tror att den andra ska dö eller göra slut orkar man ju inte stötta och kämpa.
    Göra upp i förväg, under tiden partnern är i en lugn sinnesstämning, hur ni ska hantera situationer som uppstår och när situationen kommer gör du PRECIS som ni kommit överens om och hänvisar till det. ( mitt i de värsta utbrotten kan man inte tänka förnuftigt och det är bara känslorna som styr ) 
    Eftersom man som "frisk" partner också har känslor blir det ju svårt att agera efter sitt förnuft alla gånger. Man lider med den förtvivlade personen som inte vill något elakt men ändå inte förmår sig vara som "man ska". Men det bästa man kan göra är att försöka hålla sig till sin plan, så gott det går. Klarar man av det så kommer man vara ett otroligt stöd som gör att en god cirkel lättare byggs upp.
    Det är jättesvårt att leva med en person med Borderline och dessa svårigheter, särskilt om han eller hon inte har insikt ( då går det nog nästan inte ). Man bör se sig omkring efter någon form av anhörigstöd som man kan ta mer hjälp av och kanske få en egen samtalskontakt om man känner att det behövs ( kanske under vissa perioder )
    Men det finns bra behandlingar ( DBT ) och om man verkligen älskar personen borde man låta det gå en tid efter en sådan behandling börjat, åtminstånde, innan man verkligen ger upp.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-03-31 14:05:12 följande:
    Men alltså.. 
    Exempel:
    Om du håller på å bli lämnad av din partner för att han eller hon inte orkar med längre och du säger att du inte kommer orka leva längre så blir ju det jättejobbigt för den andra att höra och kanske kommer han eller hon stanna lite längre för att han eller hon inte orkade ha på sitt samvete att du kanske skulle ta livet av dig. 
    Det är manipulation även om man ångrar det i efterhand
    Du hade istället kunna tänka. "jag orkar inte leva men att säga det nu är ju jättetaskigt, hur ska han/hon ställa sig till det" Acceptera att partnern ville lämna och att du blev lämnad utan att säga att du inte klarar det och kommer ta livet av dig.
    (detta var kanske ett drastiskt exempel men inte alls ovanligt bland de som har borderline.. det som ställer till det här är ju den fruktansvärda ångesten som man på vilket sätt som helst vill få bort. Spelar ingen roll hur. Man tar till de medel som går och kanske kommer det en annan människa emellan då.)
    Efteråt får man massor av skuldkänslor och känner sig så hemsk och värdelös för att man har haft ett beteende som inte stämmer överens med sin moral.
  • Anonym
    Anonym (anki) skrev 2010-04-01 11:12:18 följande:
    Det låter väldigt typiskt Borderline. Jag har själv diagnosen, men just det kriteriet har ja aldrig uppfyllt. Visst har jag en del problem i relationer. Men just den rädslan över att bli lämnad har jag aldrig haft. Jag kan däremot manipulera och vrida o konka för att jag alltid ska få min vilja igenom. jag kan vara oerhört elak och bitchig men får det ändå till att de har fel. de är odugliga. Jag har alltid rätt och karlarna har alltid därför sprungit som en slav kring mina fötter. När jag väl fått dem dit brukar jag lessna då det inte längre är någon utmaning och jag känner att de är för "mesiga." och jag börjar leta på annat håll. Nu har jag däremot varit sambo med min nuv karl i tre år och vi väntar vårt första barn. Rastlösheten (och suktarna efter kickar via sex) finns alltid i bakhuvudet, men jag har ändå lyckats hålla mig kvar i ett förhållande som i mina ögon varat väldigt länge. Om du misstänker att du har diagnodsen, ta kontakt med psykiatrin. Jag haar faktiskt blivit väldigt bra bemött även om jag har svårt att hålla kontinuerlighet i mina besök.
    det låter inte som borderline det du beskriver.. konstigt att du fått den diagnosen.
    Men oavsett är det ju bra att du får hjälp av psykiatrin!
  • Anonym
    Anonym (BPS-tjejen) skrev 2010-04-01 19:40:38 följande:
    I ytliga relationer fungerar jag otroligt bra. Men så fort jag blir känslomässigt engagerad så går det åt helvete. Svårt att förklara men jag är känlomässigt störd. Mitt känsloliv är fruktansvärt kaotiskt inombords men det är inget som syns utåt. Därför blir det lite klurigt då jag bemöts som en självsäker och stark människa men i själva verket är jag en otroligt skör person med fruktansvärt dåligt självförtroende. Så ytliga sociala kontakter är jag hur bra som helst på men så fort jag faller dit och börjar bry mig så kan minsta lilla få mig att bryta ihop. Och att engagera mig känslomässigt är något jag gör tidigt i en ny kontakt, har inga som helst murar runt mig som skydd. Hade jag inte haft ett sånt självsäkert skal tror jag att det hade vart större risk att folk utnyttjade och manipulerade mig. Så det är både på gott och ont att jag verkar stark utåt.
    Precis så är jag med. Det är egentligen konstigt, för jag är så rädd för att bli sviken, men så fort jag blir förälskad så kastar jag mig in i relationen direkt. Inget dejtande eller ta det lugnt och lära känna varandra, utan det är seriöst direkt från starten. Och jag öppnar upp mig helt för denna person, utan att ens veta om jag kan lita på honom eller ej. Men alla andra killar, som jag inte är förälskad i, med dom har jag en mur som de inte kan komma genom.

På ytan verkar jag vara stark, självständig och förnuftig. Snacka om att folk blir besvikna när de ser mitt riktiga jag, den svaga, labila tjejen. Men som tur är så är det bara de som är allra närmast som får se denna sida, dvs min familj som jag växt upp med, och pojkvänner. Alla andra tror att jag är normal, men de har ingen aning.

Hur ser ni andra på er framtid? Tror ni att ni kan bli bättre? Någonsin bli "friska"? För mig är detta min personlighet, jag vet ju inget annat, och därför har jag så svårt att se någon förbättring. Och det gör mig så deprimerad. Tanken på att jag säger har 40år kvar att leva med detta inre kaos, den tanken skrämmer mig jättemycket. Jag är också rädd att jag ska få leva ensam för att jag inte lyckas hitta en kille som jag klarar av att leva med, och som klarar av att leva med mig. Jag har gått på så många nitar, och även själv förstört relationer, att jag är slut inombords. Jag kan inte mer nu.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-01 20:00:14 följande:
    Har inte läst hela tråden men såg att ni diskuterade manipulation. Har man diagnosen borderline så, visst kan man vara manipulativ. Precis som "vanliga svenssons" kan vara manipulativa. Jag var väldigt duperande när jag hade det som värst förra sommaren. Tre su-försök och alla ggr så manipulerade jag omgivningen och framförallt min sambo för att kunna genomföra dem. Nu gick det ju inte som jag ville nån av ggr men jag planerade så fort jag, glad i hågen, blev utskriven från psyk avd hur jag skulle göra nästa ggn för att lyckas. kunde gå och planera ett par veckor för att det skulle funka som jag ville. Manipulerade läkare, psykolog, sambo, familj, ja alla! Det beror vad det handlar om. Har man borderline så är man ofta osäker i relationer= manipulera. (gäller inte alla) Man är självmordsbenägen= manipulera. (gäller inte alla) Förstår ni vad jag menar?
    Precis vad jag menade
  • Anonym
    Anonym (blomma) skrev 2010-04-01 20:54:02 följande:
    Jag känner mig också väldigt nedstämd av tanken att jag kanske aldrig kommer att få en välfungerande relation....jag vill ju verkligen ha det. Men jag hamnar i kaos i en relation, drömmer mardrömmar om att bli lämnad, konstant på helspänn osv.... Vilken kille ska orka med det??? Känns bara så hemskt.... Jag litar heller inte på människor, är ofta orolig över att de ska svika mig.... På ytan är jag utåtriktad och "glad", skämtsam och social....men det är oftast ett spel/ en mask i allmänna sammanhang.....det är få som vet hur jag egentligen mår när jag kommer hem och tar av masken...... Men jag tror att man skapar ett sånt spelande av att man lidit så länge av ångesten och inte orkar med att folk frågar ut en.....när man mår dåligt känns det ju som att det "syns" utanpå en.....och man skäms och orkar ej med frågor....därför börjar man låtsas........
    Det är inte bara killen som ska orka med det, man ska själv orka leva med mardrömmarna, ångesten osv. För det går aldrig över i mitt fall, hur länge jag än försöker uthärda så är relationer så otroligt ångestfyllda. Och ändå är det det enda jag vill ha.

Jag inbillar mig själv att jag är ovärdig av kärlek, och hittar på massa skäl till varför det är så. Och sen försöker jag övertala killen ifråga att också tycka så. Även om jag berättar alla mina skäl, och han säger att han  fortfarande älskar mig, så kan jag inte acceptera det. Jag fortsätter analysera mig själv och berätta för honom alla saker som han borde sluta älska mig för. Och det är oftast det som killen tröttnar på i slutändan, mina försök att få honom att se mig så som jag själv ser mig.

Jag spelar också glad utåt, men vet inte varför. De gånger då andra ser hur jag mår, då är det riktigt illa, för då orkar jag inte ens låtsas att jag mår bra. Det är de perioder då självmord är allt jag tänker på. Samtidigt kan jag bli lite besviken att folk inte förstår. När jag haft en dålig period så andra märkt hur dåligt jag mår, och jag sedan börjar skratta och le igen, så tar de för givet att jag mår bra, vilket de säger till mig. Och jag vill bara skrika åt dom "JAG MÅR ALDRIG BRA! Jag anstränger mig bara för att hålla uppe denna fasad för att ni inte ska tröttna på mig!"
  • Anonym
    Anonym (BPS-tjejen) skrev 2010-04-02 00:24:51 följande:
    Alltså jag funkar lika dåligt vare sig jag är riktigt kär och allt det där eller om jag är måttligt intresserad och träffar någon för att inte känna mig ensam. Engagerar mig känslomässigt i folk lite väl lättvindigt. Så om jag träffar en kille som jag egentligen inte ens vill ha så att säga kan jag lätt bli som en blodigel ändå(mest känslomässigt, utåt försöker jag hålla skenet uppe om att jag skulle ta lättare på relationen). Jag mår helt enkelt dåligt av att ha relationer med folk så länge det inte är ytliga fika-, festa- eller biorelationer om du förstår vad jag menar. Jag är överkänslig till max och har liksom inga spärrar i mitt känsloliv. Ingen balans utan allt är mer eller mindre svart och vitt när det kommer till relationer. Djur känner jag dock nada för. Inte ens hundar som jag haft från valp i flera år har jag känt någonting för känslomässigt. Måste bara tillägga att jag haft samtalskontakt sedan jag var barn, ätit massvis med olika mediciner, legat på psyket flera ggr, vart sjukskriven i år, gått på sån seriös behandling 4 dagar i veckan under en längre tid på en specialmottagning för BPS men ÄNDÅ fortsätter många av mina vänner och bekanta att hävda att det inte är något fel på mig osv. Dock har alla utredningar visat att jag har BPS och endast en jourläkare på psyket för några år sedan var tveksam och menade på att jag kanske var bipolär. Det är liksom inget snack om saken om att jag lider av BPS - Big time! Ändå får jag näsan som anklagelser på mig av okunniga människor, som att jag skulle ljuga eller nåt. Nästan ingen förstår hur trasig jag är inombords och det har jag föga lust med att förklara för dem heller. Som att jag skulle be en cancerdrabbad person att övertyga mig om han/hon verkligen talar sanning. Idiotiskt. Men det är så folk beter sig mot mig.
    Folk har svårt att se ur andras perspektiv. De tror att det bara är att skärpa sig, och bestämma sig för att man ska bli annorlunda. För mig är det lika svårt att ändra mitt sätt att tänka, känna och agera, som det är för någon att bestämma sig för att sluta behöva mat.

Någon skrev tidigare i tråden om anknytningsproblem, och jag funderar själv mycket på om borderline i själva verket bottnar/orsakas av just anknytningsproblem som barn. I mitt fall så har jag aldrig fått bekräftelse och mest blivit ignorerad under uppväxten, så att min självkänsla är i botten är kanske inte konstigt. Men sen tänker jag att det är ingenting jämfört med vad andra får gå igenom, och alla blir inte så här trasiga inombords för den sakens skull. Hur är det för er andra? Kan ni se någon möjlig orsak till er problematik?

Jag måste säga att jag är väldigt glad att jag startade denna tråden, ni underbara människor har fått mig att känna som mindre ensam.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-02 08:55:47 följande:
    TS; tråkigt att du hade en sån barndom. Jag hade en bra uppväxt men blev så här ändå. :/ Självkänslan är dock i botten trots det. Tror inte det beror på yttre orsaker utan att man bara är så här. Tråkigt nog..
    Men du har känt så här sedan du var liten eller? Redan som 2-3åring så var jag annorlunda mot andra barn, t.o.m min familj har anmärkt på det. Jag tror att en del av det nog kan vara medfödda drag, sen kanske det händer saker under livets gång som förvärrar det för vissa. Alla föds ju med sin egen speciella personlighet. Vissa är kanske bara mer lyckosamma och får en mer lätthanterlig personlighet.
  • Anonym
    Anonym (????) skrev 2010-04-02 09:22:59 följande:
    TS; självkänsla har jag aldrig haft. Min ångest började tidigt även om det var flyktigt. Vet inte hur gammal jag var, så långt tillbaka som jag kan minnas. Jag har aldrig kännt att jag passat in även om jag hade kompisar osv. Borderline har jag haft till och från sen jag var 17. Borderline är oftast ingen diagnos som sitter i hela tiden. Man blir av med "stämpeln" när man är stabil, sa min läkare iaf. Jag hade dödstankar tidigt och funderade mycket över livet och att existera. Har varit självdestruktiv periodvis, som visade sig på olika sätt. Jag trodde det var normalt. Frågade mamma för några år sen då jag och en kompis diskuterade detta, jag trodde alla tänkte på att försvinna ibland. Mamma sa dock att hon aldrig tänkt så och att det nog inte hör till en vanlig "svensson". Blev lite paff faktiskt.
    Samma hände mig. Jag har alltid trott att alla bär på samma lidande som jag gör, och jag har alltid känt att jag är svagare än andra för att de klarar av att leva med att vara så trasiga inombords. Sen pratade jag om det med mina föräldrar och mina syskon, och de sa alla att de inte alls kände som mig, och heller aldrig gjort. Att även om livet var kämpigt ibland så var de glada att de levde, och var tacksamma över livet.

Hela min världsbild rubbades där och då. Hade väldigt svårt att ta det till mig. Jag hade ju gått runt och tyckt synd om de för att de också var tvungna att leva detta hemska liv. Det känns fortfarande overkligt för mig att man kan vara glad över livet, men jag är glad om det stämmer för andra. Glad för att jag då slipper den bördan att tycka synd om dom för att de lever. Jag har alltid sett livet som ett straff, och döden som en belöning/befrielse. Men andra ser det uppenbarligen inte så. Jag önskar att jag hade fått känna på hur det hade varit att se det ur deras ögon.

Jag tänker mycket på barn. Jag vill så gärna ha ett barn. Men samtidigt så vet jag att dess finns en risk att mitt barn ärver mitt psykiska mående, och det vill jag aldrig någonsin utstätta mitt barn för. Även om jag är en bra mamma så är det ju ingen garanti för att barnet inte kommer må dåligt. Om jag själv ser livet som ett straff, hur kan jag skapa ett barn som ska leva detta straffet? Fast sen å andra sidan, jag har 4 syskon, och ingen av dom har mått som jag gjort. Så visst finns det hopp. Men vet inte vad jag hade gjort om jag dömt mitt barn också till detta lidandet...

En annan aspekt är också att om jag skaffar barn så är jag fast. Självmord är inte längre en väg ut om jag inte skulle orka mer. Nu är tanken på självmord en tröst för mig. Jag kämpar vidare, men blir det för tufft så har jag en väg ut. Jag behöver inte lida tills jag är 70-80år, om jag inte själv väljer det. Nu låter jag mer självmordsbenägen än jag faktiskt är, jag kommer nog kämpa på för att jag måste, men jag har iallafall valet.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?