• Anonym

Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?

Anonym (Jag också??) skrev 2011-06-03 22:45:14 följande:
    Du får ursäkta att jag skrattar men det är som om jag skrivit det själv. Jag är supermedgörlig, gör allt i alla lägen så länge jag tror att de vill ha mig. Men tror jag att de är på väg bort eller redan har dumpat mig, då blir jag djävulen själv! Och eftersom den som dumpat sällan vill ha någon kontakt till att börja med så mailar eller sms:ar jag min galla. Ofta blir det först att jag spelar på känslorna, att jag är sårad. Funkar inte det och jag inte får något svar eller det svaret jag förväntar mig, då blir jag aggressiv och fruktansvärt otrevlig. Och aldrig har jag vunnit något på det! Självklart inte! När man uppträder som om man vore spritt språngande galen så lär de ju inte plötsligt komma på att de vill ha en tillbaka. Men ändå kan jag inte låta bli att ge mig hän för impulsen, för jag TROR ju att hur jag uppfattar situationen är det rätta.

Jag håller helt och fullt med dig i ditt resonemang om pressen man lever under idag! Precis så kände jag innan jag blev sjukskriven, att man bara var en arbetskraft och helt saknade människovärde. Min första läkare sa till mig att det var bra att hålla sig sysselsatt när man var deprimerad och genomgick skilsmässa etc. Det var bara nyttigt! Sedan pratade jag med min terapeut och hon i sin tur ordnade tid med en psykiatriker, istället för vårdcentralen som jag haft kontakt med tidigare, och jag blev sjukskriven på stående fot. Tack och lov har jag inte haft några som helst problem med FK och det är jag innerligt tacksam för. Hade jag behövt kriga med dem också hade jag nog tagit livet av mig som jag ett tag kände för. Jag hade inte orkat med den smällen att få ekonomin raserad och att inte bli trodd! Men visst funderar jag på ibland hur jag ska orka med allting i framtiden. Jag vill inte hamna i samma läge igen. Men hittills har FK varit väldigt medgörliga och de verkar ha förstått att jag inte försöker mygla eller utnyttja systemet utan att jag VILL fungera.

Inte något svar på mailen ännu..?
    Ja gud vilket psyko-rykte jag måste ha fått vid detta laget. Skäms när jag tänker på det. Och varje gång har jag lovat mig själv att vara normal men jag tappar kontrollen. Mina sms som är typ värsta uppsatserna ser ju inte heller så bra ut.

Jag pratade med en gammal flört för ett tag sedan och han frågade hur det gått med allt, han visste om mina problem. Jag ville visa hur duktig jag blivit så sa att jag var ganska normal nu, gått i terapi och inte aaaalls är på samma sätt som tidigare. Bra tänkte han. Det fick han äta upp. Jag höll mig normal ett tag, och han var lite positivt överaskad. Men sen sabbade jag det och betedde mig precis som jag gjorde förr och bad han dra åt helvete. Sen ångrade jag mig, skrev ett brev och bad om ursäkt. Han svarade inte. Då skrev jag och förklarade hur sårad jag blev, och förklarade varför jag reagerade som jag gjorde. Inget svar. Då skrev jag ett så fult mail att jag skäms bara jag tänker på det. Bara öste ur mig hur hemsk han var, och hur han hade förstört mitt liv, och ja ALLT var hans fel. Tänk dig killens reaktion som sitter på andra änden och får dessa mail, ett efter ett. Vill INTE veta vad de tänker då.

Nopp, min kille har inte svarat än. Tror inte han kommer göra det heller ikväll. Det kommer säkert lösa sig. Önskar att jag hade hans lösen så jag kunde gå in  på mailen och radera det. 20min innan jag skickade det så hade jag skickat ett så fint kärleksmail till honom. Varför kunde jag inte bara stoppat där och behärskat mig? Jag som gjort så mycket framsteg men faller tillbaka hela tiden nu. Jag måste lära mig att tänka att det är han som gjort valet att vara med mig, trots att jag är så hemsk och värdelös som jag anser att jag är. Det är hans problem om han väljer en sån tjej. Eller så får jag tänke "fake it ´til u make it" och bara hänga med så länge det fungerar. Men jag är så rädd för bakslag som kan sabba relationen. Jag hatar att vara kär så någon annan har makt över mina känslor! Men han är ganska van vid mig. Varje gång jag bett honom dra åt helvete så har han skickat ett sms efter några dagar och skrivit "jag saknar dig, din galne fan" , och sen är allt som det ska igen.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-05 01:20:10 följande:
    Tydligen inte alls bra ! Ännu ett förhållande har gått i kras, hatar mig själv! Känner mig värdelös, idiotisk, självisk m.m m.m! Tror ALLTID att alla förhållande ska var för evigt, så tar det tre månader så går det åt helvete, å alltid mitt fel.
    Vad hände? Kanske var ni bara inte rätt för varandra, allt behöver inte vara ditt fel. Det finns killar som står ut med våra humörsvängningar också.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-05 22:03:55 följande:
    Vi väntar barn ihop, och jag har minskat på mina mediciner, rejält! de och alla hormoner plus mitt sätt att vara så skickade jag iväg ett sms till honom där jag skrev:"Det här funkar inte, jag funderar på att göra en abort i veckan."
    Tillfällig djup svacka, panik och förtvivlan var anledningen att jag skrev så, som jag kände just i de sekunderna. Ja, jag vet, jag ärt helt djävla (ursäkta) dum i huvudet!! Hatar mig själv. Nu efter att ha skickat två långa sms, har han inte hört av sig sen i fredags.
    Ta det lugnt, det betyder inte att det är kört för alltid. Jag blir alltid så hysterisk av sånt. Varje bråk innebär "slut för alltid" i mitt huvud, så får panik. Men ofta, om man bara slappnar av och släpper kontrollen, så kommer de själv tillbaka. Man kan inte tvinga dom tillbaka genom att terra dom med sms och samtal som jag brukar göra. Det fick bara mitt ex att tänka att han gjorde rätt i att dumpa mig, att jag faktiskt var så störd som han trodde. En kille sa i efterhand att om han hade vetat hur jag var från början så hade han sprungit för livet redan då. Kul det är att höra det, att man är en sådan person som folk önskar att de aldrig hade träffat.   Men du kommer fixa detta, bara andas!

Vill du göra abort? Var försiktig med att göra snabba beslut nu. Jag gjorde en abort i ren panik, för jag blev extremt dåligt psykiskt av hormonerna. Kunde inte tänka klart förrän jag var ensam i min kropp igen. Jag ångrar det såååå mycket. Önskar att någon hade tagit tag i mig och pratat allvar med mig. Kanske att jag hade pratat med en kurator. Om man vill göra en abort så har man oftast ett par veckors tid på sig att bestämma sig. Använd den tiden! Det gjorde inte jag. Jag bestämde mig i all hast och fick tid 2dagar senare.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-05 23:33:10 följande:
    Han har skrivit 2 låånga sms till mig där han slänger ur sig en massa saker, som jag själv tycker om mig själv när jag mår som sämst. Alltså har jag rätt i allt negativt som jag tänker om mig själv, det är alltså en sanning att jag är helt jädra värdelös, hopplös m.m m.m.
    Nej, jag vill INTE göra abort, är i V 13 nu, och jag har alltid varit emot abort, för min egen del alltså.
    Jag känner mig så tom, så värdelös, så hemsk, falsk, självisk.......hatar mig själv . Det gör ont i hela kroppen, tårarna rinner å jag vet inte vart jag ska ta vägen.
    Men du, glömt inte att han bara är människa. Han är kanske arg eller sårad just nu, och då säger man saker man inte menar. Vi om någon vet just detta.

Bra att du ändå är så säker angående barnet. Grattis förresten, tänk vad fantastiskt att du ska få en liten bebis. Tänk vilken möjlighet du har att ge ditt barn det allra bästa. Jag tror att vi som levt med dessa känslor kommer vara extra noga med att få barnet att veta hur älskat det är, vad som än händer. Att vi kommer göra allt för att lära barnet att inse sitt egenvärde, och få en stark självkänsla. Vi kommer lära våra barn att vad de än gör, så duger de precis som de är. Göra vårt barn till allt som vi inte är just nu. Det är en gåva mitt i allt elände.

Killen måste höra av sig igen förr eller senare, ni ska ju ha barn ihop nu. Du kommer få en ny chans tror jag. Han måste lära sig hur du fungerar och inte ta så hårt på alla ryck som vi kan ha. Vi är extrema känslomänniskor som man ibland får ta med en nypa salt.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-06 21:29:41 följande:
    Tack gulliga ni som har skrivit till mig, sitter här å får hålla tillbaka tårarna för att jag blir rörd......snacka om att vara känslomänniska !
    Ni har verkligen skrivit så bra, känner igen allt.

Skrev ett sms till honom idag där jag bad om ursäkt för mitt sms, och att jag förstår honom om han inte kan förlåta mig för det fruktansvärda smsét jag skrev.  Förklarade för honom att det var i ren panik, i ett tillstånd där jag var riktigt nere, minskning av mediciner, hormoner m.m var förklaringen, ingen ursäkt men en förklaring.
    Har inte hört något tillbaka .

Jag har två barn sen ett tidigare förhållande, och han har ett. Detta var inget planerat barn, men ett mycket välkommet och efterlängtat. Å så strular jag till det så här .
    Du har gjort ditt nu, du har bett om ursäkt. Ge honom tid nu. Det har varit så himla många gånger då jag själv suttit och väntat på att det ska ringa i telefonen, och när jag till slut gett upp så hör personen ifråga av sig. En vän som jag gjorde bort mig med för någon vecka sedan hörde av sig idag. Trodde aldrig att han skulle vilja se mig igen. Men oftast så hör de av sig, bara de får tid. För hur jobbiga vi än må vara, så tror jag att vi även är speciella på det sättet när det gäller positiva känslor. Vi har fått sidor som kompenserar för det dåliga. Sidor som kanske inte alla andra har. Man kan inte bara sticka och glömma oss, vi är oförglömliga!
  • Anonym
    ModestyB skrev 2011-06-07 11:20:37 följande:
    Jag tycker att du straffar dig själv onödigt hårt nu. Och hans "straff" står inte i relation till "brottet". Du skrev antagligen det "hemska" smset för att du behövde stöttning, trygghet, kärlek, en kram och någon som berättade för dig att allt blir bra. Korkad snubbe som inte har mer empati och förståelse för hur livrädd en gravid kvinna kan vara.

Jag och min man har ju varit ihop 4 år nu, men han fattar att när jag är som hemskast mår jag som sämst och då säger jag hemska saker-och då behöver jag INTE ha honom som berättar hur hemsk jag är, utan en kopp kaffe och en kram när jag lugnat ner mig. Mer ångest än man har behövs liksom inte alls.

Däremot så finns det många som borde ha lås på mobiler och e-mail så man inte tar den lättaste och fegaste ventilen där oden bara käks ut i hemska vilda strömmar. Jag borde kanske inte få ha mobil alls, nu när jag tänker efter.
  • Anonym
    Anonym (har jag?) skrev 2011-06-15 22:41:00 följande:

Min man är en sådan underbar man som stått ut med mig länge! Hoppas att någon ser att det finns flera som har långvariga relationer trpts all skit som kommer emellan.

Det är trevligt med lite positiva inlägg vad gäller relationer också. Sen är det inte bara han som ska stå ut med dig, DU ska stå ut med honom också. Det är nog oftare det som är mitt problem. Att jag inte står ut med dom. Inte för att det är fel på dom, det är konsekvensen av att jag inte står ut med mig själv. Är bara förvånad att folk står ut så pass länge som de gör med mig. Blir ständigt förvånad.

Just nu mår jag riktigt bra. Eller ja, jag är trött så att jag verkligen går på knäna snart, men jag jobbar så mycket att jag har inte tid att känna efter eller tänka på jobbiga saker. Tiden bara försvinner. Vaknar, jobbar, sover. Även om jag är så utmattad så känns det så otroligt skönt att inte tänka på massa dåliga saker, älta allt möjligt och skapa problem för mig själv. Jag skiter i allt vad relationer heter och lever bara i min värld. Det är som semester från mig själv.
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-25 00:29:51 följande:
    Känner mig så nedstämd. Borde vara lycklig som bara den å inte känna så här
    Gravid, har mina barn under en längre period (vilket var väääldigt längesen) plus att det är min favorit högtid....Midsommar! Men, nej så bra ska man inte ha det.
    Skrev tidigare om pappan till mitt väntade barn. Dey blev bra igen, fast HELT utan att vi diskuterat det som hänt och sagts.....vilket jag hatar! Man måste för 17 kunna prata .
    Nu är det samma visa igen han stoppar huvudet i sanden och håller sig undan .
    Vi hade planerat att åka till hans föräldrar för att berätta om att vi väntar barn (är ändå i V. 16 nu) . Mina barn, mina föräldrar + syskon + massor med vänner vet om det. Han skulle hämta sitt barn samma dag och berätta om barnet. Så åker vi den lååånga vägen dit, i varsin bil. kommer fram å då kommer det fram att han inte berättat för sitt barn och att han inte tänkt berätta för sina föräldrar. Det kunde han ha kläckt ur sig innan vi åkte hemifrån, mina barn var inställda på det och likaså jag.
    Anldeningen var att hans barns mamma några dagar tidigare hade börjat gråta på telefon när hon fick reda på att vi skulle ha barn, plus att det kändes stressande att ta det eftersom min son skulle på kalas 4 timmar senare.
    Förlåt att det blev så långt, behöver bara skriva av mig.
    Vi skulle  ha firat denna dagen ihop som en familj, han skulle ha träffat flera av mina närmsta vänner för första gången. Han har inte ens hört av sig. Jag har både smsát å ringt flera ggr. inget svar någonstans!
    Träffade du hans familj men utan att han berättade? Syns det inte lite nu i v.16?

Han låter allmänt ego tycker jag. Hur tar han det om du är rakt på sak och berättar om dina känslor?
  • Anonym
    Anonym (blä!) skrev 2011-06-25 01:05:56 följande:
    Jag har fått diagnosen borderline, varit ett svin mot män, mina leksaker, till slut hittade jag den jag kämpar med klor för, ena dagen älskar jag honom, är världens mysigaste tjej, köper impulsivt presenter, pussas, kramas, you name it, nästa avskyr jag honom, kallar han för fula saker, skäller, ber han åt pepparn, vi har en liten tillsammans och jag är livrädd hur pass störd barnet kommer bli med mig som mamma.
    Vissa dagar kan jag inte vara med barnet eller min partner, kärleken kommer för nära, jag är så otroligt rädd att förlora dem samtidigt som jag stöter dem bort från mig för att slippa bli sårad.
    Jag tänker varje dag att jag ska vara lugn, snäll, gullig, le och inte ha ångest eller gapa eller vara ledsen, orka stiga upp, ta hand om barnet, inte tappa temperamentet eller tålamodet, pyttsan!
    Sen kliar det i min kropp, rutiner är asjobbigt! Jag vill bara ut och göra en massa, men oj, det går inte, barnet ska ammas, sova, osv ja det barn under 1 år behöver.
    Samvetet biter, jag vill inte tänka alla negativa tankar som uppstår, jag vill leva i nuet, älska det och må bra.
    Men jag är en junkie på att göra mig själv olycklig.
    Blä!
    Får du hjälp med att hantera din diagnos?

Det måste vara jättesvårt att känna att man inte kan vara med sitt barn och stöter bort det. Det enda råd jag kan ge dig är att vara öppen mot barnet så fort h*n är stor nog att förstå. Hade jag vetat varför min mamma stötte bort mig och inte kunde visa kärlek så hade jag kanske inte tagit det så personligt och blivit så svag som människa. Men om man inte vet orsaken, då kommer man lägga skulden på sig själv.

Ha inte dåligt samvete. Du har inte valt att bli så här, ingen väljer det. Det enda vi kan göra är att ständigt kämpa för att bli bättre. Kämpa för att få det som de allra flesta får gratis...
  • Anonym
    Anonym (Jag) skrev 2011-06-25 22:52:25 följande:
    Missade visst att svara på sista frågan .
    Jag skrev et sms å förklarade, men han lyssnar inte på det utan skriver bara att hans känslor och tankar ges det inget utrymme åt och att de viftas bort!
    Har inte hört något idag heller .
    Känns för djävligt , väntar barn med en "man" som barnen avgudar och förväntar sig att vi ska flytta ihop med.
    Har ingen lust att meddela barnen att ännu ett förhållande med en kille de gillar har tagit slut . Skäms över att inte ha något stöd, å skäms av bara tanken på att familj å vänner ska få reda på hur det ligger till . Försöker hålla skenet uppe.
    Du har inget att skämmas över. Men ta det lugnt och försök att inte vara drastiskt i tankarna. Det är så himla lätt att göra drastiska beslut eller tro att saker är definitiva trots att de inte är det. Försök ta dagen som den kommer, och se hur allt utvecklas. Men oavsett hur det går, så är det inget att skämmas över. För mig känns det lite tryggt att ha diagnosen att luta sig på i såna lägen Jag kan tänka att jag är så misslyckad som aldrig lyckas med förhållanden, men sen tänker jag på vilka förutsättningar jag har. Och då känns det inte som ett lika stort misslyckande mer. Det kräver mer av en borderline-person för att lyckas med en relation än vad det gör för en normal person. Det är sorgligt men det känns skönt att det finns en förklaring.
Svar på tråden Ni med borderline, hur fungerar ni i relationer?